خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا تاکید کرد:

وحدت ملی راهکار عبور از تحریمها است

asdasd

مهدی مطهرنیا راهکار عبور از تحریمهای جدید غرب را افزایش وحدت ملی و بازتعریف اصول و ارزشها با حفظ ارزشهای انقلابی و اسلامی ذکر کرد.

مهدی مطهرنیا راهکار عبور از تحریمهای جدید غرب را افزایش وحدت ملی و بازتعریف اصول و ارزشها با حفظ ارزشهای انقلابی و اسلامی ذکر کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از نشریه تخصصی عصر کیمیا گری، گفت: من معتقدم که تحلیل از تحریم ها نباید با افراط و تفریط روبرو باشد. فضای گفتمانی حاکم بر تحلیل تحریم ها باید برای توانمند کردن بیشتر ملتها ایجاد فرصت کند. اما در عین حال نمی توان گفت تحریم ها اثر ندارد. تحریم ها بی اثر نیستند اما باید تبدیل به فرصت شوند و این را از نظر عقلی من تایید می کنم. در تعریف عملیاتی این فضای گفتمانی باید پذیرفت که تحریم ها تاثیر گذار است و نباید تاثیر این تحریم ها را نادیده گرفت. تحریم ها تلاش دارند به عنوان یک تهدید بنیان برافکن بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وارد عملیات شوند. و آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که دولتمردان ایران تا چه اندازه از توانایی استراتژیک برای تبدیل این تهدیدها به فرصت بهره مندند؟

وی تصریح کرد: آنچه که رهبر نظام مصرانه بر آن تاکید می کند این است که ما باید قابلیت ها و توانمندی های خود را در جهت بهره برداری فرصت گونه از این تهدیدها در قالب تحریم ها برای فرصت سازی در راستای افزایش توان ملی استفاده کنیم. این همان فضای گفتمانی است که من هم به آن تاکید دارم. اما این پرسش مطرح است که بازیگران فعلی صحنه سیاست در ایران از مدیران ارشد تا میانی و غیره تا چه اندازه خود را مجهز کرده اند تا از این تهدیدها به صورت فرصت استفاده کنند؟ هرچه آنها توانمندتر و هرچه سیستمی را که آنها مدیدریت می کنند منسجمتر و هرچه کارشناسانشان قوی تر باشد امکان بروز این معنا وجود دارد اما درست بالعکس هر چه این کنشگران از منظر توانمندی در نقطه مقابل این مسیر قرار گیرند تحریمها به تهدید فزاینده تر تبدیل خواهند شد. لذا برخورد یکجانبه به تحریم ها از دریچه نظر تهدید یا فرصت ما را تا حدود زیادی به نتیجه گیری های اشتباه سوق خواهد داد.

مطهرنیا ادامه داد: من همواره گفته ام ملتها می بایست از دو "میم" کثیف خودداری کنند یکی "میم" مرعوب شدن و دیگری "میم" مغرور شدن. در فضای سیاست هم این دو "میم" کثیف بنیان افکن وجود دارد به ویژه در رفتار سیاسی و عمل سیاسی. اینکه در برابر دشمن مرعوب شد بسیار مهلک است به همان اندازه مغرور شدن در برابر دشمن ایجاد نگرانی می کند. ما نباید در برابر رقبای خود مغرور و مرعوب شویم و نه تحریم ها یا چیزهای دیگر را تهدید بدانیم و نه حتی در برابر دستاوردهای اندک یا حتی زیاد مغرور شویم. مغرور شدن یا مرعوب شدن هر دو وجهی افراطی دارند و از فضای رفتار و کنش سیاسی متعقلانه ما را دور می کند.

وی با اشاره به شیوه های مقابله با تهدیدهای غرب گفت: امروز می توان برای مقابله با تحریم ها از بستن تنگه هرمز سخن گفت اما به عقیده من این تهدیدی است که آمریکایی ها چندان از بیان آن ناراضی نیستند زیرا می توانند به اتکای آن اجماع منطقه ای و جهانی را علیه ایران قوی تر کنند. از طرفی می توانند با رفتن به خلیج عدن خودشان را غیر قابل دسترس تر و ما را در تهدید بیشتری از نظر نظامی در تنگه هرمز قرار دهند. لذا بستن تنگه هرمز یکی از امکانات ماست ولی به نظر می رسد این اولین امکان نیست.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: ایران برای بالا بردن قیمت نفت می تواند با هماهنگی اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت در جهان تا حدودی وضع موجود در تولید نفت را حفظ کند اما این راهکار با توجه به فضاسازی های قبلی و ایجاد شکاف میان ایران و کشورهای تولید کننده نفت عملیاتی شدنش مشکل است. به همین خاطر است که عربستان حاضر شده فقدان بخش مهمی از نبود نفت ایران در بازار جهانی را با تولید افزون جبران کند. پس می بینیم افزایش قیمت نفت با مشکل روبرو است و ما نمی توانیم به شکل سنتی از لابی خود در اوپک برای بالا نگهداشتن قیمت نفت یا کاهش صادرات نفت استفاده کنیم. همچنین ما امروز درگیر بیمه نفتکش های مان هستیم، 90 درصد بیمه های نفتی جهان در اروپا و غالبا در انگلستان صورت می گیرد لذا همگرایی انگلستان با آمریکا تا حدود زیادی پنجره تحریم ها را علیه ایران بسته تر می کند. وی با تاکید بر اینکه گریزگاههای کلاسیک دور زدن تحریم ها بویژه تحریم های نفتی محدود شده است گفت: اولین وظیفه ما در شرایط کنونی وحدت ملی و تاکید بر اتحاد گروههای سیاسی و ایجاد فضایی است که در آن افراط و تفریط از متن به حاشیه رود و عقلای سیاست به منطق وحدت ملی در حوزه سیاست، اقوام و مذاهب برسند. هرگاه اتحاد ملی وجود داشته باشد هیچ کشوری به خودش حتی اجازه فکر تجاوز به آن کشور را راه نمی دهد ولی کوچکترین ضعف های عملیاتی در لایه های گوناگون وحدت ملی، هر کشوری را با دارا بودن بهترین سلاح ها در مظان تهدید قرار می دهد. مطهرنیا دومین گام را بازتعریف ایران در جامعه بین المللی خواند و گفت: ایران اصول، ارزش ها، انقلاب ها، خونها، شهادتها، 8 سال دفاع مقدس و جانبازی های بسیار داشته که تمام این ارزش ها باید حفظ شود اما با باز تعریف مجدد آن در چارچوب فهم نظام بین الملل و رفتاری منطبق با این ارزش ها در چارچوب انزوا طلبی فعال در برون. به عبارت دیگر ایران باید فعالانه موضع گیری های ارزشی اش را داشته باشد اما در عین حال در قالب ایدئوپراگماتیسم عمل کند. یعنی ارزش ها محور باشد ولی این ارزش ها را عملگرایانه و متعقلانه در ساحت منطقه ای و بین المللی دنبال کند. اگر این کار را براساس آن دکترین انجام دهیم می توانیم بگوییم اولین گام را برداشته ایم و می تواند ما را از تحریم ها نجات بدهد وگرنه تحریم ها اتمیزه تر، چند لایه تر، عملیاتی تر،پیچیده تر و بسته تر خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز