خبرگزاری کار ایران

از ابتدای تاسیس فرابورس مورد معامله قرار گرفت‎‎

تعداد 50 میلیارد اوراق بهادار به ارزش 20 هزار میلیارد تومان

asdasd

از ابتدای سال تاكنون به ترتیب به لحاظ حجم 13 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 4 هزار 200 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است كه نسبت به 6 ماهه ابتدای سال گذشته از لحاظ حجم 50 درصد و از نظر ارزش معاملات 7 درصد افزایش داشته ایم‌.‌

 مدیر عامل جدید فرابورس گفت: در طول 4 سال گذشته تعداد 50 میلیارد اوراق بهادار به ارزش 20 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر هامونی در اولین نشست خبری خود كه صبح امروز در محل سازمان بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد اظهار داشت: فرابورس ایران در این هفته وارد چهارمین سال تاسیس خود شد و از شروع فعالیت‌های معاملات در فرابورس زحمات زیادی کشیده شده است.

وی تصریح كرد: طی چند سال گذشته بازار اول و دوم که قبلا وجود خارجی نداشت و همین طور پذیره نویسی‌هایی که قبلا در بانک ها صورت می‌گرفت در فرابورس اجرایی شد همچنین بحث فرهنگ سازی و ضریب نفوذ بازار سرمایه از طریق فرابورس انجام شد كه از جمله آن می توان به تسهیلات مسکن و سایر ابزارها اشاره كرد.

وی با اشاره به عملکرد فرابورس از ابتدای تاسیسش در ششم  مهر ماه سال 88 اشاره كرد و گفت: از ابتدای تاسیس فرابورس تاکنون 50 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 20 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است که از این رقم به تفکیک در بازار اول 5 هزار میلیارد تومان، در بازار دوم 2 هزار میلیارد تومان، در بازار سوم 7 هزار میلیارد تومان، در بازار ابزارهای نوین 35 هزار میلیارد تومان، تسهیلات مسکن 570 میلیارد تومان و  بازار سوم 700 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

وی همچنین به ارزش معاملات در طول 6 ماهه اول سال اشاره كرد و افزود: از ابتدای سال تاكنون به ترتیب به لحاظ حجم 13 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 4 هزار 200 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است كه نسبت به 6 ماهه ابتدای سال گذشته از لحاظ حجم 50 درصد و از نظر ارزش معاملات 7 درصد افزایش داشته ایم‌.‌

وی ادامه داد: از ابتدای امسال جمع خریداران به 320 هزار نفر  و جمع فروشندگان به234 هزار نفر رسیده است كه نشان دهنده حضور افراد جدیدی در این بازار است.

هامونی در بخش دیگری از نشست تصریح كرد: همچنین ارزش بازار ما از ابتدای امسال 8 درصد رشد داشته است و از رقم 33 هزار و 700 میلیارد تومان به رقم 36 هزار و 400 میلیارد تومان رسید‌ه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از ابتدای تاسیس فرابورس 150 هزار نفر از وام تسهیلات بانک مسکن  استفاده کرده اند وخانه دارشدند‌.‌

وی ادامه داد: سایر بانك‌ها قابل اضافه شدن به بازار فرابورس هستند و پس از تاسیس و راه اندازی آن معاملات بانك‌ها در بازار پایه انجام می‌شود.

هامونی در مورد اوراق با درآمد ثابت خاطر نشان كرد: در بازار ابزارهای نوین مالی 16 نماد معاملاتی فعال هستند كه ارزش آن به 1430 میلیارد تومان می رسد كه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

مدیر عامل جدید فرابورس در مورد طراحی شاخص در بازار فرابورس افزود: در حال حاضر 56 نماد معاملاتی در بازار اول و دوم فعال هستند كه برای این میزان شركت طراحی شاخص امكان‌پذیر نیست اما با ورود شركت‌های جدید و تنوع بخشی به بازار طراحی شاخص را خواهیم داشت.

وی در مورد آخرین وضعیت بانك آرین تصریح كرد: تصمیم گیری در خصوص این بانك از حوزه بازار فرابورس و سازمان بورس خارج بوده و به تصمیمات بانك مركزی برمی‌گردد. اما فرابورس پیگیر است كه مشكل این بانك را برطرف كند تا سهامداران این شركت با زیان مواجه نشوند.

هامونی در خصوص پذیرش سهام عدالت و ورود شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: زمان ورود شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس مشخص نیست و باید توسط شورای اصل 44 تصمیم گیری شود.

مدیر عامل جدید فرابورس اظهار كرد: بر این اساس شورای عالی اصل 44 باید در خصوص برگزاری مجامع این شركت‌ها و قابل معامله شدن سهام عدالت تصمیم گیری كرده و بعد از آن توسط مجموعه بازار سرمایه و بازوی اجرایی آن یعنی فرابورس اجرا شود.

وی با بیان این‌كه با سرعت بیشتر پذیرش و قابل معامله شدن سهام عدالت را پیگیری می كنیم، عنوان كرد: در جلسه روز گذشته شورای اصل 44 این موضوع مطرح و نتایج خوبی حاصل شد كه در دومین جلسه قرار است نتایج آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

هامونی در مورد وضعیت بانك خاورمیانه گفت: این بانك در تیر ماه امسال 195 میلیارد تومان پذیره نویسی كرد كه 50 درصد آن توسط موسسین تامین شده بود و درحال حاضر موضوع تاسیس این بانك مطرح است.

وی در خاتمه گفت: پس از تصمیم و راه اندازی بانك نماد بانك خاورمیانه در بازار پایه فرابورس معامله می شود و امیدواریم طی یك سال آینده این بانك قابل پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز