خبرگزاری کار ایران

یك كارشناس انرژی:

تفاوت قیمت سوخت در بازارچه‌های مرزی زمینه‌ساز رانت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۳۷

«كار مرز­نشین این نیست كه سوخت را انتقال دهد، دولت موظف است كه مصرف داخلی را تامین كند و مازاد بر مصرف را نیز صادر كند نه اینكه مرزنشینان را وارد به فروش سوخت كند.»

یك كارشناس انرژی معتقد است تفاوت قیمت گازوئیل در بازارچه‌های مرزی زمینه قاچاق و رانت را بوجود می­آورد.

«علی صادقی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: وقتی ضابطه عرضه و تقاضا رعایت نشود، مسئله رانت و قاچاق طبیعی است چراكه كشش قیمت­ها در بازار قاچاق بیشتر از بازارهای رسمی است.

وی در خصوص تعیین قیمت متفاوت گازوییل در مناطق مرزی ادامه داد: چون دامنه مصرف كنندگان این سوخت زیاد است، سهمیه بندی آن امكان پذیر نخواهد بود و تنها باعث می­شود كه بخش­های مختلف راكد شوند و قاچاق هم همچنان به قوت خود باقی بماند و این قیمت دوگانه در مناطق مرزی و غیر مرزی هیچ كمكی نخواهد كرد.

صادقی تاكید كرد: كار مرز­نشین این نیست كه سوخت را انتقال دهد، دولت موظف است كه مصرف داخلی را تامین كند و مازاد بر مصرف را نیز صادر كند نه اینكه مرزنشینان را وارد به فروش سوخت كند.

وی با بیان اینكه تفاوت قیمت زمینه قاچاق و رانت را بوجود می­آورد، افزود: قاچاق سوخت تنها مختص این منطقه نیست. در خلیج فارس هم شناورها، سوخت خود را با قیمت دولتی می­خرند و در بازار به قیمت آزاد می­فروشند.

این كارشناس اقتصادی در پایان اظهار كرد: مجموعه‌ای از عوامل چون عملكرد نادرست ناظر و متصدی و در كل سوء مدیریت باعث بروز این مشكلات شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز