خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل:

صنعتی‌سازی مسكن 30 درصد رشد پیدا كرده است

کد خبر : ۶۷۶۵۵

هم‌اكنون با توجه ویژه‌ای كه در طرح مسكن مهر به صنعتی‌سازی شده است، این رقم از كل واحدهای در دست احداث مسكن مهر، به بیش از 30 درصد افزایش یافته است.

صنعتی سازی در  طرح مسكن مهر از اولویتهای ما در سازمان است.
به گزارش خبرنگار ایلنا،  نورصالحی قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل در ادامه  مراسم همایش بتن و توسعه با اشاره به این مطلب که تولید، سازندگی و اجرا، رشد پروژه‌های ملی و استفاده روزافزون از بتن به عنوان ماده‌ای بسیار پرمصرف در ساختمان‌ها، راه‌ها، اسكله‌ها، بنادر و انواع ابنیه، همگی بیانگر نقش بتن در توسعه کشور و اهمیت آن نزد صاحبنظران و متخصصان به این امر است،گفت: در زمینه صنعت ساختمان، بر طبق سیاست‌های كلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، به عنوان مبنای تهیه و تدوین برنامه پنجم توسعه، رفع نیازها و دغدغه‌های مسکن برای تمام اقشار جامعه به ویژه جوانان از اولویت‌های این برنامه بوده است که توسط دولت در این دو دوره‌ در قالب طرح مسکن مهر مورد توجه قرار گرفت و جهت‌گیری شد و تا پایان دولت نیز با جدیت بیشتری پی‌گیری خواهد شد و براساس تجربیات گذشته و سیاست‌گذاری‌های جدید با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت و انشاءالله به ثمر خواهد نشست.

وی افزود: در این راستا، ساخت و توسعه بر پایه اصول و قوانین و مقررات، سرلوحه کار بوده است و مسلماً دستیابی به کیفیت استاندارد از یک طرف نیازمند زیربنای علمی و تحقیقاتی بوده و از طرف دیگر ما را به سمت بهینه مصرف کردن انرژی و منابع ملی و به حداقل رسانیدن تبعات زیست‌محیطی رهنمون می‌سازد.

با توجه به آغاز اجرای طرح مسكن مهر، همزمان تلاش مضاعفی برای حمایت از صنعتی‌سازی مسكن صورت گرفت و طی چند سال گذشته، وزارت راه، مسكن و شهرسازی با همكاری مركز تحقیقات راه، ساختمان و مسكن، فعالیت گسترده‌ای را در زمینه فناوری‌های نوین ساختمان و سیستم‌های ساختمانی به انجام رساند.

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل ادامه داد: هم‌اكنون با توجه ویژه‌ای كه در طرح مسكن مهر به صنعتی‌سازی شده است، این رقم از كل واحدهای در دست احداث مسكن مهر، به بیش از 30 درصد افزایش یافته است.

جالب توجه آنكه، از بیش از 120 فناوری نوین تأیید‌شده توسط مركز، حدود 80 درصد از آنها با انواع بتن و یا ملات مرتبط است و در بیش از 60 درصد آنها، بتن نقش اصلی را ایفا می‌كند.

نورصالحی افزود: تحقیق و توسعه سیستم‌های صنعتی‌سازی و فناوری‌های مربوط به آنها، از جمله مباحث مربوط به سبك‌سازی،‌ انرژی و انطباق با مباحث مقررات ملی ساختمان، از اولویت‌های سیاست‌های آینده خواهد بود كه در این میان، بتن و سیستم‌هایی نیز كه بتن یكی از اجزاء آن است، مطرح است و این وزارتخانه نیز تمام توان خود را با حمایت دولت و سایر وزارتخانه‌ها و نهادها جهت حمایت از توسعه این فناوری‌ها و صنایع و انبوه‌سازانی که از این فناوری‌ها بهره گیرند به کار خواهد بست.

همچنین توسعه راه‌های اصلی و فرعی، راه‌آهن، بنادر و اسكله‌ها كه از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت بوده است با تلاش جدی ادامه دارد و معرفی فناوری‌های نوین و مرتبط با بتن در این موارد نیز مورد نظر بوده است و اخیراً نیز استفاده از بتن غلتكی در محوطه‌سازی‌های مسكن مهر و روسازی راه‌ها به عنوان جایگزین آسفالت در برنامه قرار داده‌ایم.

مسلماً سیاست‌گذاری کلان کشور و برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تحقیقات کاربردی و فراهم آوردن بستر مناسب، سبب به ظهور رسیدن نتایج این تحقیقات در عرصه اجرا خواهد شد.

وی درادامه بر نقش موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این حوزه تاکید داشت و خاطرنشان ساخت: به منظور توسعه بیشتر صنعتی‌سازی مسكن لازم است تا مركز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارتباط تنگاتنگی با صنایع مرتبط داشته باشد.

همچنین در توسعه و معرفی انواع فناوری نوین مرتبط با صنعت راه و ساختمان شامل سیستم‌های نوین سازه‌ای، تولید انواع مصالح سبك، ملات‌های خشك آماده و..، استفاده از فناوری‌های نوین بتن در ساخت اسكله‌ها، راه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و غیره، گام‌های بلندتری بردارد.
همچنین طرح‌های تحقیقاتی جهت اصلاح الگوی مصرف در صنعت راه و ساختمان منطبق با اقلیم مناطق مختلف در کشور و جهت احداث سازه‌هایی امن و با عمر مفید زیاد و همچنین استفاده از مصالح بومی و ارتقاء کیفی این مصالح از اولویت‌های تحقیقاتی این صنعت مهم در کشور محسوب می شود و باید مورد توجه پژوهشگران این عرصه قرار گیرد.

گفتنی است، نمایشگاه جانبی چهارمین کنفرانس بین‌المللی بتن و توسعه نیز با حضور نزدیک به 20 سازمان و نهاد دولتی و خصوصی همزمان با آغاز کنفرانس افتتاح شد.

در این نمایشگاه، شرکت‌کنندگان آخرین دستاوردهای خود در حوزه‌های بتن و موضوعات مرتبط با کنفرانس را در معرض دید علاقمندان قرار داده‌اند.مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، بنای سبک قدس رضوی، بنیاد بتن، لیکا، همگرایان تولید (کپکو)، آسان سازه فناوری نوین، سیلیس‌آرا، قطعه و ساختمان کرت، صنایع فلزی خوانسار، شیمی ساختمان، رزین بتن، سیمان نائین، پریفاب، رادین‌گستر و نمایندگان برخی از نشریات شامل ماهنامه علمی و تخصصی فن‌آوری سیمان، نشریه سرامیک و ساختمان، نشریه دنیای احداث، گروه نشریات ساخت و ساز، نشریه مقاوم‌سازی و بهسازی صنعت و شرکت ارتباط‌گستران هزاره غرفه‌های حاضر در نمایشگاه جانبی کنفرانس بین‌المللی بتن و توسعه می‌باشند.این نمایشگاه تا پایان کنفرانس دایر می‌باشد.
خاطرنشان می‌شود چهارمین کنفرانس بین‌المللی بتن و توسعه از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از 9 تا 11 اردیبهشت ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال برگزاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز