خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بازار لوازم خانگی جولانگاهی برای سودجویان

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۹۰

رکود بازار بدنبال کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا تولیدکنندگان امکان نقد فروشی را از دست بدهند، در حالی که برای گشایش «ال. سی» ناچار به پرداخت به صورت نقد هستند/نمی‌توان در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی و قیمت‌ها تا پایان سال و حتی سال آینده پیش‌بینی خاصی کرد.

چند ماهی است که قیمت لوازم خانگی لحظه‌ای بالا می‌رود و این افزایش قیمت‌ها نه به تومان بلکه به دلار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند ماه گذشته قیمت لوازم خانگی خارجی تا ۳ برابر و قیمت لوازم خانگی داخلی تا ۲ برابر افزایش یافته است.

این در حالی است که هم اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار لوزام خانگی کشور را لوزام خارجی به خود اختصاص داده است و شرکت‌های تولید داخل نیز یا تعطیل شده‌اند و یا در شرف تعطیلی هستند و از کل ظرفیت لوازم خانگی تنها یک چهارم مربوط به تولیدات داخل است و سه چهارم دیگر را خارجی‌ها در دست گرفته‌اند.

در این راستا محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی می‌گوید: کنترلی در افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی وجود ندارد و وابستگی لوازم خانگی داخلی به قطعات خارجی مانند وابستگی یخچال به موتور و‌ای بی‌اس خارجی نیز نیازمند ارز است که باعث افزایش قیمت این محصولات شده است که همین موضوع هم باعث کاهش تقاضا از سوی متقاضیان می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به برخی از سوء‌ استفاده‌های رخ‌ داده در بازار لوازم خانگی یادآور شد: افزایش قیمت مواد پتروشیمی مانند رنگ و حتی افزایش قیمت مواد بسته‌بندی نیز در بالا‌ رفتن قیمت لوازم خانگی در بازار موثر بوده است.

وی معتقد است، افزایش قیمت کالاهای داخل هم کم نیست که به دنبال آن شاهد کاهش عرضه و تقاضا در بازار هستیم.

همچنین حمید صالحی یک فروشنده لوازم خانگی در سه راه امین حضور نیز معتقد است، طی ۲ تا ۳ ماه گذشته لوازم خانگی داخلی افزایش قیمتی نداشته است اما از ابتدای سال تا کنون لوازم خانگی ۱۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

وی می‌گوید: مارک‌هایی که در بازار برش دارند فروش را متوقف می‌کنند و شرکت‌ها برای توجیه افزایش قیمت‌ها لیست ارزی ارائه می‌دهند.

این روز‌ها و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال یک روز شاهد احتکار لوازم خانگی و روز دیگر شاهد افزایش قیمت هماهنگ در این محصولات هستیم.

همچنین محمد رضا دیانی، رییس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی می‌گوید: نباید انتظار داشت تولید کننده ضرر بدهد هم اکنون تولید کننده کمبود مواد اولیه دارد که باید تامین شود.

دیانی تصریح کرد: رکود بازار بدنبال کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا تولیدکنندگان امکان نقد فروشی را از دست بدهند، در حالی که برای گشایش «ال. سی» ناچار به پرداخت به صورت نقد هستند.

وی می‌گوید: متاسفانه هنوز بانک‌ها مشکلات تولید کنندگان را حل نکرده‌اند و این انتظارات یک طرفه است.

وی معتقد است سیاست‌های تولیدی ناقص هستند و نمی‌توان در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی و قیمت‌ها تا پایان سال و حتی سال آینده پیش‌بینی خاصی کرد.

بنا بر این گزارش، صنعت لوازم خانگی دومین صنعت اشتغال‌زا در کشور پس از صنایع خودرو‌سازی‌ است. اما بررسی وضعیت کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم خانگی و میزان ساخت داخل یا مونتاژبودن این محصولات پاشنه آشیل این صنعت است چرا که اکنون سهم مواداولیه و قطعات وارداتی در تولید لوازم خانگی داخلی بسیار بالاست.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد به‌رغم پیشرفت‌های به‌دست آمده در تولید این محصولات هنوز هم تولید‌کنندگان داخلی با تکنولوژی روز دنیا در تولید این محصولات فاصله دارند و هنوز وابستگی‌ها به قطعات خارجی ادامه دارد.

در این میان کالبد شکافی ساخت برخی لوازم خانگی در داخل کشور گواهی بر این مدعاست و در این شرایط بازار لوزام خانگی به جولانگاهی برای سودجویان تبدیل شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز