خبرگزاری کار ایران

اعتراض تولیدکنندگان سیمان به ارزانی سیمان صادراتی؛

بازسازی عراق و افغانستان با سیمان ارزان ایران انجام می شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۶۳

وی با بیان اینکه متاسفانه مکان یابی ها در احداث کارخانجات سیمان اشتباه بوده است تصریح کرد: این امر باعث شده تا قیمت گذاری های گوناگونی در سراسر کشور بوجود آید.

مدیر عامل شرکت توسعه صنعت غدیر گفت: با قیمت گذاری نامناسب سازمان حمایت بازسازی عراق و افغانستان با سیمان ارزان ایران انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌محمد بد، مدیر عامل شرکت توسعه صنعت غدیر در یک نشست خبری اظهار داشت: طی 30 سال گذشته قیمت گذاری های صنعت سیمان توسط دولت انجام شده و قیمت سیمان ثابت نگه داشته شده در حالی که طبق مصوبه هیات دولت، قیمت این محصول باید آزاد شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مکان یابی ها در احداث کارخانجات سیمان اشتباه بوده است تصریح کرد: این امر باعث شده تا قیمت گذاری های گوناگونی در سراسر کشور بوجود آید.

مدیر عامل شرکت توسعه صنعت غدیر خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، هر تن سیمان سیاه 90 هزار تومان قیمت‌گذاری شده در حالی که با توجه به بالا بودن تولید این محصول، کارخانه‌ها آن را 70 هزار تومان و در واقع زیر قیمت دولتی عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای احداث یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان در شرایط فعلی سرمایه 300 میلیارد تومانی مورد نیاز است در حالی که ارزش یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان در بورس حدود 60 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد:هم اکنون 69 واحد سیمان در کشور مشغول فعالیت هستند و  با توجه به صادرات 12 میلیون تنی سیمان شاهد مازاد تولید داخل هستیم.

بد با اشاره به قیمت های ارائه شده از سوی دولت گفت: دولت قیمت هر تن سیمان سفید را  130 هزار تومان تعیین کرده که با توجه به کمبود تولید این محصول، کارخانه‌ها آن را با قیمت 300 هزار تومان صادر می‌کنند در حالی که اگر قیمت مصوب این محصول بالاتر باشد، کسی آن را صادر نمی‌کند و در نتیجه تولید افزایش می‌یابد و مصرف نیز به تعادل می‌رسد.

وی ادامه داد: برای خرید سیمان سفید صف بلندی وجود دارد و در این شرایط کارخانه‌ها این محصول را 100 تا 150 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کنند.

بد افزود: برخی کارخانه‌ها نیز به ازای فروش یک تن سیمان سفید به اجبار 10 تن سیمان سیاه به خریداران عرضه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:در حالی که صنعت سیمان در گروه دوم اولویت بندی تخصیص ارز قرار دارد اما هیچ ارزی دریافت  نمی کند.

وی  با اشاره به اینکه دولت معتقد است سیمان باید درب کارخانه قیمت‌گذاری شود افزود:در حال حاضر تولید‌کنندگان سیمان را به قیمت مصوب در درب کارخانه تحویل می‌دهند و پس از آن، دلالان سیمان را با قیمت بالاتری به مصالح‌فروشان عرضه می‌کنند و به جای حمایت از مصرف کننده حمایت از دلالها صورت گرفته است.

بد  با بیان اینکه مدیران صنعت سیمان خود می توانند بازار سیمان را مدیریت کنند گفت: دولت نباید در قیمت گذاری ها دخالت کند تا قیمت ها نرخ اصلی خود را پیدا کند. در حال حاضر افزایش قیمت ها پوشش افزایش هزینه ها را نمی دهد به عنوان مثال پاکت سیمان گرانتر از سیمان شده است.

وی با بیان اینکه آزادسازی، تأثیری در روند قیمت‌گذاری سیمان نداشته است، گفت: در صنعت سیمان طی چند سال گذشته همواره تقاضا بیشتر از عرضه بوده است اما در حال حاضر ایران به عنوان پنجمین تولید‌کننده بزرگ سیمان در دنیا مطرح است و یکی از بزرگترین صادرکنندگان سیمان محسوب می‌شویم، این در حالی است که دولت مانند گذشته این کالا را قیمت‌گذاری می‌کند.

بد در پایان اظهار داشت: با توجه به بدهی های ارزی این صنعت پیش بینی ها حاکی از آن است که آتیه صنعت سیمان با چالش های جدی مواجه خواهد بود.

 

.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز