خبرگزاری کار ایران

بزرگترین قرارداد صادراتی گاز ایران امضا شد

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۴۴

بر اساس این قرارداد، روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله اول (ایلام)، به نیروگاه های صدر، بغداد و المنصوریه ارسال خواهد شد.

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به عنوان بزرگترین قرارداد صادراتی گاز ایران، عصر دیروز یکشنبه (٣٠ تیر) میان دو کشور با حضور وزیرنفت ایران و وزیر نیروی عراق به امضا رسید.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر نفت در امور گاز درباره سفر هیات بلند پایه ایرانی به بغداد تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله اول (ایلام)، به نیروگاه های صدر، بغداد و المنصوریه ارسال خواهد شد.

محمد جواد اوجی در تشریح روند صادرات گاز از ایران به عراق گفت: امضای این قرارداد روزانه ١٠ میلیون دلار و سالانه ٣,٧ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی بر آمادگی صد درصدی ایران برای صادرات گاز به عراق تاکید و تصریح کرد: به محض اعلام آمادگی از سوی طرف عراقی ما نیز صادرات گاز به این کشور را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: عملیات احداث ٢٢٧ کیلومتر از این خط لوله ٤٨ اینچی در خاک ایران رو به اتمام است همچنین ساخت ٢٧٠ کیلومتر از این خط لوله ٤٢ اینچی در خاک عراق نیز در مدت یک تا دو ماه آینده به پایان می رسد.

اوجی درباره روند انعقاد قرارداد خط لوله دوم صادرات گاز به عراق گفت: با نهایی شدن قرارداد خط لوله دوم از خرمشهر به بصره در قالب قرارداد دوم، حدود ٢٠ میلیون متر مکعب در روز گاز به عراق صادر خواهد شد و در مجموع با اجرای این دو قرارداد حدود ٤٠ تا ٤٥ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه صادر خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می شود تا حدود دو ماه آینده دومین قرارداد گازی بین دو کشور نیز امضا شود.

معاون وزیر نفت گفت: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده کمتر از هشت ماه امکان صدور گاز از خرمشهر به بصره از مسیر خط لوله دوم وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز