خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل منطقه ازاد ماكو:

بهبود فضای کسب و کاراز الزامات تحقق سند چشم‌انداز است

یکی از الزامات تحقق سند چشم‌انداز، بهبود فضای کسب و کار کشور است. در این زمینه، مصمم هستیم به سهم خود، شاخص‌های تاثیرگذار در فضای کسب و کار همچون ثبت شرکت‌ها، ساده‌سازی دستورالعمل‌ها و سایر فعالیت‌ها را در منطقه طوری طراحی کنیم که موجب جایگاه مناسب منطقه در بین رقبا شود.

مدیر عامل سازمان منطقه ازاد ماكو گفت: بهبود فضای کسب و کار کشور از الزامات تحقق سند چشم انداز است.

به گزارش ایلنا، اسداله علیزاده با اشاره به مطلب فوق افزود: در این زمینه، مصمم هستیم به سهم خود، شاخص‌های تاثیرگذار در فضای کسب و کار همچون اخذ مجوز، حمایت از سرمایه‌گذاران، استخدام نیروی انسانی، ثبت شرکت ها، ساده‌سازی دستورالعمل‌ها و سایر فعالیت‌ها را در منطقه ماكو طوری طراحی کنیم که موجب به‌وجود آمدن جایگاه مناسب منطقه در بین رقبا شود.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و اهمیت منطقه ازاد ماكو اظهار داشت: شناخت موقعیت ویژه منطقه ماکو، اهمیت استراتژیک این مکان را در تعاملات اقتصاد کشور و منطقه مشخص و ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو را مستدل كرد كه خوشبختانه با اهتمام دولت و مجلس قانون ایجاد منطقه آزاد ماکو در تاریخ 14/7/1389 به تایید شورای نگهبان رسید.

علیزاده گفت: شهرستان ماکو، هم مرز با ترکیه و نخجوان و هم‌جوار با ارمنستان و منطقه قفقاز است. ماکو در عین حال نقطه اتصال آسیا و اروپا و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب است که رقیب کانال سوئز در خشکی است. مساحت محدوده جغرافیایی منطقه آزاد ماکو بالغ بر 000/500 هکتار است که با توجه به وسعت منطقه و مشکلات خاص آن، در فاز اول فعال‌سازی حدود 13000 هکتار از محدوده مذکور در حال برنامه ریزی و اجرا است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ماكو خاطرنشان كرد:  فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی گذارد که این منطقه اقتصادی ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است.

علیزاده با اشاره به  پتانسیل‌های این منطقه برای سرمایه‌گذاری تصریح كرد: هم‌جواری با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی به ارمنستان، گرجستان، روسیه و اوکراین از جهات متفاوت ارزشمند است و موجب فرصت‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی برای منطقه می‌شود.

 

وی گفت: از طرف دیگر سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو می توانند به بازار 150 میلیونی کشورهایCIS  (آسیای میانه) و فدراسیون روسیه دسترسی داشته باشند. بالاخص فعالان اقتصادی در حوزه صنعت می‌توانند از این پتانسیل منطقه به نحو احسن استفاده كنند. بدیهی است وجود امکانات مناسب زیرساختی همچون آب، برق، فاضلاب و گاز نیز در این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

علیزاده افزود: راه‌اندازی و شکل‌گیری اولیه منطقه برای فعالیت‌های جاری و روزمره یک منطقه آزاد علی‌رغم موانع و مشکلات خاص، راه‌اندازی منطقه با جدیت در حال پیگیری و انجام است.

این مقام مسئول افزود: از طرف دیگر علی‌رغم اینکه محدوده منطقه، طبق قانون مشخص است اما اراضی منابع ملی از سوی دستگاه‌های ذیربط تحت مالکیت سازمان قرار داده نشده است. در این راستا با تشکیل جلسات متعدد با سازمان منابع طبیعی استان و اداره ثبت شهرستان، توافقات طبق قانون با تنظیم صورت‌ جلسه انجام پذیرفته و با تهیه نقشه UTM و ارسال آن به سازمان ذکر شده امیدواریم در آینده نزدیک، به نمایندگی از دولت، اراضی مربوطه تحت مالکیت سازمان در آید.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز