خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

رشد ۲۰ درصدی نرخ فرآورده‌های گوشتی/واردات گوشت بوفالو از هند به کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۰۷

در آخر دولت هشتم هر کیلو گرم گوشت قرمز وارداتی ۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود که هم اینک با رشد ۵ برابری به ۱۲ هزار تومان رسیده است همچنین سایر مواد اولیه نیز به همین میزان افزایش قیمت داشته‌اند.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی از افزایش ۲۰ درصدی بهای فرآورده‌های گوشتی از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد موسوی مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی سراسر کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه ادغام وزارت کار و تعاون به صلاح بخش تعاون در کشور نبود، اظهار داشت: انتظار ما از دولت تدبیر و امید این است که در اتاق‌های در بسته تصمیم گیری نکنند و با مشورت گرفتن از تعاونی‌ها و تولیدکنندگان وضعیت غذا را در کشور سرو سامان دهند.

وی با اشاره به میزان مصرف فرآورده‌های گوشتی در کشور خاطر نشان کرد: میانگین مصرف تولیدات فرآورده‌های گوشتی نظیر انواع برگر‌ها و سوسیس و کالباس در سال ۵۸ حدود ۳۰۰ گرم بود که هم اکنون پس از ۳۰ سال به ۶. ۵ کیلو گرم رسیده است.

۹۰ درصد ماشین آلات و مواد اولیه داخلی است

موسوی در ادامه گفت: در بدو تاسیس شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ۹۰ درصد ماشین آلات و مواد اولیه نظیر سویا، فسفات، کازینات، شیر خشک، انواع پوشش‌ها و ادویه جات از طریق واردات تامین می‌شد اما با تشکیل کارگروهی متخصص از صاحبان صنعت و سایر متخصیصن علوم غذایی اینک بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه و ماشین آلات در کشور تولید و عرضه می‌شوند و تعداد محدودی از ماشین آلات پیشرفته از خارج وارد می‌شود.

وی افزود: به دلیل اقلیم ایران که در منطقه‌ای نیمه خشک واقع شده است به ناچار ۳۰ درصد از گوشت مصرفی در این صنعت از کشورهای مجاز نظیر برزیل و هند با نظارت کامل سازمان نظام پزشکی کشور و اعزام روحانی جهت نظارت بر ذبح اسلامی دام‌های سنگین تامین می‌شود و ۷۰ درصد دیگر آن از گوشت‌های سفید و قرمز در داخل تهیه می‌شوند.

موسوی با اشاره به واحد‌های فعال در صنعت فرآورده‌های گوشتی گفت: از مجموع ۳۰۰ واحد تولیدی بیش از ۶۰ درصدشان فعال هستند و حدود یکصد هزار نفر به صورت مستقیم و ۶۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم (در حوزه کشاورزی و حمل و نقل) مشغول به کارند.

دست واسطه‌ها و دلالان در واردات گوشت کوتاه شود

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه این صنعت با مشکلاتی نظیر دخالت واسطه‌ها و افرادی که با تشویش و نگرانی افکار عمومی درصدد نابودی آن وبیکاری و سرگردانی فعالین این حوزه هستند روبروست.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در دهه‌های اخیر سرمایه گذاری چندانی در خصوص پرورش دام سنگین در کشور نشده است و به ناچار ۳۰ تا ۴۰ درصد از گوشت مورد نیاز از خارج از کشور تامین می‌شود که همین امر باعث رونق گرفتن بازار دلالان، واسطه‌ها و رانت خواران و نیز افزایش قیمت این محصولات شده است که این موضوع نیازمند تدوین قانون جدید و تصمیم گیری قاطع است.

وی گفت: در آخر دولت هشتم هر کیلو گرم گوشت قرمز وارداتی ۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود که هم اینک با رشد ۵ برابری به ۱۲ هزار تومان رسیده است همچنین سایر مواد اولیه نیز به همین میزان افزایش قیمت داشته‌اند.

موسوی با ابراز تاسف از تصمیم گیری‌هایی که در دولت گذشته بدون حضور نمایندگان تعاونی‌ها اتخاذ کرد گفت: در سالهای گذشته سرنوشت این صنعت بدست عوامل پشت پرده‌ای در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت و شبه دولتی‌ها و مباشرین و دلالان رقم خورد و به تولیدکنندگان تحمیل شد به گونه‌ای که هم اکنون سازمان دامپزشکی برای تدوین برنامه‌هایش مستقل عمل می‌کند.

اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در استفاده از خمیر مرغ

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی از برخورد با تعدادی از تولیدکنندگان متخلف فرآورده‌های پروتئینی خبر داد و گفت: متاسفانه در زمینه استفاده از خمیر مرغ در تولید فراورده‌های پروتئینی بین وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و تولیدکنندگان اختلاف نظر وجود دارد.

موسوی افزود: بهتر است به تولیدکنندگان خمیر مرغ به عنوان یک تولیدکنندگان مستقل و شناسنامه‌دار پروانه تولید و استاندارد داده شود تا جلوی تخلفات در این حوزه گرفته شود.

سیاست‌های جاهلانه بانک مرکزی معضل اصلی صنعت

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی تصریح کرد: در دولت هشتم تنها ۲۰ درصد ارزش خرید مواد اولیه و گوشت وارداتی به فروشنده پرداخت می‌شد این در حالی است که هم اکنون باید ۱۰۰ درصد انرا به صورت نقدی به فروشنده هندی یا برزیلی پرداخت کینم که این بی‌تدبیری محصول سیاست‌های غلط و جاهلانه بانک مرکزی است.

وی افزود: به عنوان مثال هم اکنون ۹ میلیون دلار به هندی‌ها پرداخت کرده‌ایم اما با توجه به نوسانات ارزی آن‌ها خواستار افزایش ۲۵ درصدی این مبلغ شده‌اند و از ۲۴۰۰ تن گوشت خریداری شده ۶۰۰ تن وارد کشور شده است این در حالی است که در سالهای گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن گوشت وارد می‌کردیم.

افزایش ۲۰ درصدی نرخ فرآورده‌های گوشتی

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص میزان افزایش بهای فرآورده‌های گوشتی در سال جاری و عمده گوشتهای وارداتی گفت: کلیه محصولات از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند و عمده واردات گوشت قرمز شامل گاو و بوفالو می‌شود که از برزیل و هند وارد می‌شود.

موسوی در خاتمه خواستار شد: یک کمیسیون مشترک با حضور کار‌شناسان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاونی فرآورده‌های گوشتی و تشکلهای مرتبط برای رفع مشکلات موجود و اتخاذ تصمیم درست در حوزه فرآورده‌های گوشتی تشکیل شود و هر چه زود‌تر اقدامی قاطع انجام پذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز