خبرگزاری کار ایران

رییس جهاد کشاورزی گیلان:

تا دی ماه برنج وارد نمی‌کنیم/ باید از تغییر کاربری زمین‌های برنج کاری جلوگیری شود

کد خبر : ۸۰۲۷۴

180هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان قابلیت تجهیز و نوسازی دارند که تاکنون 70 هزار هکتار این اراضی تجهیز شده است و توسعه بانک‌های نشاکاری به تسهیل کشاورزی و رغبت کشاورز کمک کرده و ازتغییر کاربری‌های غیر قانونی جلوگیری می‌کند.

علیرضا شعبان‌نژاد جلوگیری از واردات برنج همزمان با برداشت محصول از جمله راهکارهای حمایت از کشاورزان دانست و اعلام کرد تا دی ماه امسال هیچ مجوزی برای واردات برنج صادر نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا شعبان‌نژاد رییس جهاد کشاورزی گیلان در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی با آرزوی برداشت محصولی پربار، اظهار کرد: جلوگیری از واردات برنج همزمان با برداشت محصول از جمله راهکارهای حمایت از کشاورزان است و تا دی ماه امسال هیچ مجوزی برای واردات برنج صادر نمی‌شود.

شعبان‌نژاد اقتصادی کردن و توانمندسازی کشاورزان را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های جهاد کشاورزی دانست.

وی با اشاره به افزایش قیمت برنج، ادامه داد: امسال با افزایش سطح زیرکشت برنج و محصول این مشکل برطرف می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی گیلان افزود: ۱۸۰هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان قابلیت تجهیز و نوسازی دارند که تاکنون ۷۰ هزار هکتار این اراضی تجهیز شده است و توسعه بانک‌های نشاکاری به تسهیل کشاورزی و رغبت کشاورز کمک کرده و ازتغییر کاربری‌های غیر قانونی جلوگیری می‌کند.

وی اذعان کرد: با تسهیل در امور کشاورزی می‌توانیم با ایجاد رغبت در کشاورزان از فروش و تغییر کاربری غیر ضروری اراضی برنج در استان جلوگیری کنیم، ما برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرضروری با قوه قضائیه همکاری می‌کنیم.

شعبان‌نژاد با تصریح بر اینکه با فروش اراضی برنج در گیلان در آینده‌ای نه چندان دور باید مستأجر برخی افراد غیر بومی شویم، خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان از روی ناآگاهی اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند که باید آن‌ها را از عواقب این کار آگاه کرد.

این مقام مسوول گفت: نخستین جوانه خوشه‌های برنج در یکی از روستاهای املش مشاهده شده است و اکنون فصل کشت برنج در تمام اراضی کشاورزی گیلان به پایان رسیده و کشاورزان منتظر به بار نشستن دسترنج خود هستند.

وی با اشاره به دارا بودن ۲۳۸ هزار هکتار زمین برنج‌کاری در گیلان این استان را یک استان کشاورزی خواند.

رییس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پیش‌بینی‌های هوا‌شناسی در دو ماه گرم نخست تابستان، اذعان کرد: امسال به لطف خداوند با تابش مناسب خورشید و باران کافی در اردیبهشت، بحران آب نداریم اما کسری آب پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود برای جلوگیری از این معضل منابع آب مصرفی مورد نیاز را مدیریت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در این استان ۱۰مجتمع دامپروری وجود دارد، افزود: ما از همکاری با بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و درصدد واگذاری دامداری‌ها به بخش خصوصی با شرایط ویژه هستیم.

وی دارا بودن تحصیلات مرتبط با کشاورزی و سرمایه لازم را از جمله شرایط واگذاری دامداری‌های گیلان به بخش‌خصوصی عنوان کرد.

شعبان‌نژاد با اشاره به وضعیت مناسب این استان درتولید دام و طیور اظهار داشت: گیلان با تولید سالانه ۱۸ هزار تن گوشت گاو بومی و ۱۱۵ هزار تن شیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: گیلان با تولید ۱۱ میلیون قطعه ماکیان رتبه نخست و مرغ‌های اجدادی و مادر با تولید هفت میلیون تن رتبه دوم را دارد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان در اخر به راه‌اندازی راه‌آهن در آینده گیلان اشاره کرد و گفت: با توسعه راه‌آهن میزان تردد مسافران از دیگر شهر‌ها به‌ویژه تهرانی‌ها به گیلان بیشتر می‌شود که اغلب برای سکونت دایم در گیلان ترغیب می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز