خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

سیستم کنترل‌های داخلی از سال آینده اجرایی میشود

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۶۱

از سال آینده حسابرسان مستقل شرکت ها به مقوله ارزیابی داخلی اشاره می‌کنند و گزارش سالانه مجمع به همراه گزارش عملکرد کنترل داخلی روی سایت کدال قرار می‌گیرد.

استقرار سیستم کنترل‌های داخلی به اعضای هیأت مدیره به ویژه اعضای غیر موظف این امکان را می‌دهد مسوولیت خود را بهتر انجام دهند و در فرآیند تصمیم گیری قدرت بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایلنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست تخصصی «استقرار الزامات سیستم کنترل‌های داخلی» گفت: هیأت مدیره بیشترین مسوولیت را دارد در حالی که باید برای این مسوولیت ابزارهای لازم نظارتی را نیز در اختیار داشته باشد که سیستم کنترل داخلی این امکان را فراهم کرده است.

علی صالح آبادی در ادامه اضافه کرد: بعضاً شاهد این هستیم که یک عضو غیر موظف هیأت مدیره از اتفاقی در شرکت و بنگاه اقتصادی بی‌خبر است در حالی که از نظر قانونی موظف و متعهد به پاسخگویی است. استقرار سیستم کنترل‌های داخلی در راستای کمک به اعضای هیأت مدیره و به ویژه اعضای غیر موظف است.

وی درباره اینکه استقرار این سیستم به معنای سلب اختیار و آزادی عمل مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره است، اظهار کرد: این سیستم نه تنها برای مدیران دست و پاگیر نیست بلکه سیستم کنترل‌های داخلی ابزاریست که اعضای هیأت مدیره از طریق آن می‌توانند بین آزادی عمل، پاسخگویی و رعایت حقوق ذی نفعان توازن ایجاد کنند.

صالح آبادی با بیان اینکه این شیوه در تمام کشورهایی که بورس قابل پذیرفته شده در بازار سرمایه دارند در حال اجرا است گفت: کشورهایی که بورس متوسط به بالا دارند از این شیوه بهره می‌گیرند و این یک روش جهانی است که هدف اصلی آن پاسخگویی، شفافیت بیشتر و رعایت حقوق سهامدارن به خصوص سهامدارن جزء است.

سخنگوی سازمان بورس استقرار سیستم کنترل‌های داخلی را فرصتی برای تصمیم گیری بهتر مدیران و پابین آوردن مدیریت ریسک اعضای پرمشغله شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خواند و گفت: اگر یک بنگاه به میزان ارزبری یا توزان بین میزان فروش محصولات و خرید مواد اولیه‌اش دقت نکند ریسک را بالا برده که از طریق استقرار سیستم کنترل داخلی مدیریت ریسک کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه کشور در بانک جهانی ۱۶ پله ارتقاء پیدا کرده است، گفت: یکی از ملاک‌های بانک جهانی رعایت حقوق سهامدارن به خصوص سهامدارن جزء است که استقرار سیستم کنترل داخلی می‌تواند نقش مؤثری در این خصوص ایفا کند.
صالح آبادی در ادامه تأکید کرد: سیستم کنترل‌های داخلی عاملی برای بالا بردن کیفیت گزارش‌ها خواهد بود.

ربیس سازمان بورس همچنین با بیان اینکه جایگاه کنونی بازار سرمایه مرهون فعالیت‌های شرکت‌های بورسی است گفت: ارزش بورس و فرابورس نسبت به تولید ناخالص داخلی، ۵ سال گذشته حدود ۱۶ درصد بود که در حال حاضر این رقم به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: حجم معاملات سه بورس نیز برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و تعداد معاملات هم از مرز ۶ میلیون دفعه گذشته است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز