خبرگزاری کار ایران

بنازاده به ایلنا خبرداد:

عدم اجرای قانون 33 بهره‌وری ورود كالاهای كشاورزی به بورس/ قابلیت عرضه 70 درصداز محصولات کشاورزی در بورس

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۱۰

حتی شیر هم در بورس کالا قابل معامله است كه هم به نفع دام دار و هم به نفع کارخانه داران است و به نزای همیشگی بین آن‌ها خاتمه خواهد داد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: ۷۰ درصد از محصولات کشاورزی قابلیت عرضه در بورس را دارند.

عباس بنازاده مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عرضه محصولات کشاورزی در بورس موجب رونق کشاورزی و جلوگیری از مشکلاتی همچون قیمت‌گذاری دوباره محصولات کشاورزی که در سال جاری به هنگام خرید تضمین گندم روی داد، خواهد شد اما به دلیل مشکلات ساختاری و عدم آگاهی کافی مسوولین و کشاورزان تاکنون محصولات کشاورزی وارد بورس نشده‌اند.

وی با اشاره به ماده ۳۳ قانون بهره وری اظهار داشت: محصولات کشاورزی باید از بورس کالا برای فروش استفاده کنند اما متاسفانه به رغم ابلاغ این مصوبه به نهاد‌های مرتبط اجرایی نشده است.

به گفته وی، بیش از ۱۵۰ بورس کالایی در دنیا وجود دارد که به جز دو مورد، همگی بورس محصولات کشاورزی هستند و کمتر به فلزات و محصولات پتروشیمی توجه شده است ومتاسفانه در ایران بصورت عکس وجود دارد.

وی وجود بورس کالا در تهران را یکی دیگر از مشکلات ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا دانست و افزود: به دلیل اینکه مخاطبان بورس کالاهای کشاورزی غالبا کشاورزان هستند و با بورس آشنایی کافی  ندارند لذا لازم است نمایندگی‌ها و کارگزارانی کلاس‌های آموزشی در سراسر کشور برگزار کند.

بنازاده ادامه داد: در بورس کالا باید کالا‌های استاندارد وارد شوند و متاسفانه در کشور ما محصولات کشاورزی دارای کد و استانداردهای متعارف جهانی نیستند اما می‌توان از استانداردهای عرفی استفاده کرد.

مدیر سابق توسعه بازار بورس کالا اظهار داشت: یکی از مزایای بورس کالا این است که کشاورزان می‌توانند محصولات خود را به صورت سلف بفروشند و در صورت داشتن تضمین پول خود را دریافت کند و در غیر این صورت پول خرید در صندوق بورس خواهد ماند.

بنازاده با اشاره به اینکه شیر یکی از محصولات کشاورزی و دامپروری است که به دلیل فساد پذیر بودن آن معامله آن بسیار مشکل است گفت: حتی شیر هم در بورس کالا قابل معامله است كه هم به نفع دام دار و هم به نفع کارخانه داران است و به نزای همیشگی بین آن‌ها خاتمه خواهد داد.

مدیر سابق توسعه بازار بورس کالا همچنین افزود: دولت حتی می‌تواند کالاهای وارداتی خود را از طریق بورس وارد بازار کند تا قیمت‌ها تثبیت شود و دلالان و محتکران توان سوء استفاده را نداشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز