خبرگزاری کار ایران

غضنفری در مراسم آغازین هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت:

بسیاری از فشار تحریم ها روی بانک مرکزی و وزارت نفت بوده است

کد خبر : ۶۳۳۲۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که در سال 1385 حدود 82 درصد تجارت ایران با کشورهای آسیایی و 14 درصد با کشورهای اروپایی بوده است، گفت:‌ پارسال تجارت با اروپا به پنج درصد و با آسیا به 92 درصد رسیده است.

واردات در سال 2012 میلادی در حالی که به 69 میلیارد دلار رسید که سهم اروپا 28 میلیارد دلار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی غضنفری در مراسم آغازین هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت،‌ گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در پی تحریم های دشمنان نه فقط صادرات کم نشد، بلکه کشورها جابه جا شدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اثار مثبت تحریم گفت: تحریم در بخش واردات، با اولویت بندی و حذف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 اثر مثبت گذاشت و فرصت بی نظیری ایجاد شد چون کالاهای اولویت 10 امکان تولید در کشور را دارد.

غضنفری با اشاره به این‌که افزایش قیمت ارز بر صادرات تاثیر مثبت داشته است، گفت: با وجود کاهش صادرات در حوزه نفت، صادرات تولیدات داخلی و کشاورزی افزایش یافت و به خاطر کمبود مواد اولیه موضوع مدیریت صادرات را مطرح کردیم و محصولات ناشی از مواد اولیه را صادر کردیم که ارزش افزوده زیادی هم داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال 2006 میلادی (1385) میزان واردات ایران 53 میلیارد دلار بوده که 42 میلیارد دلار آن از اروپا بوده است.

اما واردات در سال 2012 میلادی در حالی که به 69 میلیارد دلار رسید که سهم اروپا 28 میلیارد دلار شد.

غضنفری تاکید کرد: تجارت مسیر خود را پیدا می‌کند و با تحریم‌ها فقط بسیاری از کشورهای غربی بازار خود را از دست دادند.

وی با اشاره به این که در سال‌های 2002 تا 2006 میزان صادرات غیر نفتی 46 میلیارد دلار بوده است، گفت: صادرات غیر نفتی در سال‌های 2007 تا 2011 به 146 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که تجارت ایران از گردنه تحریم‌ها عبور می‌کند، گفت: صادرات غیر نفتی در سال‌های 2002 تا 2006 میلادی 166 میلیارد دلار و در سال‌های 2007 تا 2011 میلادی 285 میلیارد دلار بوده است.

غضنفری اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت رتبه اول را در جذب سرمایه گذار خارجی و سهم 4.7 میلیارد دلاری داشته است.

وی تاکید کرد: 80 درصد از واردات در دهه اخیر مربوط به کالاهای سرمایه‌ای بوده‌ است و در 10 سال اخیر صادرات غیر نفتی سالانه 20 درصد رشد داشته است.

غضنفری گفت: با افزایش صادرات غیر نفتی از ارز حاصل از صادرات نفت بی‌نیاز می‌شویم.

غضنفری در ادامه تصریح کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه در سال گذشته برای فشار به معیشت مردم ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و متاسفانه به کاهش 50 درصدی درآمدهای ارزی منجر شد.

وی گفت: بسیاری از فشار تحریم ها روی بانک مرکزی و وزارت نفت بوده است، گفت: تحریم‌ها باعث افزایش دو برابری نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی و سه برابر شدن قیمت آن در بازار آزاد شد و مشکلاتی را در کارخانه‌ها ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به نوع کالاهایی که در نمایشگاه صنعت نفت عرضه شده است،گفت: در یک بخش نمایشگاه 18 گروه کالایی به نمایش گذاشته شده‌ است که صادرات این ماشین‌آلات در دنیا ارزش 20 هزار میلیارد دلاری دارد و ایران این ماشین‌آلات را با ارزش 11 میلیارد دلار صادر کرده است و رتبه سی و هشتم را دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری نفت 60 میلیارد دلار است و به 25 میلیارد دلار تجهیزات نیاز دارد.

غضنفری با تاکید بر این‌که در برنامه پنجم توسعه، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی باید به 250 میلیارد دلار برسد و امیدواریم حوزه ارزی کالا در ایران به زودی از نیاز به ارز نفت مستقل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز