خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بازار لپ‌تاپ گزارش می دهد؛

امیدواری بازار به آینده با ثبات/ فروشندگان به زیان كردن هم راضی‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۱۸

«ما تجربه ارز ۳ هزار تومانی را هم در این مدت کوتاه داشته‌ایم و در این وضعیت فروشندگان حتی به زیان هم راضی هستند زیرا توانایی برنامه‌ریزی برای آینده کسب و کار خود را پیدا می‌کنند و این ضرر در دراز مدت جبران می‌شود.»

کاهش قیمت لپ‌تاپ طی دو هفته گذشته باعث رونق بازار خرید تابستانی شده و علاوه بر تقاضایی که هر سال در این زمان وارد بازار می‌شد روند نزولی قیمت‌ها نیز به این جریان اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قیمت لپ‌تاپ‌ها در هفته پایانی خرداد و ابتدای تیرماه حدود ۱۰ درصد کاهش داشت که با توجه به بهای متوسط این کالا می‌توان افت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی را مطرح کرد.
اما با توجه به روند بازار پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در آخر تیرماه دوباره افزایش پیدا کند و به نرخ قبلی بازگردد.
در شرایط فعلی اغلب تقاضا در بازار لپ‌تاپ روی مدل‌هایی با پردازنده Core i۵ است که توان پردازشی مناسبی برای کاربردهای روزمره و اجرای نرم‌افزار‌ها دارند.
قیمت این گروه از لپ‌تاپ‌ها نیز تنوع زیادی دارد و با توجه به برند و سایر مشخصات فنی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گسترده است.
پس از این گروه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای با پردازنده Core i۷ هستند که قیمت آن‌ها با افت کمتری روبرو بوده و می‌توان با بودجه‌ای در حدود ۳ میلیون تومان آن‌ها را خریداری کرد.
مدل‌های ارزان قیمت بازار که مجهز به پردازنده‌های دوهسته‌ای پنتیوم هستند و قیمت حداقلی دارند در اوج نوسانات قیمت به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم رسید که در حال حاضر تنوع این مدل‌ها از قیمت یک میلیون تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه دارد.

کاهش واردات لپ تاپ در کشور

آرش فکوری کار‌شناس توسعه بازار در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل رکود بازار در ماه خرداد، واردات کاهش پیدا کرده و در حال حاضر کالا در بازار زیاد نیست. اگر موج تقاضا وارد شود پس از کاهش موجودی، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در هفته آخر تیرماه حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته باشد تا جریان عرضه و تقاضا متعادل شود.

فکوری در ادامه با اشاره به نوسانات بازار افزود: شادابی جامعه در پی انتخابات و موفقیت‌های ورزشی، در بازار هم وجود دارد و فروشندگان علی‌رغم اینکه با افت قیمت دلار ضرر کرده‌اند اما مقاومتی در برابر قیمت ندارند. حتی نسبت به این روند راضی هستند زیرا امید بیشتری به آینده به وجود آمده و سود بازه‌های کوتاه مدت را محاسبه نمی‌کنند.
این کار‌شناس توسعه بازار، معتقد است ترکیب کالا در مراکز فروش نیز تغییر کرده و این موضوع روی جریان قیمت‌گذاری تاثیر خود را نشان می‌دهد. در نتیجه کالاهایی که دارای حرکت سریع‌تری هستند و زمان کمتری بین عرضه تا فروش دارند می‌توانند در مقابل نوسانات قیمت، انطاف بیشتری نشان دهند.
فکوری خاطرنشان کرد: برندهایی مثل لنوو که حرکت بهتری در بازار دارند، کاهش قیمت بیشتری داشته‌اند و این نشان می‌دهد ترکیب بازار و رده‌بندی‌ برند‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تاثیر مستقیم نوسانات ارز بر قیمت لپ تاپ

محمدرضا موسوی، از فعالان بازار لپ‌تاپ، تاثیر نوسانات ارز را بیشتر از جریان عرضه کالا می‌داند و با اشاره به جهت گیری بازار درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: نوسان ارز روی بازار موبایل و لپ‌تاپ تاثیر مستقیم دارد و اکنون که حرکت قیمت دلار رو به پایین است، فروشندگان، کالا را با سرعت بیشتری عرضه می‌کنند و علاقه‌ای به نگه داشتن کالا ندارند. در شرایط قبلی این حرکت‌ها در افزایش سود فروشنده موثر بود ولی اکنون که قیمت ارز به ثبات نزدیک می‌شود دیگر نگه داشتن كالا منطقی نیست، در نتیجه قیمت کالا هم کاهش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی، بازار نسبت به وضعیت جامعه حساسیت زیادی دارد و همانطور که دیدیم گفتگوی مثبت رییس‌جمهوری منتخب باعث کاهش نرخ ارز و ثبات نسبی آن شد. ما تجربه ارز ۳ هزار تومانی را هم در این مدت کوتاه داشته‌ایم و در این وضعیت فروشندگان حتی به زیان هم راضی هستند زیرا توانایی برنامه‌ریزی برای آینده کسب و کار خود را پیدا می‌کنند و این ضرر در دراز مدت جبران می‌شود.
موسوی با پیش‌بینی وضعیت بازار طی دو ماه آینده می‌گوید: در ماه رمضان معمولا طی دو هفته اول تغییر خاصی در بازار ایجاد نمی‌شود ولی در نیمه دوم به دلیل تعطیلات و مناسبت‌های این ماه شرایط کمی متفاوت است. در این مدت تقاضا کمتر می‌شود و به دنبال آن قیمت ارز هم کاهش پیدا می‌کند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می‌توان گفت در چند ماه آینده نوسان شدید ارز نخواهیم داشت و قیمت‌ها به آرامی به سمت بهبود حرکت می‌کند. ضمن اینکه سفته‌بازی و جریان سرمایه‌گذاری روی بازار ارز هم تغییر کرده و در حال حاضر هر کس نیاز دارد به سراغ ارز می‌رود نه افرادی که از آن برای پس‌انداز و سرمایه استفاده می‌کنند.

گزارش از: ساره جعفرقلی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز