خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی:

محروم‌ترین کشاورزان؛ چایکاران هستند

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۳۰

فقر تاریخی سرمایه‌گذاری علت اصلی ضعف کشاورزی کشور است/ گرفتاری‌های اداره جامعه باعث شد به صیانت آب و خاک و جنگل‌ها و مراتع پرداخته نشود/ عمران روستا‌ها باید تحت نظارت وزارتخانه‌های مرتبط قرار بگیرد.

ایلنا: محمود حجتی(وزیر پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی) در صحن علنی مجلس برای دفاع از برنامه‌های خود در ابتدا از همه نمایندگان، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها از حضورشان تشکر کرد و افزود: امید است با رای اعتماد شما خدمتگزار ملت بزرگوار باشیم و بتوانیم از نقطه نظرات پیشنهادی و خیرخواهانه جهت خدمت به کشاورزان بهره‌مند شویم.

حجتی در ادامه افزود: همانطور که رئیس جمهور فرمودند وقتی با پیشنهاد همکاری مواجه شدم از ایشان درخواست کردم از دیگر نیروهای شایسته استفاده کنند. اما براساس مصلحت بنا شد بنده به عنوان وزیر جهاد کشاورزی باشم. از آن هنگام با تمام توان برای خدمت گزاری به مردم خود را آماده کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امید است با همکاری مجلس، دولت و کشاورزان قدم موثری در حل مشکلات کشاورزی برداشته شود.

وی با اشاره به قوانین بالادستی در بخش کشاورزی افزود: در ابتدا قوانین بالادستی را مرور می‌کنیم و سپس مطالبی را که در برنامه پیشنهادی آمده است را مرور و جواب به سوالات مخالفین را ارائه خواهم کرد.

حجتی با اشاره به بند ۱ و ۹ اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد: این بند بر افزایش تولیدات کشاورزی تا برطرف کردن نیاز عمومی و رسیدن به مرحله خودکفایی کشور تاکید دارد.

وی گفت: سند چشم‌انداز توسعه‌ یافتگی کشور بر لزوم برخوردار شدن از امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات اساسی کشور قرار گرفته است.

حجتی ادامه داد: ماده ۱۸ برنامه چهارم به خصوص در مفاد ۱۸ آن به اهدافی که نیل به خودکفایی دارند و ارتقای ارزش افزوده سالانه محصولات کشاورزی به‌طور میانگین به ۷ درصد، ارتقای بهداشتی محصولات کشاورزی، نوسازی ماشین آلات، انجام عملیات آب و خاک و همچنین ارتقای حداقلی سطح کشاورزی به ۳۵ درصد ارزش افزوده تولیدات و افزایش سطح پژوهش به میزان ۵/۰ درصد تاکید کرده است.

وزیر پیشنهادی با استناد به اسناد بالادستی افزود: امنیت غذایی دارای چنان اهمیتی است که ضریب خودکفایی برای رسیدن به آن در اسناد بالادستی بسیار بالاست و همچنین امنیت غذایی به عنوان کالای عمومی معرفی شده است و وظیفه دولت و بخش کشاورزی است که در راستای تحقق آن بکوشد.

وی در همین راستا افزود: متاسفانه این بخش روز به روز تضعیف و ناتوان‌تر در تامین نیاز مصرفی داخل شده است.

وی با اشاره به میزان صادرات کشور در برنامه سوم که در حدود ۳/۱۰ میلیون تن بوده است، افزود: این میزان در ادامه برنامه سوم به ۸/۱۳ میلیون تن رسید اما متاسفانه در سه سال اخیر تنها به ۸/۱۶ افزایش یافته است.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده سرمایه‌گذاری در افزایش بهره‌وری عوامل تولید کشاورزی ادامه داد: سرمایه‌گذاری عامل مهم و اثرگذاری در رشد و استمرار رشد و امنیت غذایی است. فقر تاریخی سرمایه‌گذاری واقعیت ماندگار و علت اصلی ضعف کشاورزی کشور است.

حجتی با اشاره به نقش‌ اساسی کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر حمایت از تولید، حفاظت از منابع طبیعی و آب و خاک کشور را برعهده دارد و توجه ویژه را برای رسیدن به این اهداف می‌طلبد.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: متاسفانه مسائل روزمره و گرفتاری‌های اداره جامعه باعث شده است که از صیانت آب و خاک کشور و جنگل‌ها و مراتع پرداخته نشود.

همچنین وی با تاکید به بحث مشکل تامین آب کشور ادامه داد: اگر به رفع این مشکل پرداخته نشود، در آینده‌ای نزدیک با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

حجتی، افزایش سرمایه‌گذاری کشاورزی را جهت توسعه سیستم آب‌رسانی اعم از سطحی و تحت فشار برای افزایش بهره‌وری، تجهیز، یکپارچه‌سازی اراضی که بخش زیربنای بحث کشاورزی هستند و همچنین مسئله مکانیزاسیون که به دلیل عدم یکپارچگی اراضی کشاورزی دچار مشکلات بسیار شده است، در برنامه خود جای داده و ادامه داد: نوسازی و توسعه باغات خصوصا باغات چای کشور که به شدت آسیب دیده‌اند، مدرن‌سازی و نوسازی پرورش طیور و آبزیان، ارتقای کیفیت و کمیت بذر و نهال و همچنین توسعه صنایع تحقیقی و تکمیلی که باعث افزایش ارزش افزوده در مناطق روستایی خواهد شد، در برنامه ارائه شده قرار گرفته است.

حجتی ادامه داد: در بخش شیلات جنوب کشور باید به توسعه ناوگان و پشتیبانی از ناوبری خصوصی برای دستیابی به منابع آبی و در شمال کشور باتوجه به مسائل سیستماتیک آن منطقه؛ به توسعه منابع آبزی و پشتیبانی از ذخایر آن منطقه پرداخت.

وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی؛ اقتصادی کردن این حوزه است. باتوجه به آمارهای بین‌المللی بخش کشاورزی سهم بالایی در اقتصاد کشورهای دیگر ایفا می‌کند. هزینه‌های فراوانی از انواع یارانه‌های حمایتی برای این حوزه مصرف می‌شود و با قیمت تمام شده محصولات خود را به عرصه جهانی به فروش می‌رساند.

وی ادامه داد: کالا‌ها با قیمتی که عرضه می‌شوند مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرند و این ماحصل دسترنج کشاورزان ما بوده است باید تاملاتی در ارتباط با چگونگی با بحث واردات قیمت‌گذاری بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی همچنین گفت: جذب سرمایه که باعث افزایش درآمد تولیدکنندگان و اقتصادی شدن تولید می‌شود، از برنامه‌های من است و دولت باید از امکانات متفاوت برای کاهش هزینه‌های تولید بهره بگیرد و اقدامات و سیاست‌هایی را به کار ببندد که در مرحله قبل از تولید هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند. از این برنامه‌ها می‌توان به توسعه زیرساخت، ‌عوامل و نهادهای تولید آبزی، مکانیزاسیون کردن تامین ابزار تولید، تامین کردن نهادهای استاندارد و اصلاح‌ نژاد دام و طیور، ارتقای فناوری و داشتن رویکردی بیوتکنولژی و نانوتکنولوژی اشاره کرد.

حجتی، آموزش کشاورزان را از عوامل مهم در بهره‌وری تولید دانست و از برنامه‌های خود تکمیل و بازنگری سندهای کشاورزی و تهیه سند ملی کشاورزی و به اجرا گذاشتن آن با همکاری بهره‌برداران، ‌کشاورزان و نمایندگان و دولت است.

وزیر پیشنهادی، اقتصادی نمودن تولید را در کاهش هزینه‌ها موثر دانست و در ادامه توسعه انواع بیمه، ‌گسترش بورس کالاهای کشاورزی، مدیریت درست برای جلوگیری از واردات بی‌رویه، ‌حمایت از تولید داخلی و نظارت بر واردات و صادرات محصولات را از برنامه‌های خود دانست.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در بخش کشاورزی هزینه‌های آب بسیار بالا‌تر از دیگر کشور‌هاست اما محصولات آن‌ها بدون تعرفه وارد کشو می‌شود.

حجتی با اشاره به آمارهای جهانی برای حمایت از بخش کشاورزی بیان کرد: مروری بر سیاست‌های حمایتی کشور‌ها در مقابل واردات و محصولات کشاورزی نشان دهنده حمایت فراوان آن کشور‌ها در بخش کشاورزی است.

در ادامه حجتی، کمبودهای شدید کود، بذر، خوراک دام و طیور را از چالش‌های کوتاه مدتی دانست و افزود: برای افزایش محصولات باید به رفع مشکل در این نهادها بپردازیم.

وزیر پیشنهادی در بیان سوابق کاری خود گفت: بنده ۱۵ سال در بخش‌های مختلف مدیریتی در جهاد سازندگی و کشاورزی بوده‌ام. در جهاد سازندگی معاونت وزیر و شورای مرکزی برعهده من بوده است. ۵ سال وزارت کشاورزی را برعهده داشتم و اکنون هم یک کشاورز هستم و فکر می‌کنم تمام این تجارب باعث شناخت عمیق من از بخش کشاورزی شده است.

حجتی خود را مجری قانون ادغام جهاد در وزارت جهاد و کشاورزی دانست و ادامه داد: براساس آن قانون؛ عمران روستا‌ها باید تحت نظارت وزارتخانه‌های مرتبط قرار داشته باشد و من این مسائل را دنبال خواهم کرد.

وی باتوجه به مشکلات موجود در بخش چای بیان کرد: محروم‌ترین کشاورزان ما چایکاران هستند که دارای اراضی نامناسب و شیب‌دار هستند و باید در این بخش به بحث باغات و آبیاری و نوسازی آن بپردازیم و با کمک گرفتن از چایکاران مناطق شمال و نمایندگان و تولیدکنندگان چای مشکلات این زمینه را سر و سامان خواهم داد.

حجتی؛ اولین مشکل را در زمینه برنج یکپارچه‌سازی اراضی خواند و در ادامه بیان کرد: ما نباید جز با دید صیانت و حفاظت به سمت جنگل برویم. جنگل‌های شمال منبع تامین آب و خاک کشور ما هستند.

وی در پایان به فعالیت‌های خود در سال‌های پیش در جهاد کشاورزی و سازندگی اشاره کرد و گفت: آمار گمرک کشور در زمینه واردات گندم شاهد بسیار خوبی برای عملکرد من در آن سال‌ها است و امیدوارم که با عنایت خداوند و پشتیبانی نمایندگان بتوانم در این عرصه با موفقیت عمل کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز