خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر تحقیقات بین المللی برنج،

اولین گام برای رسیدن به خودکفایی برنج برداشته شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۶۳

محققین ایرانی طرحی برای خودکفایی پایدار برنج تدوین کردند که این طرح دو گام مهم دارد، اولین گام ورود دفتر ایری به ایران بود و گام دوم استفاده از اقلیم‌های متفاوت موجود در کشور است.

رییس دفتر تحقیقات بین المللی برنج گفت: با افتتاح دفتر موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (ایری) در ایران اولین گام برای رسیدن به خودکفایی برنج برداشته شد.

عباس شهدی کومله رییس دفتر تحقیقات بین المللی برنج در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاسیس دفتر موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (ایری) در ایران اظهار داشت: موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج در حدود ۶۰ سال قدمت دارد که در کشور فیلیپین واقع شده است و بیش از ۱۲۰ کشور را تحت پوشش دارد.

شهدی ادامه داد: ایران در حدود ۵۰ سال در زمینه تحقیقات برنج تجربه دارد و سه دهه همکاری ایران با ایری اثرات بسیار مثبتی در کیفیت و کمیت برنج ایران داشته است.

وی گفت: از سال ۸۹ سعی بر این شد تا بتوانیم با کمک ایری توانمندی‌های ایران را به جهان اعلام کنیم بنابراین ایران به مگا پروژه جهانی مشارکت علمی برنج در دنیا (گریسپ) در گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی وارد شد، و اسم ایران در صفحه ۴۹ این پروژه قید شد.

رییس دفتر تحقیقات بین المللی برنج اضافه کرد: در این «مگا پروژه» عنوان شده است که ایران می‌تواند به عنوان مرکزیت منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج در کشورهای آسیای مرکزی و غربی نقش موثر داشته باشد در نتیجه یک مرکز تحقیقاتی تحت همین عنوان تاسیس شد.

شهدی کومله افزود: کشورهای تحت پوشش مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج کشورهای آسیای مرکزی و غربی شامل ایران، ترکیه، اذربایجان، افغانستان، عراق، داغستان، قرقزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و به تازگی گرجستان است.

وی با اشاره به اینکه تاسیس این مرکز در ایران در اوایل سال ۹۰ در قطعنامه‌ای که توسط نمایندگان این ده کشور و سازمان اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و بانک توسعه اسلامی و فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و مسولین ارشد ملی و منطقه‌ای تصویب شد، اظهار داشت: این مرکز در اواخر سال ۹۰ تاسیس شد که مقدمه‌ای برای تاسیس هفدهمین دفتر موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (ایری) در ایران شد.

شهدی بیان کرد: ورود این دفتر با اولین دوره مشترک منطقه‌ای آموزش مبتنی بر تحقیقات تحت عنوان تولید برنج همزمان شد و نمایندگان ۸ کشور منطقه در آن حضور داشتند.

شهدی کومله گفت: در سال ۸۹ محققین ایرانی طرحی برای خودکفایی پایدار برنج تدوین کردند که این طرح در سال ۹۰ نهایی شد.

وی تاکید کرد: این طرح دو گام مهم داشت، اولین گام ورود دفتر ایری به ایران بود و گام دوم استفاده از اقلیم‌های متفاوت موجود در کشور بعنوان مثال گرمی خوزستان، خشکی فارس، کم آبی و شوری اصفهان و سایر شرایط استان‌های دیگر کشور برای معرفی ارقام متفاوت برنج است که متاسفانه هنوز در این رابطه ابلاغی انجام نشده است.

شهدی افزود: با استفاده از شرایط مختلف اقلیمی استان ‌های دیگر می‌توان از جایگاه‌های اصلی برنج‌کاری ایران (گیلان و مازنداران و گلستان) پشتیوانی کرد تا به خود کفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز