خبرگزاری کار ایران

در اعتراض به محقق نشدن وعده احمدی‌نژاد رخ داد:

تجمع کارگران فصلی «نی‌بر» در مقابل نهاد ریاست جمهوری

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۰۸

«کار ما بریدن نی با قمه است، که با حوادث زیادی همانند بریدن انگشتان دست، بریدن پا، دیسک کمر و حوادث طبیعی همانند حمله حیوانات وحشی مثل گراز همراه است. این حوادث برای تعداد زیادی از همکارانمان اتفاق افتاده و پس از مصدومیت از کار بیکار شده‌اند و کسی از آنان حمایت نکرده است.»

جمع كثیری از کارگران فصلی کشت صنعت کارون شوشتر با سفر به پایتخت امروز در اعتراض به اجرای نشدن طرح بندی مشاغل و بازنشستگی پیش از موعد در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع كردند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع به خبرنگار ایلنا گفت: دو هزار کارگر فصلی کشت صنعت کارون شوشتر که به کار تخصصی بریدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین اجرا نشدن بازنشستگی پیش از موعد خود هستند.

او افزود: این تعداد کارگر برای چندمین بار متوالی طی چند سال اخیر ضمن اعتراض در مقابل ارگانهای وابسته به دولت در استان خوزستان برای دومین بار به تهران آمده و در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند.

او ادامه داد: در پی تجمع اول کارگران، طبق دستور ریاست جمهوری، وزارت کار وعده داده بود هر ساله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کارگر فصلی نی بر بازنشسته شوند که متاسفانه تا به امروز این دستور  محقق نشده است.

این کارگر افزود: کارگران نی بر کشت صنعت کارون شوشتر در زمستان در فضای باز طبیعی در میان گل ولای و در تادبستان در گرمای بیش از ۵۰ درجه مشغول بکار هستند.

او گفت: این کارگران به علت عدم آگاهی از قوانین بیمه و کم سواد بودن پی گیر مطالبات بیمه‌ای خود نبودند و تصور می‌کردند حقوق بیمه‌ای‌شان بطور مرتب توسط کارفرما منظور می‌شده است.

این كارگر در خصوص عمده مشکلات همكارانش اضافه کرد: تعداد زیادی از این کارگران با ۳۵ سال کار در این واحد امکان بازنشستگی ندارند و به آنان گفته شده با آنکه ۳۵ سال کار کرده‌اید اما در سوابق بیمه‌ای شما ۱۵ سال سابقه کار منظور شده است.

او با اشاره به اینكه کارگران به علت سختی کارشان بعد از گذشت ۳۰ تا ۳۵ سال دیگر توان کار کردن ندارند، گفت: در این مورد وقتی به مسئولان ذیربط استان مراجعه کردیم پاسخی دریافت نکردیم و آنان نسبت به مشکلاتمان بی‌توجه بودند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: طبق گفته کار‌شناسان تامین اجتماعی برای بازنشسته شدن هر کارگر ۷۵ میلیون تومان پول باید واریز شود که ازاین رقم ۶۰ درصد آن سهم کارفرما است ومابقی ۴۰ درصد را که ۳۰ میلیون تومان بر آورد شده باید کارگر پرداخت کند، که این در توان مالی کارگران فصلی كه بخشی از سال بیکار هستند نیست.

لزوم پوشش بیمه بدلیل خطرات كار نی‌بری

یکی دیگر از کارگران معترض ادامه داد: کار ما بریدن نی با قمه است، که با حوادث زیادی همانند بریدن انگشتان دست، بریدن پا، دیسک کمر و حوادث طبیعی همانند حمله حیوانات وحشی مثل گراز همراه است. این حوادث برای تعداد زیادی از همکارانمان اتفاق افتاده و پس از مصدومیت از کار بیکار شده‌اند و کسی از آنان حمایت نکرده است.

این کارگر افزود: به علت فصلی بودن کارمان در طول سال ۸ ماه کار می‌کنیم و ۴ ماه بیکار هستیم اما فقط حقوق و بیمه ما در طول زمانی که فعال هستیم رد می‌شود.

او در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیز افزود: با وجود این که اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و قانون مشاغل سخت و زیان اور از سال ۶۸ در این واحد تولیدی انجام شده است، کارگران نی بر به علت کم سواد بودن و عدم آگاهی هنوز از این امکان برخوردار نشده‌اند و به ما گفته شده طرح طبقه بندی مشاغل فقط برای کارگران رسمی منظور می‌شود.

این کارگر اضافه کرد: این در حالیست که طبق نظر کار‌شناسان و دستور مسئولان وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی، کارگران نی بر نیز حق استفاده از طرح طبقه بندی مشاغل را دارا هستند وحتی گروه بندی نیز برای این تعداد کارگران اختصاص یافته است.

 نگرانی از جایگزینی دستگاه‌ به جای كارگر

همچنین کارگر دیگری در ادامه مشکلات کارگران نی بر اظهار داشت: با فصلی بودن کارمان در سال ۸ ماه کار می‌کنیم و ۴ ماه بیکار هستیم، با وجود آن در چهار ماه بیکاری خود با مشکلات تامین معیشتی زیادی روبرو هستیم.

او افزود: با ورود دستگاه‌های نی بر که جدیدا خریداری و فعال شده‌اند وقرار است تعداد این دستگاه‌ها نیز افزایش یابد، کارگرانی که قبلا ۸ ماه در سال کار می‌کردند هم اکنون با وجود این دستگا‌ها، بجای ۴ ماه بیکاری، ۶ ماه در سال بیکار هستند. از این بابت نگرانیم که با اضافه شدن این دستگاه‌های نی بر اشتغال کارگران نیز به خطر بیافتد.

این کارگر با ابراز نگرانی از وجود این دستگا‌ها در مورد سایر مطالبات خود گفت: هم اکنون یک ماهو  نیم از حقوق ما پرداخت نشده و بیمه تامین اجتماعی ما نیز از آبان ماه واریز نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز