خبرگزاری کار ایران

معاون اجرایی رییس جمهور:

قطار توسعه مناطق آزاد کشور متوقف نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۱۳

طبیعتاً منطقه آزاد نمی تواند همه امکانات یک فرد بومی منطقه اعم از تحصیل، معاش و زمین و خیلی درخواست های ریز و درشت را برآورده کند ولی با توجه به دستور رییس جمهور محترم سعی شد تا تمامی درخواست ها بررسی و به نوعی به آن ها رسیدگی شود.

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: قطار توسعه مناطق آزاد کشور متوقف نخواهد شد.

به گزارش ایلنا، حمید بقایی، معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینكه فعالیت های بسیار خوبی درمناطق آزاد کشور در سال گذشته انجام شده است اظهار داشت: برای توسعه فعالیت ها در سال جدید باید با جدیت و برنامه های جامع تری گام برداشت.

وی با اشاره به اهداف دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد در سال 92 افزود: نقش دبیرخانه شورا ایجاد هماهنگی میان فعالیت ها، نظارت بر عملکرد، قانون گذاری و در واقع منبع و مرجع فعالیت های مناطق آزاد کشور محسوب می شود، در این راستا در مدت حدود 4 سالی که از حضور بنده در این سمت می گذرد فعالیت های بسیاری در حوزه های مختلف در مناطق آزاد از عمران و آبانی گرفته تا ایجاد یک منطقه آزاد جدید و رفع موانع قانونی در برخی از آنها به ثمر نشسته است. این موفقیت، تنها زمانی شکل می گیرد که ساختار فعالیت های دبیرخانه شورا منسجم باشد.

بقایی خاطر نشان كرد: در این راستا لازم است مدیریت ها و معاونت های دبیرخانه با تعامل و همکاری بیش از پیش ضمن بررسی راهکارها و چالش های کاری موجود، نیازهای حوزه های مختلف را در مناطق آزاد بررسی و تبیین کنند.شفاف سازی در فعالیت ها و ارتباطات لازمه اصلی فعالیت های هر نهاد و دستگاهی است و معتقدیم با برپایی جلسات مشترک میان معاونت ها و مدیریت های دبیرخانه شورا با یکدیگر، علاوه بر آشنایی با مشکلات و نیازها، می توان به رفتار سازمانی و اداری مطلوب و ایده آل رسید.

وی تصریح كرد: در حال حاضر این نیاز وجود دارد که معاونین و مدیران دبیرخانه شورا ابتدا مسائل را از خود شروع کرده و با حل و فصل آن در دبیرخانه شورا بتوانند در تسری آن به مناطق آزاد موفق تر عمل كنند. در واقع دبیرخانه، قلب تپنده مناطق محسوب می شود.

بقایی در خصوص آگاهی مدیران عامل و معاونین سازمان های مناطق آزاد از برنامه ها و چشم اندازهای مناطق آزاد گفت: یک سری برنامه های از پیش تعیین شده در هر منطقه آزاد تعریف شده و اجرا می شود. برخی روند ها در مناطق بستر ساز فعالیت های دیگر در این مناطق است. به عنوان مثال ممکن است مدیر عاملی در یک روز شاهد حضور چند سرمایه گذار داخلی و خارجی باشد که برای سرمایه گذاری به منطقه آنها آمده است. پس اول این مدیر باید بستر سرمایه گذاری را برای همیشه فراهم کند تا هر زمانی که سرمایه گذار مراجعه کرد بداند که باید چه چیزی در اختیار او قرار دهد.

وی گفت: بسترهای سرمایه گذاری هم زمانی شکل می گیرد که مدیریت زیرساخت ها را فراهم کند. از تأمین بودجه تا زیرساخت آب، برق، گاز و غیره. دبیرخانه شورا در این بخش می تواند نقش مؤثری ایفا كنند. یعنی برای یک منطقه آزاد مکانیزم یا بستری را فراهم کند که اتفاق دوم حال هرچه می خواهد باشد برای منطقه، سرمایه گذار، پیمانکار، کارگر، دانشجو یا ساکن مفید فایده باشد. به تعریفی عام تر، منطقه آزاد یک بازوی یاری دهنده است که توان آن بازو در اختیار دبیرخانه شورا است.

وی درباره سفرهایی که به مناطق آزاد برای بررسی مسائل و مشكلات مردم و منطقه داشته است گفت: انصافا اقدامات بسیاری در راستای محرومیت زدایی در مناطق آزاد انجام شده است. در مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار اقدمات عمرانی فراوانی انجام شده است. پروژه های بسیاری در حوزه زیر ساخت ها همچون تامین آب و برق مصرفی انجام شده است. در بخش سرمایه گذاری، تولیدی، صنعت و گردشگری فعالیت های موثری در کل مناطق آزاد انجام شده است که در این یکی دو سال اخیر و در ایام نوروز حجم مسافرانی که به مناطق آزاد می روند بسیار رو به فزونی رفت.

بقایی افزود: درخواست های مردمی معمولا زیاد است و در برخی موارد دست سازمان منطقه آزاد کوتاه است؛ چون درخواستی که مردم دارند با شرایط قانونی منطقه آزاد همخوانی ندارد.طبیعتاً منطقه آزاد نمی تواند همه امکانات یک فرد بومی منطقه اعم از تحصیل، معاش و زمین و خیلی درخواست های ریز و درشت را برآورده کند ولی با توجه به دستور رییس جمهور محترم سعی شد تا تمامی درخواست ها بررسی و به نوعی به آن ها رسیدگی شود.

وی افزود: بارها اولویت مناطق آزاد را در محرومیت زدایی اعلام کرده ایم. توجه داشته باشید که هر اقدام عمرانی، صنعتی، تولیدی و سرمایه گذاری در مناطق انجام شود در واقع برای رفع محرومیت، ایجاد اشتغال و حل مشکلات مردم است و سود این اقدامات و فعالیت ها هم به مردم منطقه می رسد.

معاون اجرایی رییس جمهور در زمینه عملکرد مناطق آزاد در بخش های مختلف سرمایه گذاری، صنعت، ترانزیت، صادرات و تولید گفت: نشست های پیاپی به همراه کارگروه های مختلف در همه بخش ها به صورت منظم و مستمر پیگیری می شود و عملکرد مناطق به صورت کامل، ماهیانه، فصلی و سالیانه مورد بررسی قرار گرفته و اشکالات و کمبودها یادآوری می شود. معاونت های توسعه مدیریت دبیرخانه  با مدیریت های بودجه و برنامه ریزی، آمار و معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه در بخش های ارزش افزوده، بانک و بیمه و سایر بخش های مرتبط بر روند فعالیت ها در مناطق آزاد نظارت دارند.

وی خاطر نشان كرد: همچنین لزوم ارائه گزارش های دقیق و جامع از عملکرد مناطق آزاد در بخش های مختلف می تواند به ایجاد مکانیزم ارتباطی کارآتر میان دبیرخانه شورا و مناطق آزاد کمک کند. روابط عمومی دبیرخانه نیز با رویکرد حمایتی بر روند فعالیت های ارتباطی، خبری و رسانه ای نظارت کرده و برنامه های خوبی در این زمینه تدارک دیده است. از طرفی با بر عهده گذاشتن برگزاری و حضور مناطق آزاد ایران در نمایشگاه های بین المللی توانسته ایم وجه دیگری از قابلیت ها، امکانات و ظرفیت های این مناطق را به بازار هدف کشورهای همجوار ارائه کنیم.

وی ادامه داد: تا آخرین لحظه کاری دولت دهم مناطق آزاد مؤظف هستند تمامی برنامه های خود را طبق وظیفه ذاتی و از پیش تعریف شده پیش ببرند.

در دبیرخانه شورا هم به همین منوال خواهد بود. حماسه سیاسی در مناطق آزاد با حضور مردم این مناطق به بهترین نحو شکل خواهد گرفت و حماسه اقتصادی که بنا بر آنچه از گذشته آغاز شده تا بعد از پایان فعالیت های دولت نیز ادامه خواهد داشت. در واقع قطار توسعه مناطق آزاد هیچ گاه متوقف نخواهد شد و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده در مناطق آزاد کشور بتوانیم جایگاهی فراتر از آنچه که برای این مناطق متصوریم، محقق شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز