خبرگزاری کار ایران

بررسی آخرین وضعیت بازار گوشی تلفن همراه در کشور

نوسانات نرخ ارز یقه بازار گوشی تلفن همراه را هم گرفت

asdasd

دراین بین باید نیم نگاهی هم به تولید داخلی نظری بیاندازیم، گوشی هایی که با وجود تبلیغات زیاد، قیمت ارزان و امکانات مناسب برای کاربر عام و از همه این نکات مهم تر داخلی بودن آن جایگاهی بهتر از هجدهم در لیست بیست و سه تایی گوشیهای موجود در بازار کسب نکرده است.

تابستان هم به پایان خود رسید، در تابستانی که گذشت بازار گوشی تلفن همراه به دلایل بسیار در رکود به سر می برد این در حالی است که معمولا آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها برای فعالان بازار گوشی تلفن همراه روزهای خوبی به شمار می رود چرا که بعد از چندین ماه رکود در فروش محصولات رونق به کسب‌وکار آنها بازمی گردد و بازارشان به قولی سکه می‌شود، اما امسال داستان تا حدودی فرق می‌کرد، هر چند که همانند روال هر سال بازار لوازم دیجیتال و گوشی در این زمان مملو از مشتریان است اما به گفته فروشندگان این رونق همانند سال‌های قبل نیست و اکثر آنان به دنبال گوشیهای ارزان قیمت هستند و برخی هم تنها بعد از تماشای قیمتها دست خالی به خانه برمی گردند.
برخی از کارشناسان بازار گوشی تلفن همراه همزمانی ایام تعطیلات را با ماه مبارک رمضان دلیلی بر رکود بازار در تابستانی که گذشت عنوان می کنند و بسیاری از فعالان نوسانات نرخ ارز را دلیل اصلی رکود بازار می دانند چرا که باعث سردرگمی سرمایه گزاران و واردات کنندگان این حوزه شده است.
آنچه از شواهد امر پیدا است بازار لوازم دیجیتالی این روزها کم‌رونق‌تر از دیگر ایام سال دنبال می‌شود، بازار گوشی تلفن همراه هم از این قاعده مستثنی نیست به خصوص که در این بازار روند پیشرفت و عرضه محصولات جدید در آنها سریع‌تر از سایر محصولات است.

برندهای پرفروش

تغییر کاربری گوشی تلفن همراه از یک وسیله صرفا جهت تماس به یک وسیله هوشمند، سبب شد که در بازاری که تنها یک نام سردمدار بود، هر روز شاهد برندهای تازه نفسی باشیم که شاید بر روی رفتار زندگی روزمره کاربران خود تاثیر گذاشتند، در این بین می توان از شرکت های اپل، بلک بری و سامسونگ در بعد سخت افزار و همچنین از گوگل در بعد تولید نرم افزار یاد کرد. در سال های اخیر شاهد حضور مقتدرانه نوکیا در بازارگوشی های موبایل بوده ایم،اما آنچه که از بررسی های اخیر به دست آمده بیانگر رشد گوشی های هوشمند است.گذشته از کاهش سهم نوکیا در بازار، حضور اپل در بین پنج برند برتر از دیگر نکات قابل توجه است.
زمانی بود که همه برای خرید گوشیهای نوکیا سر و دست می شکستند ولی این روزها نوکیا حال خوبی ندارد. این مساله شاید تنها نتیجه‌ای باشد که بتوان از اکثر خبرهایی که این روزها از سوی موسسات تحقیقات بازار منتشر می‌شود، گرفت. گفته می‌شود که این غول دیرینه فنلاندی در بخش گوشی‌های هوشمند، بازار را به سامسونگ و اپل واگذار کرده است، به‌خصوص در آمریکا و اروپا، در ایران و حتی کشورهای حوزه خاورمیانه نوکیا از اقبال خوبی برخوردار است ولی باز هم به نسبت سالهای گذشته آنچنان که باید درصد فروش قابل ملاحظه ای ندارد.

روزهای طلایی سامسونگ

این روزها سامسونگ که زمانی برند دوم بازار بود گوی سبقت را از نوکیا ربود و به برند اول تبدیل شده است. سامسونگ توانسته است با عرضه گوشیهای هوشمند خود مشتریان بیشتری را برای خود جذب کند، به‌طوری که در یک هفته گذشته بارها و بارها اعلام شد که سامسونگ سهم گوشی‌های هوشمند نوکیا را به خود اختصاص داده است.

ناگفته نماند که اقبال به برند سامسونگ در بازار ایران زمانی آغاز شد که این شرکت اقدام به عرضه گوشی‌های دوسیم‌كارته کرد. این تولیدکننده کره‌ای توانست با تولید و عرضه گوشی‌های دوسیم‌كارته از سایر رقبای معروف جهانی پیشی بگیرد و سهم خود را در بازار خاورمیانه از جمله ایران بالا ببرد. در حال حاضر سامسونگ توانسته با عرضه گوشی‌هایی همچون گلکسی که در لیست جدیدترین‌های این برند کره ای در بازار قرار دارد با تقاضای بسیاری ازمشتریان روبه‌رو شده است.

سونی بعد از سونی اریکسون

بعد از جدا شدن شرکت سونی از سونی اریکسون، دوباره اقبال به این شرکت و گوشیهای جدید آن برگشت.

سونی در حال حاضر توانسته با عرضه گوشیهای هوشمند جدید جای گوشی گران قیمت اپل را برای برخی کاربران ایرانی بگیرد و به الحق هم توانسته با امکانات بسیاری که برروی گوشیهای خود ایجاد کرده ازپس این امر به خوبی بربیاد.

البته ناگفته نماند که شرایط جو اقتصادی حاکم در کشور و همچنین کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا مصرف‌کنندگان با دقت بیشتری نسبت به خرید گوشی با قیمت مناسب اقدام کنند.
بنا بر باور فعالان بازار، بهای پایین برخی گوشی ها باعث شده تا بیشتر مشتریان به خرید این نوع گوشی ها روی آورند و در همین راستا و با داغ شدن بازار گوشی های ارزان قیمت شرکت هایی رسمی و همچنین فعالان غیرقانونی به واردات گسترده ارزان قیمت های برندهای مختلف روی آوردند.
هرچند که دست اندرکاران بازار تلفن همراه معتقدند هرچند که در این میان گوشی های تلفن همراه با قیمت بالاتر نیز به طور محدود به خریدوفروش می رسند اما بازار گوشی های ارزان قیمت بیش از گذشته گرم و پررونق است.

افزایش خرید گوشی های همراه هوشمند

هر چند که هم اکنون شاهد کاهش عرضه قانونی گوشی های هوشمند در بازار هستیم اما بدون تردید در سال جاری و با توجه به عرضه مدل های متنوع از سوی تولیدکنندگان جهانی باز هم بازار این نوع از گوشی ها پر رونق تر از سایر مدل ها است، میزان خریدوفروش این گوشی ها به شدت افزایش یافته و بیشتر مشتریان به خرید این گوشی ها در بازار روی آوردند.
از جمله دیگر مواردی که گوشی های هوشمند را نسبت به گوشی های معمولی متفاوت کرده علاوه بر صفحه نمایش لمسی برخورداری از سیستم عامل، پردازنده پرقدرت، پشتیبانی از سرویس های شبکه های نسل سوم، دوربین های پیشرفته و رابط های کاربری مختلف است.

و اما تولید داخلی

دراین بین باید نیم نگاهی هم به تولید داخلی نظری بیاندازیم، گوشی هایی که با وجود تبلیغات زیاد، قیمت ارزان و امکانات مناسب برای کاربر عام و از همه این نکات مهم تر داخلی بودن آن جایگاهی بهتر از هجدهم در لیست بیست و سه تایی گوشیهای موجود در بازار کسب نکرده است.گرچه باید به این نکته توجه داشت که این صنعت نوپا نیازمند زمان بیشتری است تا از لحاظ کیفی به جایگاه مطلوب برسد و در نهایت با جلب اعتماد مخاطبان در جایگاهی مشابه رقبای خارجی اش قرار بگیرد.

سخن آخر

بازار گوشی تلفن همراه در تابستانی که گذشت از سلامت مزاجی خوبی برخوردار نبود و بیشتر این مشکل به دلیل افزایش قیمت دلار بود، همین بس که سال گذشته درست در همین بازه زمانی، دلار با قیمت 1100 یا 1200 تومان در بازار آزاد معامله می‌شد. در آن زمان خیلی از کالاها از جمله کالاهای پزشکی همزمان با نرخ ارز قیمت‌شان نیز تغییر می‌کرد، اما تلفن همراه از معدود کالاهایی بود که یکی دو روز بعد نرخ‌اش تغییر می‌کرد، البته اگر قیمت دلار همچنان بالا می‌ماند.
اما از پاییز سال گذشته که یک‌باره قیمت دلار افزایش صعودی یافت بازار تلفن همراه را نیز تحت تاثیر خود قرار گرفت تا آنجا که روزانه اگر چندین بار به بازار تلفن همراه سر بزنید مطمئنا با چندین نوع قیمت از یک گوشی روبه‌رو خواهید شد.

بازاریان می‌گویند اگر نوسان نرخ ارز کم باشد، قیمت گوشی هم با تغییر کمی همراه است، اما اگر این افزایش قیمت زیاد باشد، جلوی فروش گرفته می‌شود و از آنجا که فروش عمده در بازار تعطیل می‌شود، بازاریان هم واقعا نمی‌دانند که گوشی‌های درخواستی را با چه قیمتی در اختیار مشتریان قرار دهند.
به هر حال قیمت گوشی طی یک هفته گذشته هم همچنان با افزایش روبه‌رو بود، به گفته بازاریان گوشی‌هایی که پیشرفته‌تر و گران‌ترند، با افزایش بیشتری روبه‌روشد و گوشی‌های متوسط و ارزان‌قیمت هم بنابر نرخ آن سیر صعودی قیمت را طی کرد و در آخر اگر تصمیم بر خرید گوشی تلفن همراه را دارید به قول قدیمیها کار امروز را به فردا مسپارید چرا که معلوم نیست نرخ ارز فردا به چه صورت است و به طبع آن گوشیهای تلفن همراه چه میزان تغییر پیدا کرده اند.

 گزارش ساره جعفرقلی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز