خبرگزاری کار ایران

اذعان رییس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

درآمد هدفمندی نسبت به برآوردهای انجام شده کاهش داشته است

هدف از اجرای هدفمندی تنها ایجاد عدالت در زمینه توزیع یارانه‌ها و اصلاح سبد مصرفی‌ خانوار نبود/ هدف نهایی از اجرای طرح هدفمندی، اصلاح ساختار‌ها در بخش تولید بود و به دلیل نبودن نقشه راه به بخش تولید توجه نشد.

رییس شورای رقابت، با اعلام اینکه هدف نهایی از اجرای طرح هدفمندی، اصلاح ساختار‌ها در بخش تولید بود، از کاهش درآمد ناشی از اجرای هدفمندی نسبت به پیش بینی انجام شده خبر داد.

جمشید پژویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن ابراز نارضایتی از اجرای نادرست هدفمندی در فاز اول اظهار داشت: قصد نهایی و بسیار مهم از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اصلاح ساختار‌ها در بخش تولید بود. در اینجا هم به دلیل نبودن نقشه راه به بخش تولید توجه نشد.

به گفته پژویان، مشکل ما زیرساخت‌های اقتصادی و علامت‌های غلط قیمت‌ها بود، که اجرای هدفمندی برای اولین بار سیاستی بود که به ساختار‌ها می‌پرداخت.

این تئوریسین اقتصادی با بیان اینکه هدف از اجرای هدفمندی تنها ایجاد عدالت در زمینه توزیع یارانه‌ها و اصلاح سبد مصرفی خانوار هم نبود، خاطر نشان کرد: اصلاح تنها علامتی که در اقتصاد وجود دارد که آن هم قیمت‌های نسبی است اما در همین مورد هم نقشه راه به خوبی طراحی نشد.

رییس شورای رقابت در مورد کسری درآمد هدفمندی تأکید کرد: افزایش درآمد وجود داشته است، ولی نسبت به پیش بینی که انجام شده کمتر بوده است.

وی علت کاهش درآمد هدفمندی نسبت به پیش بینی انجام شده را به افزایش تقاضا نسبت داد.

بنا بر اظهارات این استاد دانشگاه، در نقشه راه برای بخش تولید اتفاقا برنامه مشخص وجود داشت و گفته شده بود یارانه تولید را می‌توان بسیار هدفمند پرداخت کرد.

رییس شورای رقابت بار دیگر پرداخت یارانه به بنگاه‌های تولیدی را غیر منطقی و امری اشتباه دانست و عنوان داشت: اینکه یارانه را به بنگاه‌های تولیدی بدهند که دارایی بیشترین تکنولوژی انرژی بر هستند، اشتباه است. این‌ها می‌توانستند با به روز کردن تکنولوژی خودشان میزان مصرف را کم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز