خبرگزاری کار ایران

توسط مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس صورت گرفت

بررسی زنجیره ارزش‌افزوده گاز با نگاهی بر وضعیت کنونی صنعت پتروشیمی یران

کد خبر : ۷۵۴۹۶

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، زنجیره ارزش افزوده گاز را از منظر وضعیت کنونی صنعت پتروشیمی ایران بررسی کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، زنجیره ارزش افزوده گاز را از منظر وضعیت کنونی صنعت پتروشیمی ایران بررسی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده گاز طبیعی را سیر کاربردی این ماده هیدروکربوری دانست و اعلام کرد: از آنجا که انتقال گاز طبیعی توسط خطوط لوله چندان اقتصادی نیست، بنابراین می‌توان با مدیریت صحیح، پیگیری مصرانه توسط متولیان امر، موجبات شکوفایی صنعت گاز و صنایع مرتبط با آن را فراهم کرد.

تبدیلات گازی یکی از روش‌های مؤثر در این زمینه است و طبق آمارهای موجود در سال 1389 حدود 9/52 درصد از گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و عمومی مصرف شده که رقم مذکور بیشترین سهم را نسبت به سایر بخش‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

به نظر می‌رسد گازرسانی به نقاط مختلف کشور بدون توجه به انرژی‌های جایگزین مؤثر از عمده دلایل این موضوع می‌تواند باشد، بنابراین لازم است با بررسی روش‌های تبدیل گازی از این موهبت الهی در کشور به طور بهینه استفاده شود.

آمار موجود نشان می‌دهد که استفاده از گاز در تولید برق نیروگاه‌های گازی از سال 1385 تا 1390 به میزان 35/62 درصد و در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در مدت مشابه 39/74 درصد رشد کرده است.

در زمینه GTL نخستین واحد نیمه صنعتی GTL ایران در آذرماه 1390 رونمایی شد و پیش‌بینی می‌شود در صورت حمایت‌های لازم با راه‌اندازی واحدهای GTL این صنعت در ایران توسعه یابد.

شایان ذکر است پرداختن به موضوع زنجیره ارزش افزوده گاز، مستلزم تهیه سلسله گزارش‌هایی است که با تأکید بر صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره مذکور تهیه شده باشند.

در زمینه تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی، اقدامات خوبی انجام شده به طوری که در سال 1390 تولید محصولات پتروشیمی 7/42 میلیون تن بود، اما آنچه اهمیت دارد، تبدیل این محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنایع تکمیلی است.

تحلیل آمارها نشان می‌دهد در سال 1390 حدود 3/1 میلیون تن محصولات صنایع تکمیلی فقط از سه کشور امارات متحده عربی، جمهوری کره و چین به کشور وارد شده و این در حالی است که اغلب این کشورها واردکننده محصولات اولیه پتروشیمی از ایران بوده‌اند. به عبارت دیگر، وضعیت موجود نشان می‌دهد در صنعت پتروشیمی کشور زنحیره ارزش گاز به طور کامل تکمیل نشده به طوری که متوسط ارزش صادرات محصولات کشور در سال 1390، حدود 91/805 دلار بر تن بوده است و در صورت توسعه صنایع تکمیلی علاوه بر افزایش این مقدار می‌توان از مزایای دیگر صنعت از جمله، اشتغالزایی، کاهش واردات و افزایش صادرات کشور بهره‌مند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز