خبرگزاری کار ایران

احتمال ممنوعیت صادرات غلات در راستای مهار قیمت توسط روسیه

asdasd

روسیه، قزاقستان و اوکراین که در بازار غلات جهان به عنوان منطقه دریای سیاه (Black Sea Region) شناخته می شوند یک چهارم صادرات غلات جهان را به خود اختصاص داده و تأمین کننده گندم و غلات شمال آفریقا و خاورمیانه می باشند.

روسیه به عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده گندم در یک چرخش 180 درجه ای بازارهای کالای کشاورزی را به حالت آماده باش درآورد. اقدامی که پیامد آن ممکن است ممنوعیت صادرات غلات توسط روسیه در صورت افزایش بیشتر قیمتهای داخلی باشد.

به گزارش ایلنا از امور بین الملل بورس کالای ایران و به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، وزیر توسعه اقتصادی روسیه طی مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد گزینه ممنوعیت صادرات غلات هنوز از دستور کار خارج نشده است. این اظهارات نخستین نشانه های اعلام شده از سوی یک مقام رسمی دولتی روسیه مبنی بر این واقعیت است که مسکو می تواند ممنوعیت هایی از نوع آنچه که در خشکسالی سال 2010-2011 اعلام شده بود را مجدداً وضع نماید.

بلوسوف در حاشیه کنفرانسی به خبرنگاران گفت: اعمال مجدد ممنوعیت صادرات غلات از سوی دولت روسیه کاملاً محتمل است.

تولید غلات روسیه به شدت تحت تأثیر خشکسالی شدید امسال بوده و معامله گران نگران اعمال این محدودیت در خصوص مازاد غلات قابل صدور خود بوده اند. اما ساعاتی بعد آرکادی دِوُرکُویچ معاون نخست وزیر روسیه که مسئول مستقیم سیاست گذاری بخش کشاورزی است، اعلام نمود روسیه هیچ گونه محدودیتی در قبال صادرات غلات اعمال نخواهد نمود و با این اظهارات خود معامله گران بازار را در خصوص فروش آتی غلات دچار تردید نمود. اگر چه موضع مقامات مسکو طی دو ماه گذشته مبتنی بر عدم وجود برنامه  ای مدون برای ممنوعیت صادرات بوده، اما برخی کارشناسان محصولات کشاورزی ابراز نگرانی نموده اند که این امر منجر به توسل دولت به ابزارهای غیر رسمی نظیر کاهش دسترسی به خطوط راه آهن به منظور محدود نمودن خروج غلات از کشور خواهد شد.

روسیه،  قزاقستان  و  اوکراین  که  در  بازار  غلات جهان به عنوان منطقه  دریای سیاه (Black Sea Region) شناخته می شوند یک چهارم صادرات غلات جهان را به خود اختصاص داده و تأمین کننده گندم و غلات شمال آفریقا و خاورمیانه می باشند.

معامله گران در اوکراین هم نگران این موضوع هستند که مقامات دولتی به منظور کاهش آهنگ صادرات غلات تا پیش از انتخابات مجلس در اکتبر در این خصوص اقداماتی به عمل آورند.

مدیر شرکت مشاوره کشاورزی ساویکون در مسکو، اعلام نموده است که قیمت غلات روسیه که از چند هفته گذشته آهنگ افزایش به خود گرفته بود این هفته با توجه به نگهداری موجودی گندم انبارها توسط کشاورزان به امید افزایش قیمت ها، 4% افزایش یافته است. در اوکراین میکولا پریزاژنیوک وزیر کشاورزی در گفتگو با فایننشال تایمز گفت: احتمال نمی رود دولت در فصل جاری ممنوعیتی اعلام کند. وی افزود: شرایط جوی مساعد منجر به اندکی افزایش در پیش بینی برداشت محصول در فصل جاری شده است. تولید ذرت 1 میلیون تن در هر هکتار افزایش یافته و امسال می توانیم بیست میلیون تن صادرات غلات داشته باشیم. در شیکاگو، قیمت گندم بورس CBOT، با 1.8% افزایش به 8.95 سنت در هر بشکه رسید و این در حالی بود که در پاریس گندم خبازی اروپا جهت تحویل در ماه ژانویه با 0.5% افزایش به 261.25یورو در هر تن افزایش یافت.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز