خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

پشت پرده معاملات کشاورزی در بورس

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۵۴

قیمت این محصولات هم دستوری است و علت اینکه در بورس کالا عرضه می‌شوند این است که اجازه فروش در جای دیگری ندارند اما بورس واقعی به این شکل نیست که قیمت از قبل تعیین شود بلکه عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص می کند.

مدیر عامل کارگزاری توسعه کشاورزی گفت: پشت پرده معاملات کشاورزی در بورس دست های پنهانی است که مانع رونق این بخش می‌شوند.

محمدرضا گرامی پور، مدیر عامل کارگزاری توسعه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تضادهای زیادی در مقررات معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا وجود دارد اظهار داشت: به لحاظ زیربنایی معاملات محصولات کشاورزی در بورس با مشکلات زیادی همراه است که از آن جمله می‌توان به  کوچک بودن واحدهای تولیدی و مقررات دست و پا گیر برای کشاورزان اشاره کرد.

وی افزود: یکی از شرایط پذیرش کالا برای اولین بار در بورس کالا دارا بودن  55 درصد از تولید بازار است.

وی با بیان اینکه ما در کشور کشاورزی مکانیزه نداریم گفت: متاسفانه تولیدکنندگان داخلی خرد هستند و یکپارچه عمل نمی‌کنند به عنوان مثال میزان تولید گندم در داخل کشور سالیانه بین 12 تا 14 میلیون تن است و کسی می‌تواند درخواست معامله این محصول در بورس کالا را داشته باشد که بتواند بازا را کنترل کند، اما تولیدکنندگان گندم ما در کشور به صورت جزیره‌ای و کوچک هستند و میزان تولیداتشان به چند صد تن هم نمی‌رسد چه برسد به 5 تا 6 میلیون تن در سال و این موضوع باعث می‌شود نتوانند محصول خود را در بورس عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی داشتن سوبسید است که این امر باعث می‌شود این محصولات نتواند قیمت تعادلی داشته باشد در حالی که ادعای بورس همواره شفافیت و تعیین قیمت در میزان عرضه و تقاضای یک کالاهاست.

گرامی پور تصریح کرد: در کل دنیا خرید محصولی مانند گندم فیوچر (تحلیلی از آینده) است و برای 3 یا 4 سال بعد می‌توان میزان ارزشی فروش یک محصول را محاسبه کرد اما در ایران این خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود و عملا معاملات سلف و آتی کار بردی نسیت.

گرامی پور با اشاره به عرضه محصولاتی نظیر پتروشیمی و فلزات در بورس کالا خاطر نشان کرد: قیمت این محصولات هم دستوری است و علت اینکه در بورس کالا عرضه می‌شوند این است که اجازه فروش در جای دیگری ندارند اما بورس واقعی به این شکل نیست که قیمت از قبل تعیین شود بلکه عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص می کند.

وی در خاتمه افزود: اگر وزیر کشاورزی نیز مانند دو وزیر دیگر نفت و صنعت تنها اجازه فروش محصولات کشاورزی را در بورس کالا می داد شاید معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا رونق بیشتری نسبت به محصولات فلزی یا پتروشیمی پیدا می کرد البته بنده به رونق معاملات کشاورزی در آینده امیدوار هستم و روزی خواهد رسید که خرید و فروش محصولات کشاورزی در بورس واقعی و پر فروغ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز