خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران؛

ناآشنایی با قوانین اولیه کار باعث تضییع حقوق کارگران می شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۵۴

هرگاه کارفرمایی به کارگرخود اعلام کرد که از این تاریخ به بعد بر سر کار خود حاضر نشود، این موضوع به منزله اخراج تلقی شده و کارگر موظف است با طرح این موضوع به مراجع ذیصلاح از منافع خود را حفظ کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران اعلام کرد: بی‌اطلاعی وناآشنایی بعضی از کارگران از حقوق قانونیشان بعد از بروز اختلاف باعث اجحاف و تضییع حقوقشان می‌شود.
اسماعیل حق پرستی با بیان مطلب فوق به ایلنا گفت: یکی از مشکلات اساسی جامعه کار و تولید، بی‌اطلاعی افراد نسبت به حقوق خود است که این امر خواسته یا ناخواسته باعث تضییع حقوق کارگران می‌شود.
این فعال کارگری افزود: هرگاه کارفرمایی به کارگرخود اعلام کرد که از این تاریخ به بعد بر سر کار خود حاضر نشود، این موضوع به منزله اخراج تلقی شده و کارگر موظف است با طرح این موضوع به مراجع ذیصلاح همانند اداره کار منافع خود را حفظ کند.
او با بیان اینکه بسیاری از معضلات موجود در روابط کاری کشور ما مربوط به بی‌توجهی به همین موضوعات ساده است؛ گفت: ادارات کار هم پس از طرح شکایت شاکی (کارگر) موضوع پرونده وی را مورد برسی وتحقیق قرار داده که در این مورد یا اخراجش تایید شده ویا بازگشت بکار می‌شود.
او با اشاره به اینکه بی‌اطلاعی وناآشنایی به مسائل قانونی کار پیامد‌های جدی برای کارگران دارد گفت: اول آنکه افراد به دلیل ناآشنایی نسبت به مسائل حقوقی خود در تنظیم اولیه روابط کاری اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که جبران آن‌ها بسیار مشکل و در بعضی موارد ناممکن خواهد بود. دوم آنکه پس از بروز اختلاف یا اجحاف به دلیل همین نا‌آشنایی نمی‌توانند از حقوق خود به درستی دفاع کنند. و سوم آنکه در قوانین کار و بیمه، برخی زوایای پنهان از چشم عموم مردم وجود دارد که بنا به دلایلی از جمله ضعف اطلاع رسانی و آموزش و عدم شفافیت (عمدی یا غیرعمدی) برخی کارفرمایان و سازمان‌های دولتی، افراد از استیفای این حقوق محروم می‌مانند چرا که اساسا از حقوق خود اطلاعی ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز