خبرگزاری کار ایران

سخنگوی گروه صنعتی انتخاب اعلام کرد:

ضربه ۷۰ میلیون دلاری کره‌ای‌ها برای زمینگیر کردن صنعت لوازم خانگی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۱۲

چهار هزار نفر به صورت مستقیم در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند که همگی آن‌ها نگران از دست دادن شغل خود هستند/ ایران یکی از بازارهای پرفروش لوازم خانگی خارجی به شمار می‌آید و بیش از ۶۰ درصد این بازار در اختیار محصولات خارجی است که ۵۰ درصد آنرا شرکت‌های کره‌ای تسخیر کرده‌اند.

اصفهان - ایلنا: سخنگوی گروه صنعتی انتخاب اصفهان مخالفت کشور کره برای واگذاری کارخانه فروخته شده پس از دو سال به بهانه تحریم و حتی بازنگرداندن مبلغ پیش پرداخت را اقدامی حساب شده برای ورشکست و زمین گیر کردن کردن بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایران در رقابتی ناسالم دانست و گفت: بیش از ۴ هزار نفر به صورت مستقیم در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند و برای ۵۰ هزار نفر نیز شغل غیر مستقیم ایجاد شده که همگی آن‌ها نگران از دست دادن شغل خود هستند.

حمیدرضا غزنوی در گفتگو با ایلنا درباره نتیجه تجمع اعتراض آمیز کارگران گروه صنعتی اسنوا برابر سفارت کره در هفته گذشته، توضیح داد: مدیران این گروه صنعتی که بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی در کشور به شمار می‌آید، سه سال قبل به فکر خرید و انتقال فناوری‌های روز بازار افتاده وتصمیم گرفتند با خرید کمپانی دووالکترونیک کشور کره، عضو باشگاه بزرگ تولیدکنندگان لوازم خانگی دنیا شوند و به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به آغاز مزایده خرید شرکت دووالکترونیک در سال ۸۸ گفت: آن زمان، پس از یک رقابت تنگاتنگ با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، برنده مزایده خرید این شرکت شدیم و به پشتوانه توافق و قول همکاری دولت، سال بعد، قرارداد خرید را قطعی کرده و مبلغ ۷۰ میلیون دلار به حساب شرکت کره‌ای واریز کردیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی انتخاب یادآور شد: قرار بود بقیه هزینه قرارداد، به شعبه بانک ملت در کشور کره واریز شود اما کره‌ای‌ها مدعی شدند که امکان دارد انتقال پول از ایران با مشکل روبرو شود، به همین دلیل یکی از بانک‌های ترکیه را برای این کار معرفی کردیم اما تضمین‌های این بانک هم پذیرفته نشد و کار به سرانجام نرسید.

وی با تاکید بر مرسوم بودن مشابه چنین قراردادهایی در دنیا، افزود: در سالهای اخیر، کشور ترکیه نیز یکی از واحدهای تولیدی آلمانی را خریداری کرده تا از این طریق به برندهای اروپایی و بازارهای بین المللی دسترسی پیدا کند.

برند بین المللی در ایران نداریم

غزنوی یکی از دلایل اصلی انصراف کره‌ای‌ها از واگذاری کارخانه لوازم خانگی خود به این گروه صنعتی را تحریم‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: رد شدن تضمین‌های ایران باعث شد قرارداد واگذاری کارخانه دووالکترونیک به گروه اسنوای اصفهان به صورت یک جانبه لغو شود و باوجود رایزنی‌های فراوان دولتمردان، مسوولان کشوری، استاندار و نمایندگان اصفهان با سفارت کره در ایران، مبلغ پیش پرداخت، هنوز بازگردانده نشده است.

وی مخالفت کشور کره برای واگذار نکردن کارخانه فروخته شده به این گروه پس از دو سال به بهانه تحریم و حتی بازنگرداندن مبلغ پیش پرداخت را اقدامی حساب شده برای ورشکست کردن گروه صنعتی انتخاب در رقابتی ناسالم دانست و تصریح کرد: ایران یکی از بازارهای پرفروش لوازم خانگی خارجی به شمار می‌آید و بیش از ۶۰ درصد این بازار در اختیار محصولات خارجی است که ۵۰ درصد آنرا شرکت‌های کره‌ای تسخیر کرده‌اند با این حال تولیدکنندگان این کشور تمایلی برای مشارکت در تولید ایران و حتی انتقال تکنولوژی ندارند.

صنعت لوازم خانگی داخلی با نصف ظرفیت کار می‌کند

سخنگوی گروه صنعتی انتخاب اصفهان با اشاره به اینکه کارخانه‌های تولید لوازم خانگی داخلی با ۵۰ درصد از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند، یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت سرمایه گذار «کمکو» که بخش عمده سهام دووالکترونیک را در اختیار دارد، وابسته به دولت کره است، به نظر می‌رسد بلاتکلیفی و بلوکه کردن سرمایه گروه اسنوای ایران، حرکتی هماهنگ شده برای از میدان به در کردن بزرگ‌ترین رقیب ایرانی این کشور در تولید لوازم خانگی بوده است.

وی از جمله اقدامات این کارخانه برای پیگیری مطالبه میلیون دلاری خود را شکایت به دادگاه کشور کره عنوان کرد و گفت: این دادگاه در نخستین جلسه خود، رای به مصالحه داد اما ما ادعای توقف معامله و فسخ یک طرفه آنرا مطرح کردیم.

نه کارگری اخراج شده و نه تاخیری در پرداخت حقوق‌ها

مدیر روابط عمومی کارخانه لوازم خانگی اسنوای اصفهان، حرکت خودجوش کارگران این واحد صنعتی را نخستین تجمع اعتراض آمیز جهان در برابر سفارت کره دانست و بیان داشت: این تجمع باعث شد در آخرین جلسه دادگاه که ۵ شنبه گذشته برگزار شد، کره‌ای‌ها یک گام عقب نشینی کنند و فرصتی ۲۵ روزه برای تجدید نظر و صدور رای در نظر بگیرند.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا مشکلات مالی این کارخانه، مشکلی در پرداخت حقوق کارگران و یا اخراج آن‌ها ایجاد کرده، اطمینان داد: این گروه صنعتی به عنوان کارفرما و صادرکننده نمونه کشور در سال گذشته و امسال معرفی شده و تاکنون نه حقوق کارگران عقب افتاده و نه هیچ یک از آن‌ها اخراج شده‌اند.

۵۰ هزار نفر در آستانه بیکاری

غزنوی فاصله گروه صنعتی انتخاب را با دیگر شرکت‌های تولید لوازم خانگی کشور ۱۰ برابر اعلام کرد و یادآور شد: بیش از ۴ هزار نفر به صورت مستقیم در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند و برای ۵۰ هزار نفر نیز شغل غیر مستقیم ایجاد شده که همگی آن‌ها نگران از دست دادن شغل خود هستند.

وی یادآور شد: با اجرای طرح‌های توسعه و خرید تکنولوژی‌های جدید، قرار بود سالانه هزار فرصت شغلی جدید در استان فراهم شود اما امروز اشتغال کارگران فعلی هم به خطر افتاده است.

دیگر نیازی به تکنولوژی جدید نداریم

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی انتخاب باتوجه به واردات فناوری‌های مورد نیاز این شرکت از کشورهای آسیای جنوب غربی و اورپایی در سالهای گذشته تاکید کرد: خوشبختانه اکنون صاحب فناوری‌های مورد نیاز شده‌ایم و نیازی به واردات و خرید آن نداریم فقط از دولتمردان می‌خواهیم با دیپلماسی قوی و رایزنی‌های اقتصادی، سرمایه ایرانی را در سال تولید ملی به کشور برگزدانند و مانع ایجاد بحران در بزرگ‌ترین کارخانه تولید لوازم خانگی ایران شوند.

..................

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز