خبرگزاری کار ایران

یك فعال كارگری در سمنان طرح كرد:

فقدان امکانات نگهداری از فرزندان کارگران زن در بسیاری از واحدهای تولیدی

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۲۰

چکیده: «به موجب ماده 78 قانون کار در کارگاه برای نگهداری فرزندان کارگران زن تسهیلات ایجاد شود/ حتی در برخی کارگاه‌های دولتی برای نگهداری کودکان نوزاد و خردسال کارگران مادر هیچ امکاناتی وجود ندارد.»

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سمنان گفت: به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی در بسیاری از كارگاه‌ها قوانین حمایتی از «کارگران مادر» عمل کنند.

«حمید بهراد» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به موجب ماده 78 قانون کار در کارگاه هایی که کارگران زن دارای کودک نوزاد یا خردسال هستند کارفرما مکلف است برای نگهداری فرزندان این کارگران، شیرخوارگاه و یا مهد کودک دایر کند.

وی افزود: بدلیل وجود وجود این ماده، قانون كار  به کارفرمایان مشمول اجازه نمی‌دهد که تحت هیچ شرایطی (حتی اوضاع نا مناسب اقتصادی) به این تعهد قانونی خود در برابر کارگران مادر عمل نکنند.

به گفته این مقام کارگری، امروز کارفرمایان مشمول ماده 78 قانون کار براساس وضعیت درآمدی خود و همچنین تعداد کارگران مادری که استخدام کرده اند، باید نسبت به راه اندازی شیرخوارگاه یا مهدکودک اقدام می‌کنند.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سمنان تصریح کرد: در حال حاضر حتی در برخی کارگاه‌های دولتی برای نگهداری کودکان نوزاد و خردسال کارگران مادر هیچ امکاناتی وجود ندارد و والدین این کودکان مجبور‌اند تا در طول ساعات کار با هزینه شخصی از فرزندان خود مراقبت کنند.

وی بابیان اینکه هم اکنون در استان سمنان هزینه یک مهدکودک در کمترین حالت سالانه 800 هزار تومان است افزود: این درحالی است در سال 92 صرفه نظر از دستمزد ناچیز کارگران،مبلغ حق اولاد در ماه كمتر از 50 هزار تومان است.

این مقان کارگری گفت: حتی مجموع حق اولاد یک سال کارگر برای پرداخت هزینه مهدکودک کافی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز