خبرگزاری کار ایران

یك فعال كارگری در گلستان:

طرح استاد شاگردی با هدف حذف قانون کار اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۲۵

چکیده: «طرح استاد و شاگردی تمامی دستاوردهایی را که طی سال‌ها فعالیت صنفی کارگران برای نسل امروز نیروی کار به ارث رسیده است را نادیده گرفته و با شاگرد تلقی کردن کارگر وی را از حقوق قانونی و انسانی محروم کرده‌ است.»

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان گفت: طرح استاد- شاگردی با هدف حذف حقوق بنیادین کار در ایران طراحی و اجرا شده است.

«هادی رضا‌زاده» با اعلام این مطلب، به ایلنا گفت: پس از آنکه مخالفان قانون کنونی کار نتوانستند در دولت‌های نهم و دهم از طریق معاونت تنظیم و نظارت بر روابط کار، زمینه اصلاح و بازنویسی این قانون را فراهم کنند، با طرح استاد- شاگردی و واگذار کردن اجرای آن به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تلاش کردند به هدف‌شان دست یابند.
وی گفت: پیش از این نیز موافقان حذف چتر حمایتی‌ کارگران با متداول کردن استخدام‌های موقت و پیمانی، خروج کارگاه‌های کوچک و خانوادگی از شمول قانون کار و تشکیل مناطق آزاد تجاری و اقتصادی بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور را از شمول حمایت‌های قوانین کار و تامین اجتماعی خارج کرده بودند.
به باور این فعال کارگری از آنجا که اقدامات یاد شده باعث شد تا جامعه کارگری ایران در مقابل تلاش‌ها برای تغییر قوانین کار و تامین اجتماعی حساس شود، طرفداران اصلاح قانون کار سعی کردند تا از طریق اجرای طرح استاد وشاگردی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خواسته‌های خود را بدور از چشم افکار عمومی محقق سازند.
وی با تایید انتقاداتی که از سوی سایر كارشناسان کارگری به مفاد طرح استاد-شاگردی وارد شده است، افزود: حتی بدون دانش حقوقی نیز می‌توان با یکبار مرور مفاد این طرح به ناعادلانه بودن رابطه استاد – شاگردی پی برد.
به گفته رضازاده، طرح استاد و شاگردی تمامی دستاوردهایی را که طی سال‌ها فعالیت صنفی کارگران برای نسل امروز نیروی کار به ارث رسیده است را نادیده گرفته و با شاگرد تلقی کردن کارگر وی را از حقوق قانونی و انسانی محروم کرده‌ است.
دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان گفت: اینکه ادعا می‌شود اجرای چنین طرحی می‌تواند به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری منجر شود صحت ندارد، زیرا تجربه اعمال معافیت‌های اعمال شده در کارگاه‌های کوچک و مناطق آزاد تجاری و پرداخت تسهیلات برای اشتغالزایی نشان داد که مشکل بیکاری به نیروی انسانی مربوط نمی‌شود.
وی با یادآوری اینکه دلیل بیکاری گسترده در جامعه سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی است، افزود: در رابطه استاد-شاگردی، نیروی کار حتی نمی‌تواند برای بهبود وضعیت شغلی و معیشتی خود اقدامی قانونی به عمل آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز