خبرگزاری کار ایران

بررسی راهکارهای بهینه سازی مصرف سوخت توسط مشاورین املاک

هشدار کارشناسان درباره افزایش مرگ خاموش با استفاده از پکیج های حرارتی

کد خبر : ۱۹۸۴۱

دربند 3 مبحث 17 مقررات ساختمان تاكید شده كه اگر ساختمان هوا بندی شد و پكیچ هم وجود داشت باید حتما دریچه هوا برای پكیج وجود داشته باشد كه این به معنای ایجاد مشكل و سیستم غلط است.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درنخستین سمینار بهره وری انرژی درساختمان، با اشاره به اینکه موضوع انرژی مسئله روز در تمام دنیاست گفت: نگاهی به ساختمان‌های کنونی نشان می‌دهد که باید به موضوع انرژی درنوع ساختمان سازیهای ایران توجه بیشتری داشت.

به گزارش ایلنا، رئیس اتحادیه املاک ایران ادامه داد: هدر رفت بیش از انداره انرژی در ساختمان‌ها با تبلیغ درصنعت ساختمان قابل حل است و در این راستا باید از مشاوران املاک خواست تا به مردم و مهندسان و سازندگان ساختمان خط فکری درست بدهند.
خسروی تاکید کرد: اهمیت میزان مصرف انرژی و استفاده از سیستم حرارت مرکزی در ساختمان‌ها باید توسط مشاوران املاک به خریداران توضیح داده شود و باید در نظر داشت تا زمانی که این موارد توسط افرادی که به مردم سرویس خرید و اجاره ساختمان می‌دهند به تصویرکشیده نشود، این راهکار‌ها بصورت جدی بکار گرفته نمی‌شوند.
وی با تاکید بر اهمیت این موضوع از مشاوران املاک خواست تا با مشاوره درست به خریداران، مانع از ساخت ساختمان‌هایی شوند که در آن‌ها پرت انرژی بالایی وجود داشته و نیز مرگ خاموش در آن‌ها بر اثر استفاده نادرست از سیستم‌های گرمایشی مستقل ایجاد می‌شود و به همین خاطر مشاورین املاک رسالتی دارند تا سازندگان را مجبور به رعایت استانداردهای این حوزه كنند.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک، از مسوولانی که کار مشاوران املاک را جدی گرفته‌اند تشکر کرد و گفت: افتتاح دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک و نهادینه کردن کار داوری در معاملات املاک از اقدامات مهمی بوده است که در این دوره عملیاتی شده است.
وی همچنین خبر داد: با پیش بینی داوری در معاملات مسکن از این پس با همکاری وکلا و قضات بازنشسته، تمام خریداران می‌توانند داور مربوطه خود را داشته باشند تا مانع بروز اختلاف در معاملات مسکن شوند.
وی ادامه داد: همچنین به تازگی در اتحادیه املاک کشوری تصمیم گرفته شده است تا برای سهولت فعالیت‌ها کلیه مکاتبات و کارهای مشاوران امکلاک با این اتحادیه به پست سپرده شود تا فعالیت‌ها آسان‌تر و سریع‌تر انجام گردد.

اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان‌ها؛ ازسال ۹۲

درادامه این سمینار هم مهندﺱ ﺷﻴﺮﺯﺍﺩ ﺣﺴﻦ بیگی ﺩﺑﻴﺮ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺍﻧﺮژﻱ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﻠﻲﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺻﻨﻌﺘﻲدر سخنانی با اشاره به اهمیت استانداردهای ساختمانی در ایران، گفت: برخی از استانداردهای موجود به عملکرد لوازم خانگی باز می‌گردد اما مهم‌ترین استانداردهای مرتبط به ساختمان‌های ایران، برچسب انرژی ساختمان است که با همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت نهایی شده است.

 کار‌شناس ارشد پژوهشگاه استاندارد ادامه داد: ۲ استاندارد مهم معیار مصرف در ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی تدوین شده است که از سال ۱۳۹۲ در بخش مسکن ایران اعمال و اجرایی خواهد شد.

وی درتشریح این استاندارد‌ها افزود: در قالب این استاندارد‌ها برای ساختمان‌های موجود و ساختمان‌های درحال ساخت محدوده مصرف تعیین شده است و محدوده مجاز مصرف برای آن‌ها تعریف خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای مناسب این استاندارد‌ها از سال آینده توضیح داد: اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان‌ها کار بزرگ و سختی است که نیازمند آموزش و بستر سازی پیش از اجراست که در این خصوص باید از همکاری مشاوران املاک استفاده مناسبی کرد.

کاهش هزینه‌های گاز با نصب سیستم هوشمند موتورخانه

ابوالفضل جان فدا، کار‌شناس مکانیک و طراح سیستم هوشمند موتورخانه در سمینار بهره وری انرژی در ساختمان بر ترویج فرهنگ استفاده از سیستم حرارت مرکزی به جای پکیج توسط مشاورین املاک تاکید کرد و گفت: استفاده از این نوع سیستم‌ها می‌تواند باعث بالا بردن راندمان موتورخانه و همچنین پایین آوردن میزان مصرف سوخت ساختمان شود.

وی با اشاره به معایب پکیج‌ها افزود: در چند سال اخیر روش‌هایی در جهت به روز رسانی عملکرد موتورخانه‌های مرکزی طراحی شده است که منجر به کاهش مصرف سوخت و گاز می‌شود. بکارگیری سیستم‌های هوشمند موتورخانه می‌تواند در مقایسه با روش‌های مختلف بهینه سازی هزینه بسیار پایین تری داشته باشد که اجرای این روش نیازمندهیچ گونه تخریبی نیست.
این کار‌شناس مکانیک و تاسیسات در ادامه با اشاره به نصب سیستم هوشمند موتورخانه تصریح کرد: در صورت نصب این سامانه مبالغ قبوض گاز بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

هشدار برای مرگ خاموش در نتیجه استفاده از پکیج‌ها

آقابیگی عضو خانه تاسیسات ایران هم در این سمینار با تاکید بر اینکه هم اکنون در ۸۰ درصد آپارتمان‌های تهران، آب مورد استفاده در سیستم‌های گرمایشی دارای سختی بیش از استاندارد لازم است گفت: آب تهرانPPM۲۲۵ سختی دارد که این بالا بودن سختی آب، در سیستم‌های گرمایشی باعث اختلال شده و راندمان و بازدهی سیستم‌های گرمایشی را کاهش می‌دهد که در نتیجه منجر به مصرف سوخت بیشتر در ساختمان‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: این مشکل به سادگی و با نصب «سختی گیر» قابل رفع است اما به دلیل اینکه هم اکنون انتخاب تجهیزات در سیستم‌های گرمایشی بدون کار‌شناسی لازم انجام می‌شود و متاسفانه اصول نگهداری و تعمیرات موتورخانه‌ها در کشور صحیح نیست این مشکلات ادامه دارد.
وی تاکید کرد: در حالی که استفاده از پکیج در آپارتمان‌های با کمتر از زیربنای ۶۰ متر ممنوع است، هم اکنون دیده می‌شود که این اتفاق رخ می‌دهد و منجر به مرگ خاموش ساکنان آپارتمان‌های کوچک می‌شود.
این عضو خانه تاسیسات توضیح داد: دربند ۳ مبحث ۱۷ مقررات ساختمان تاکید شده که اگر ساختمان هوا بندی شد و پکیچ هم وجود داشت باید حتما دریچه هوا برای پکیج وجود داشته باشد که این به معنای ایجاد مشکل و سیستم غلط است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید سیستم پکیج را طرد کرد گفت: استفاده از پکیج در جایی مناسب است که دریچه هوا تازه وجود داشته و خوابگاه هم در آن فضا قرار نداشته باشد، در غیر این صورت استفاده از پکیج در ساختمان‌های کوچک، بدون دریچه هوا باعث مرگ خاموش خواهد شد، که خود این کار به دلیل ورود هواس سرد به ساختمان باعث پرت انرژی در ساختمان می‌شود.

خطر استفاده از بخاری و شومینه در آپارتمان‌های کوچک

در ادامه مدنی، کار‌شناس ایمنی شرکت ملی گاز ایران هم در این سمینار با ارائه مدارک تصویری از دلایل حوادث گاز گرفتگی در ساختمان‌های ایران به مردم و مشاوران املاک هشدار داد: باید اصول ایمنی در ساخت و ساز‌های ساختمان‌های ایرانی رعایت شود و به جای استفاده از شومینه، بخاری و یا پکیج‌های حرارتی در ساختمان‌های ایرانسیستم موتورخانه مرکزی را توسعه داد.
وی در مرور وقایع این حوزه گفت: بسیاری از حوادث به این دلیل رخ داده است که منازل به دلیل مشکلات ساختاری گرمایشی گرم نمی‌شوند و ساکنان آن آپارتمان دست به رفتارهای خطرناک برای گرم کردن منازل می‌زنند.
وی تاکید کرد: بازدهی گرمایشی شومینه‌ها بسیار پایین است و با توجه به اینکه در اتاق‌های کوچک هم اجازه نصب بخاری داده نمی‌شود، باید از سیستم موتورخانه مرکزی در منازل کوچک استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز