خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اقتصاد:

راه انداز ی بورس ارز از معاملات کالایی آغاز می شود

asdasd

سه هدف عمده ایده بازار جدید ارز را كشف قیمت رقابتی، مدیریت اطلاعات بازار و مدیریت عرضه و تقاضا است كه می‌تواند جلوی نوسانات غیر عادی بازار ارز را بگیرد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان این که در بورس ارز، خرید و فروش فیزیکی ارز وجود ندارد، گفت: راه اندازی بورس ارز تضمین كننده منافع تمام صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان ارز خواهد بود و این طرح با راه اندازی تدریجی از معاملات كالایی به سمت خدمات ارزی خارجی شروع می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد پاریزی در جمع فعالان اقتصادی و تجاری اظهار داشت: در بازار جدید ارزی، عرضه و تقاضای ارز در قالب صدور و مبادله گواهی ارزی خواهد بود و معاملات فیزیكی ارز در این بازار انجام نمی‌شود. تمام معاملات در این بازار با نام و شفاف بوده و مانند معاملات سهام در بورس است، البته این اطلاعات در بورس كدگذاری می شود كه منجر به افشای اطلاعات مشتری نشود.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد، با بیان این که به رغم تخصیص بخش عمده ارز به نرخ مرجع، مبنای قیمت‌گذاری و عرضه كالا در بازار داخلی ارز، به نرخ آزاد است، عنوان داشت: در اولین مرحله كه اكنون اجرایی نیز شده به شفاف‌سازی، ساماندهی و مدیریت مصارف متناسب با منابع ارزی كشور پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم كه مرحله گذار است درپی كم كردن یا برطرف كردن فاصله دو بازار ارز هستیم تا جایی كه عملاً یكسان سازی نرخ ارز هم اتفاق بیفتد.

پاریزی سه هدف عمده ایده بازار جدید ارز را كشف قیمت رقابتی، مدیریت اطلاعات بازار و مدیریت عرضه و تقاضا دانست كه می‌تواند جلوی نوسانات غیر عادی بازار ارز را بگیرد.

وی افزود: اكنون بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده كه برای دستیابی به اهداف فوق، ایجاد یك بازار قابل مدیریت برای صدور و معامله گواهی ارزی در بازار بورس غیرقابل اجتناب است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: آنچه قرار است به منظور كشف قیمت ارز در این بازار معامله شود صرفاً گواهی ارزی است. به عبارت دیگر خرید و فروش فیزیكی ارز به بورس منتقل نخواهد شد و امور مربوط به حوالجات و خرید و فروش ارز كماكان توسط بانك ها و صرافی‌های مجاز انجام خواهد شد.

پاریزی از نقش مهم بانك مركزی در این چرخه خبر داد و گفت: بانك مركزی بازی‌گردان اصلی‌ در این ارتباط سازمان‌یافته میان بانك‌ها، صرافی‌ها و بورس است.

وی به آخرین مصوبه كارگروه ارزی اشاره كرد و گفت: به بانك مركزی اجازه داده شده درآمد ناشی از نفت و فرآورده های نفتی را در این بازار عرضه كند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه كنندگان گواهی ارزی در این بازار را صادركنندگان كالا و خدمات و همچنین اشخاص حقوقی و حقیقی دارنده ارز از جمله صاحبان ارز با منشاء خارجی تشكیل می‌دهند.

وی تقاضاكنندگان گواهی ارزی در این بازار جدید را دو گروه واردكنندگان كالا با ارایه ثبت سفارش و استفاده كنندگان از خدمات خارجی نظیر ارز دانشجویی، مسافری و بیماران اعزامی به خارج دانست كه گروه دوم با ارایه گواهی از مراجع ذیربط می‌توانند خریدار این گواهی ارزی باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز