خبرگزاری کار ایران

یك كارشناس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با ایلنا:

به ازای هزینه هر 1 دلار در معدن 2.8 دلار بازدهی خواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۳۶

با مطالعاتی كه در این راستا در كشور صورت گرفته است ذخایر عظیم مواد معدنی شناسایی شده به عنوان مثال (وجود بیش از 57 میلیارد تن منابع قطعی و احتمالی)، تنوع مواد معدنی (حدود 68 نوع ماده معدنی)، نهادسازی های انجام شده در زمینه سازمان توسعه ای بخش و پوشش خطرات فعالیت های معدنی می تواند در زمینه صنایع تولید فلزات اساسی موثر باشد.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: مطالعات صورت گرفته در خصوص اهمیت معادن نشان می‌دهد که به ازای هزینه هر ۱ دلار در معدن 2.8 دلار در اقتصاد تولید می‌شود.

احمد تشکینی، استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه منابع و ذخایر معدنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تجدید ناپذیر طبیعی، نقش انکارناپذیری در اقتصاد ایفا می‌کنند، اظهار داشت: فعالیت‌های معدنی و محصولات آن دارای آثار توسعه‌ای مختلفی در زنجیره تامین بخش‌های مختلف اقتصادی در حداکثرسازی ثروت‌های بالقوه کشور، ایجاد ارزش افزوده، رشد متوازن و محرومیت‌زدایی است.

وی افزود: صنعت و حتی زندگی بشری بر شانه‌های معدن بنا شده است و مطالعات صورت گرفته در خصوص اهمیت معادن نشان می‌دهد که به ازای هر دلار هزینه شده در معادن، حدود 2.8 دلار در اقتصاد تولید می‌شود.

تشکینی با اشاره به ۵۵ میلیارد تن منابع معدنی شناسایی شده و تنوع بالای مواد معدنی در ایران گفت: موقعیت استراتژیک موجود، فرصتی بی‌بدیل برای رشد و توسعه کشور فراهم آورده است و بهره‌برداری بهینه از این ذخایر و تلفیق آن با سایر مزیت‌های کشور می‌تواند به عنوان یکی از محورهای رشد اقتصادی مطرح باشد.

وی افزود: همچنین اشتغال در بخش معدن پایدار‌تر و با توجه به پراکندگی آن در سراسر ایران به ایجاد اشتغال در مناطق محروم نیز منجر می‌شود.

تشکینی خاطر نشان کرد: با مطالعاتی که در این راستا در کشور صورت گرفته است ذخایر عظیم مواد معدنی شناسایی شده به عنوان مثال (وجود بیش از ۵۷ میلیارد تن منابع قطعی و احتمالی)، تنوع مواد معدنی (حدود ۶۸ نوع ماده معدنی)، نهادسازی‌های انجام شده در زمینه سازمان توسعه‌ای بخش و پوشش خطرات فعالیت‌های معدنی و وجود بنگاه‌های بزرگ شناخته شده و دارای توان بالقوه فعالیت در سطح منطقه‌ای و بین المللی در زمینه صنایع تولید فلزات اساسی وجود دارد.

وی به نقاط ضعف بخش معدن در ایران اشاره کرد و گفت: فقدان اطلاعات کامل زمین‌شناسی و عدم اکتشاف کامل ذخایر معدنی کشور نسبت به استانداردهای بین المللی، ضعف تکنولوژیک و فرسودگی ماشین آلات معادن (بویژه معادن بخش خصوصی)، بهره وری ناکافی عوامل تولید در استخراج و فرآوری برخی محصولات معدنی و عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده کامل مواد معدنی در کشور از نقاط ضعف این حوزه به شمار می‌رود.

تشکینی خاطرنشان کرد: در این مسیر برخی تهدیدات همچون کمبود زیرساخت‌های موردنیاز توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، ناهماهنگی بین بخشی در جهت توسعه صنایع معدنی و ضعف سازوکارهای تامین مالی داخلی و خارجی پروژه‌ها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر گامهای موثری در راستای بخش معدن و صنایع معدنی برداشته شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توسعه سرمایه‌گذاری، دستیابی به ظرفیت‌های بالای تولیدی در صنایع معدنی، افزایش ظرفیت تولید فولاد و سیمان، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در قالب اجرای اصل ۴۴ و واگذاری عمده معادن جهت بهره برداری به بخش خصوصی اشاره کرد.

این کار‌شناس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در خاتمه گفت: در مجموع توجه درخور و شایسته‌ای به نقش و جایگاه بالای بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ایران، نمی‌شود و نیاز است تا در چارچوب نگاهی جامع و راهبردی نسبت به طراحی برنامه‌های منسجم از جمله ارتقای سطح اکتشاف و استخراج معادن به استانداردهای جهانی، حمایت از بخش اکتشاف و کمک به تشکیل شرکت‌های پیمان کاری اکتشافی، در راستای کسب ارزش افزوده بیشتر اقدامات موثری صورت پذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز