خبرگزاری کار ایران

بندر چند منظوره آستارا، حلقه اتصال تجارت آسیا، آفریقا و اروپا

asdasd

بندر چند منظوره آستارا که در حال احداث است، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

بندر چند منظوره آستارا که در حال احداث است، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست. این بندر نزدیک ترین مسیر در کریدور شمال ـ جنوب و محل ترانزیت و حمل کالا بین آسیا و اروپا محسوب می شود.

به گزارش ایلنا، اقتصادی ترین و نزدیک ترین مسیر برای انتقال مازاد مواد نفتی و به خصوص غلات تولید شده در کشورهای روسیه و قزاقستان به مقصد کشورهای آفرقایی نیز همین بندر چندمنظوره آستارا است و با همین هدف قرار است یک واحد سیلوی 50 هزار تنی با مشارکت یک سرمایه گذار اهل کشور غنا در محوطه بندر چند منظوره آستارا به منظور تخلیه و بارگیری غلات به مقصد کشورهای آفریقایی احداث شود.

با تکمیل و بهره برداری از این واحد بندری، استان های شمالغربی کشور و کشورهای حاشیه خزر و همچنین کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق می توانند با کوتاه ترین مسیر به بازارهای خود دست پیدا کنند.

بندر چندمنظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل، پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود خواهد بود.

این واحد بندری به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.

این بندر در فضای محدود 55 هکتار در حال احداث است در حالی که با اتصال راه آهن رشت ـ آستارا، در آینده نزدیک باید توسعه یابد که در این زمینه باید اراضی شمال و جنوبی متصل به محدوده بندر تملک شده و در اختیار این مجموعه قرار گیرد.

اسکله نخست این بندر هم اکنون به ظرفیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن آماده افتتاح شده و تا یکسال آینده، مرحله دوم این بندر نیز به ظرفیت 600 هزار تن دیگر به بهره برداری می رسد.

میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح بندری را 250 میلیارد ریال بوده است.

با بهره برداری از مرحله نخست بندر چندمنظوره آستارا، توسعه شهرستان رونق یافته و آستارا به قطب تجارت دریایی شمال کشور تبدیل می شود.

این واحد بندری در سه بخش گردشگری دریایی، شیلات و تجارت بین المللی فعالیت می کند.

با بهره گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال کشور حدود 160 کیلومتر در خشکی و 150 کیلومتر در مسافت های دریایی کاهش می یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور خواهد داشت.

احداث بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استان های شمال و شمالغرب کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می شود.

توسعه برخی خدمات از قبیل ارایه خدمات حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شرکت های تجاری و بازرگانی از جمله تاثیرات غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب استان گیلان است.

بندر تجاری و دریایی آستارا احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر خواهد بود.

شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه که در حوزه مدیریت خدمات دریایی و بندری فعالیت می کند مجری ساهت این بندر بوذه است. این شرکت در اواخر سال 87 توانست برنده مزایده احداث و عهده داری 40 ساله بندر چندمنظوره آستارا شود و از این تاریخ عملیات ساخت این بندر آغاز شد.

این بندر با بندر انزلی 200 کیلومتر و با بندر باکو جمهوری آذربایجان 300 کیلومتر فاصله دارد.

بندر تجاری آستارا که به منظور حمل و بارگیری کالا و فرآورده های نفتی و مسافری در دست ساخت است، با ظرفیت اسمی 3.5 میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می شود.

1.5 میلیون تن از محموله های تخلیه و بارگیری شده در این بندر شامل مواد سوختی و دو میلیون تن دیگر نیز شامل فعالیتهای عمومی بندری خواهد بود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال استان گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم زمینی و تجاری شمال کشور محسوب می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز