خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

مخالفت اتاق بازرگانی برای راه‌اندازی بورس ارز تعجب برانگیز است

asdasd

رییس اتاق بازرگانی عضو ثابت شورای عالی بورس است و درطول یک سال و نیم گذشته نیز از نزدیک در جریان جزییات راه‌اندازی بورس ارز بوده است.

اهالی بازار سرمایه در سومین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مهم ترین دغدغه کنونی این بازار را نوسانات شدید ارز اعلام و راه اندازی معاملات گواهی ارزی در بورس را جامع‌ترین راهکار برای مدیریت آن برشمردند.

به گزارش ایلنا، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار بعد از یک سال و نیم بررسی طولانی به این نتیجه رسید که بورس ارز را در کشور راه‌اندازی کند.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه قطعا راه‌نرفته با مشکلات و ناهمواری‌هایی روبروست، افزود: تمام اقداماتی که در طول چند سال اخیر در بازار سرمایه انجام شده است، دیکته‌های نانوشته‌ای بود که بعد از برخی اصلاحات در مسیر صحیح خود قرار گرفت.

وی با اظهار تعجب از مخالفت اتاق بازرگانی برای راه‌اندازی بورس ارز در کشور گفت: رییس اتاق بازرگانی عضو ثابت شورای عالی بورس است و درطول یک سال و نیم گذشته نیز از نزدیک در جریان جزییات راه‌اندازی بورس ارز بوده است.

پور ابراهیمی خواستار تشکیل دبیرخانه‌ای در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برای ارائه نقطه‌نظرات، پیشنهادها و راهکارهای اهالی بازار سرمایه به فراکسیون بازار سرمایه شد تا دغدغه ها و مشکلات این بازار در مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.

در این جلسه عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار نگرانی درخصوص احتمال سوء استفاده برخی افراد از بورس ارز را بی اساس خواند و گفت: معاملات گواهی ارز به قیمت روز و به صورت ثبت سفارش انجام خواهد شد به طوریکه ارز تنها به صادر کنندگان و واردکنندگان واقعی تخصیص داده خواهد شد.

فضل الله معظمی افزود: همیشه فساد در عدم شفافیت به وجود می آید اما معامله ارز به قیمت روز و به صورت ثبت و سفارش، هیچ رانتی را در بازار ایجاد نمی کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز راه اندازی بورس ارز را یکی از ضرورت های اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: نخستین بورسی که بعد از فروپاشی شوروی سابق در روسیه راه اندازی شد، بورس ارز بود به طوریکه بورس‌های اوراق بهادار و بورس کالای این کشور پس از این بورس تشکیل شدند.

ایوب باقر تبار افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار ماه هاست که زیرساخت های لازم برای راه اندازی بورس ارز را در کشور فراهم کرده است و ای کاش در زمان ثبات بازار ارز این بورس تشکیل می شد تا معاملات این بازار در فضای شفاف بورس صورت می گرفت.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با تاکید بر الزام در اجرای برنامه های کوتاه و میان مدت برای توسعه بازار سرمایه گفت: متاسفانه برخی قوانین اقتصادی کشور در تضاد با بازار سرمایه است که باید در یکسری برنامه‌های بلند مدت، این قوانین را اصلاح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان افزود: به‌طور مثال، قوانین مالیاتی به ضرر بازار سرمایه است به گونه ای که خیلی از بازارها از پرداخت مالیات فرار یا برخی دیگر به صورت رسمی از پرداخت آن معاف هستند، اما بازار سرمایه سنگین‌ترین بار مالیاتی را به دوش می کشد. 

وی خاطر نشان کرد بازار سرمایه باید محور و قلب تپنده اقتصاد کشور باشد و بقیه بازارها به کمک این بازار بیایند، متاسفانه برخی قوانین و مقررات متناسب با الزامات و نیازهای روز بازار سرمایه نیست که می‌توان در فراکسیون بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی این قوانین را مورد بازنگری قرار داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سایپا نیز ناهمگونی در برخی تصمیمات کلان در کشور را یکی از مهم ترین دغدغه سرمایه گذاران بازار سرمایه اعلام کرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز