خبرگزاری کار ایران

واکاوی معضلات اقتصادی کشور و راهکارهای پیش روی آن در گفت‌و‌گو با پرویز کاظمی؛

عامل اصلی اثرپذیری تحریم‌ها بی‌تدبیری و عدم سیاست‌گذاری بود

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۲۳

دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و کشور دیگر نمی‌تواند با مدیران بله قربانی گو و ضعیف متحمل هزینه‌های سنگین تری شود/ایجاد رانت، فسادهای مالی، کاهش صادرات و از بین رفتن خودکفایی برخی محصولات کشاورزی خودکفا شده حاصل تصمیمات خلق الساعه بوده است.

وزیر سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه در طی ۸ سال گذشته فرآیند مدیریت، غیرسیستماتیک و ناکارآمد بوده است، گفت: شناخت مسائل موجود، کنترل آن‌ها و روند کاهشی معضلات در شرایط کنونی باید استراتژی دولت تدبیر و امید باشد.
پرویز کاظمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به بیان آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور در دو دولت نهم و دهم به راهکارهایی برای برون رفتی از معضلات کنونی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نبود یک فرایند مدیریت منسجم و در عین حال توانمند در رأس امور کشور، جایگزینی تصمیمات خلق الساعه و روزمره به جای سیاست گذاریهای مدون در طول ۸ سال گذشته موجب فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی و رشد معضلات اقتصادی در داخل و افزایش تنش در مبادلات سیاسی و اقتصادی در سطح بین المللی شده است.
کاظمی افزود: با استقرار دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رود تحول بنیادی در شرایط داخلی و خارجی کشور ایجاد شود، چرا که کشور در حال حاضر نیازمند یک استراتژی مشخص در همه حوزه‌های اقتصادی – سیاسی – اجتماعی – فرهنگی دارد.
به گفته کاظمی: با توجه به انتخاب افراد کابینه و دیگر معاونان روحانی، برای حل مشکلات کنونی کشور و قرار دادن آن در مسیر توسعه این دولت ظرفیت و توانمندی لازم را دارد.
این کار‌شناس ارشد مسائل سیاسی و اقتصادی کشور، اشتغال، مهار تورم، بهبود فضای کسب و کار همزمان با تعامل سازنده با کشورهای جهان با حفظ کرامت و ارزشهای انقلاب اسلامی را مهم‌ترین اولویت دولت تدبیر و امید دکتر روحانی اعلام کرد.
مدیریت سیستماتیک، عامل هم افزایی و توسعه کشور
وزیر سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، آفت اصلی معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در طول ۸ سال گذشته را مدیریت سلیقه و مقطعی و بدون فرایند آن بیان کرد و گفت: فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی، افزایش ورشکستگی تولید، رشد بیکاری و به تبع آن معضلات اجتماعی، توقف فعالیت‌های نفتی و گازی و همچنین افزایش تحریم‌های بین المللی ناشی از عدم یک برنامه ریزی برای مهار آن را از عوامل ناکارآمدی مدیریت در دو دولت نهم و دهم بود.
پرویز کاظمی، با اشاره به ضعف مدیریتی در گذشته، خاطرنشان کرد: برای اینکه به سند چشم انداز توسعه و همچنین رفع مشکلات کشور در کوتاه مدت و بلندمدت دست پیدا کنیم. لزوم تدوین یک فرایند مدیریت یکپارچه برای کشور ضروری است که خوشبختانه، دولت تدبیر و امید این موضوع را به عنوان یک استراتژی در برنامه‌های خود لحاظ کرده است.
وی تصریح کرد: باید در بدنه دولت نیز، مدیران شایسته و کارآمد بر اساس شایسته سالاری انتخاب و انتصاب شوند.
کاظمی که خود به دلیل عدم استفاده از مدیران موفق، شایسته و همچنین استفاده از مدیران سفارشی و ضعیف از کابینه اول دولت احمدی‌نژاد خارج شد یادآور شد: دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و کشور دیگر نمی‌تواند با مدیران بله قربانی گو و ضعیف متحمل هزینه‌های سنگین تری شود.
بنابر اظهارات کاظمی، سرمایه اصلی در کشور مدیریت کارآمد ان بوده است. لذا باید از مدیران بخش خصوصی برای توسعه کشور در بخشهای میانی و اجرایی وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاههای اجرایی استفاده شود.
کاظمی، راستگویی، تصمیم گیری مدون و بر اساس کار کار‌شناسی را از مهم‌ترین شاخص‌های دیگر مدیریت کارآمد برشمرد و بر این شاخص‌ها در دولت دکتر روحانی تأکید کرد.
استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور برای مهار تورم
این وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه همزمان با رایزنی‌های مناسب و در شأن نظام جمهوری اسلامی می‌توان تحریم‌های اقتصادی را از میان برداشت معتقد است: بی‌تدبیری و عدم سیاست گذاری مناسب عامل اصلی اثرپذیری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور طی ۸ سال گذشته بوده است.
پرویز کاظمی با اشاره به اینکه دولت گذشته می‌توانست از تحریم، فرصت سازی کرده و و از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی مغفول مانده استفاده بهینه داشته باشد به دولت دکتر روحانی توصیه کرد با تدبیر و سیاست گذاری مناسب، می‌توان از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی کشور در بخش‌هایی همچون کشاورزی، معدن و صنایع پتروشیمی برای مهار تورم استفاده بهینه داشت.
وی تصمیمات غلط در طول ۸ سال گذشته را عامل عدم استفاده از امکانات موجود کشور ارزیابی کرد و گفت: ایجاد رانت، فسادهای مالی و همچنین کاهش صادرات و از بین رفتن خودکفایی برخی محصولات کشاورزی خودکفا شده حاصل این گونه تصمیمات خلق الساعه بوده است.
اصلاح برنامه‌های پنجم و سند چشم انداز ضروری است
وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور گفت: متأسفانه در این برنامه، شاخص‌هایی همچون رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد و رسیدن به مقام اول در منطقه خاور میانه به لحاظ رشد توسعه انسانی تبیین شده است که به دلیل‌‌ همان مطالب ذکر شد. نظیر ضعف ساختار مدیریتی، از برنامه فوق کشور کاملاً عقب است. لذا باید دولت تدبیر و امید، در این زمینه اصلاحاتی در دو برنامه فوق انجام دهد.
کاظمی با اشاره به اینکه برنامه جبرانی نمی‌تواند راهگشا باشد افزود: تنها راهکار برون رفت از این مسئله، اصلاح دو برنامه سند چشم انداز و پنجم توسعه است چرا که به طور طبیعی وقتی کشور در شرایط جبران نیست و همچنین ساختار برنامه‌ها با شرایط کشور مطابقت ندارد، تنها اصلاح برنامه‌ها مناسب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز