خبرگزاری کار ایران

طی ۸ سال گذشته؛

تعداد کشورهای طرف تجاری ایران به۱۵۲ کشور رسید

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۷۴

در سال 84 به ازای هر دلار واردات 37 سنت صادرات داشتیم كه این رقم در سال 91 با افزایش حدود 2 برابری به رقم 61 سنت رسید.

رییس‌ کل گمرک با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از واردات کشور طی هشت گذشته کالا‌های واسطه‌ای و مواد اولیه بوده است، گفت: با وجود تحریم‌ها تعداد کشورهای طرف تجاری ایران در چند سال گذشته به بیش از ۱۵۲ کشور رسیده در حالیکه این رقم در گذشته ۱۲۸ کشور بوده است.

به گزارش ایلنا، معمارنژاد در مراسم رونمایی از طرح جامع مالیات و معرفی دستاورد‌های نوین وزارت اقتصاد با اعلام این مطلب افزود: در این مدت حدود ۱۲ درصد از کالاهای وارداتی سرمایه‌ای و مابقی مصرفی بود.

رییس کل گمرک با ارائه آمار‌ها به تشریح بخش تجاری کشور پرداخت و افزود: به رغم تحریم‌های گسترده تعداد کشورهای طرف تجاری ایران طی چند سال گذشته به بیش از ۱۵۲ کشور رسیده در حالیکه این رقم در گذشته ۱۲۸ کشور بوده است.

وی همچنین نسبت صادرات به واردات کشور در سال جاری را ۶۱ صدم درصد اشاره کرد، و افزود: در سال ۸۴ به ازای هر دلار واردات ۳۷ سنت صادرات داشتیم که این رقم در سال ۹۱ با افزایش حدود ۲ برابری به رقم ۶۱ سنت رسید.

معمارنژاد آمارهای اقتصادی رو به رشد را نشانه پتانسیل‌های بالا اقتصادی کشور دانست و افزود: در سال ۸۴ رقم واردات کشور ۴۰ میلیارد دلار، در سال ۹۲، ۵۳ میلیارد دلار، صادرات درسال ۸۴، ۱۴میلیارد دلار در سال ۹۱، ۴۱ میلیارد دلار، ترانزیت در سال ۸۴، ۴ میلیون تن و در سال ۹۱ در حدود ۵. ۱۸ میلیون تن، درآمدهای گمرک در سال ۸۴، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۱ به رقم ۷ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: در سال گذشته تشریفات گمرکی ۱۴۵ میلیون تن کالا در گمرک صورت گرفته است، به عبارتی ۷ میلیون کامیون از گمرک عبور کرده است.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به پروژه‌های اصلاح نظام گمرکی در طرح تحول اقتصادی اشاره کرد و گفت: آمایش سرزمینی گمرکی، تصویب قانون امور گمرکی و ابلاغ آن، ایجادگمرکات اختصاصی، سیستم وب بنیاد ارزش، ایجاد مدل پنجره واحد فیزیکی و سامانه‌های هوشمند ورود و خروج کالا از جمله پروژه‌های مورد نظر بوده که عملیاتی شده است.

معمارنژاد همچنین در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات صورت گرفته در طرح جامع گمرک نوین اشاره کرده است.

رییس کل گمرک با تاکید بر اینکه وظایف گمرک در شرایط جدید اقتصاد بین الملل تغییر کرده است، اظهار داشت: گمرک در طول دهه‌های اخیر دچار یک تحول شده است و علاوه بر کسب درآمد، وظایف دیگری از جمله حمایت از اقتصاد داخلی و تولید ملی، صیانت از سلامت و بهداشت جامعه، تسهیل تجارت و امنیت به وظایف گمرک افزوده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز