خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در غرب تهران:

تعطیلی دو روزه کارخانه‌های تهران از حقوق كارگران كسر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۲۳

«تعطیلی دو روزه کارخانه‌ها چاره آلودگی هوا نیست و تنها باعث فراهم آوردن فرصت کاستن از حقوق کارگران می‌شود.»/ اغلب کارفرمایان خصوصی نسبت به پرداخت حقوق کارگران خود در این دو روز کوتاهی می‌کنند.

 در پی تعطیلی کارخانه‌های اطراف شهر تهران طی امروز و فردا (۱۲ و ۱۳ دی‌ماه) یک فعال کارگری معتقد است تعطیلی دو روزه کارخانه‌ها چاره آلودگی هوا نیست و تنها باعث فراهم آوردن فرصت کاستن از حقوق کارگران می‌شود.

سهراب قنبری، دبیر خانه کارگر غرب تهران که بخش عمده‌ای از صنایع استان در این منطقه مسئولیت‌اش متمرکز است، با بیان این مطلب به ایلنا گفت: تعطیلی واحد‌های تولیدی به بهانه آلودگی هوا علاوه بر افزایش مشکلات اقتصادی و تشدید بحران موجود، تبعاتی نیز به زیان کارگران دارد.

او با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا باید با تصمیمات جدی دولت رفع شود، تصریح کرد: اعلام تعطیلی دو روزه دولت در خصوص تعطیلی واحدهای آلاینده بدون در نظر گرفتن عوامل جانبی آن صورت گرفته است و تصمیم گیری‌هایی از این دست معمولا طبق برنامه قبلی صورت نمی‌گیرد.

او افزود: وقتی تصمیم گرفته می‌شود کارخانه‌های آلاینده تعطیل شوند، ساز و کار آن مشخص نمی‌شود تا بدانیم تکلیف قانونی دستمزد کارگران در این دوروز تعطیلی چیست.

این فعال کارگری با یادآوری اینکه تعطیلی دو روزه واحدهای تولیدی به سبب آلودگی هوا جزء تعطیلات رسمی کشور نیست، افزود: اغلب کارفرمایان خصوصی نسبت به پرداخت حقوق کارگران خود در این دو روز کوتاهی می‌کنند و سعی می‌کنند با ثبت مرخصی استحقاقی (مرخصی بدون حقوق) این دو روز تعطیلات را جبران کنند.

قنبری اضافه کرد: در این میان فقط کارگران واحد‌های دولتی هستند که با مدیریت دولتی، به حق وحقوق چند روزه تعطیلات اجباری که دولت به کارگا‌ها تحمیل کرده است می‌رسند.

او در خاتمه اظهار داشت: در شرایطی که به دلیل تشدید آلودگی هوا، مسئولان دستگاه‌های حاکمیتی راه حل اجرایی ملموس و اقدام عملی در جهت کاهش آلودگی هوا انجام نمی‌دهند، تعطیلی واحدهای تولیدی در شرایط سخت و بحرانی صنایع، تبعات افزایش خسارات اقتصادی برای واحد تولیدی و به تبع کارگران به همراه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز