خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت اعلام كرد:

پروژه های نفت و گاز به 300 میلیون دلار سرمایه نیاز دارند/تولید 4 میلیون بشكه نفت در روز

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۸۱

نیاز كشور تا سال 2020 به مصرف انرژی بالغ بر 111 میلیون بشكه در روز خواهد بود و علیرغم همه فشارهای بین المللی 87 ملیلون بشكه در روز تولید نفت داریم كه 80 میلیون آن از میعانات است.

 وزیر نفت گفت: پروژه های نفت و گاز به 300 ملیون دلار منابع مالی برای توسعه نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رستم قاسمی در همایش ملی ثروت ملی و توسعه پایدار كه امروز در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: ایجاد صندوق توسعه ملی اگرچه اقدامی اساسی و مهم است، اما تا حدودی دیر شده است در شرایطی كه وابستگی ما به نفت وجود داشت ایجاد این صندوق ضروری به نظر می رسید.

وی افزود: حدود 30 درصد از وابستگی اقتصاد كشور با ایجاد صندوق توسعه ملی كاهش یافته است.

وی با بیان اینكه رشد مصرف انرزی در دنیا در شرایط بدبینانه حداقل یك و نیم درصد است، خاطرنشان كرد: نیاز كشور تا سال 2020 به مصرف انرژی بالغ بر 111 میلیون بشكه در روز خواهد بود و علیرغم همه فشارهای بین المللی 87 ملیلون بشكه در روز تولید نفت داریم كه 80 میلیون آن از میعانات است.

قاسمی ادامه داد: برای رسیدن به عدد 111 ملیون بشكه نفت در سال 2020 باید میادین دیگری نیز كشف و توسعه یابد كه كار سخت و مهمی است.

قاسمی در بخشی دیگری از سخنانش با بیان اینكه درحال حاضر حدود 4 میلیون بشکه نفت و 600 میلیون مترمکعب گاز در كشور به صورت روزانه تولید می‌شود،تصریح كرد: در حال حاضر 12 درصد نفت دنیا و 17 درصد ذخایر گاز جهان متعلق به ایران است كه در این راستا رتبه اول را در دنیا از آن خود كرده ایم.

قاسمی گفت: ما منابع زیادی درایران داریم كه با توجه به برنامه توسعه باید به 5.6دهم ظرفیت تولید دست پیدا كنیم،وجود یك میلیارد متر مكعب گاز در حالی است كه ا در حال حاضر 600 میلیون متر مكعب تولید گاز داریم كه برای رسیدن به این هدف در صنایع بالادستی باید 300 میلیون دلار هزینه تولید نگه داشت و توسعه شود.

قاسمی با بیان اینكه پروژه های نفتی بسیار متنوع و متفاوت است افزود: بازگشت سرمایه درصنعت نفت وجود دارد به طوری كه امروز 50 میلیلون تن ظرفیت نفت در صنعت پتروشیمی داریم و براساس پیش بینی ها 70 درصد از پروژه ها ارجاع شده است.

قاسمی در ادامه افزود: به زودی همه محصولات پتروشیمی جایگزین محصولات چوبی و مواد كانی و سنگ و حمل نقل هوایی و زمینی خواهد شد؛این مزیت بزرگی برای كشور ما است كه هم در صنایع بالادستی و هم در صنایع پایین دستی برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از كشورها مانند سنگاپور با اینكه مواد اولیه پتروشیمی ندارند ویك سوم جزیره قشم وسعت دارند،این درحالی است كه سالانه 30 میلیون تن محصولات خام پتروشیمی وارد می كنند كه این می تواند مزیت خوبی برای كشور ما باشد.

قاسمی گفت: صندوق توسعه ملی به عنوان گامی مهم برای بخش خصوصی به شمار می رود چرا كه این بخش می تواند سرمایه گذاری عمده ای در صنعت نفت و گاز داشته باشد و پروژه های نفتی نیز می تواند تاثیر جدی در صندوق بگذارد چراكه منابع مطمئن و قابل برگشتی به شمار می رود.

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر 400 واحد پایین دستی پتروشیمی در استان خوزستان برنامه ریزی شده كه می تواند مزیت خوبی برای كشور باشد استفاده از صندوق توسعه ملی جذابیت خوبی برای سرمایه گذاران ایجاد می كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز