خبرگزاری کار ایران

تعویق ۸ ماه حقوق کارگران سد کلان ملایر

asdasd

شرکت‌های پیمانکاری برای آنکه بتواند بر روی کارگران مدیریت داشته باشند معمولا حقوق کارگران را با چند ماه تاخیر پرداخت می‌کند/ مدیر پروژه از تسویه حساب نهایی با کارگران این مجموعه در پایان مهر ماه خبر داده است.

کارگران سد ملایر علی‌رغم اتمام نیافتن پروژه حقوق هشت ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، هرچند پروژه نیمه تمام سد کلان ملایر (واقع در استان همدان) ۹ خرداد ماه سال گذشته به دست معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد اما همچنان این طرح نیمه تمام است.

به گفته برخی از کارگران این پروژه، بیش از ۵۰ نیروی کاری که در این طرح مشغول به کار بوده‌اند حدود هشت ماه است که حقوق و مزایایی دریافت نکرده‌اند.

کارفرمای این طرح شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، پیمانکار این طرح شرکت کترا و مشاور این طرح شرکت مهندسین مشاور بندآب بوده است.

 وحیدی راد، رئیس هیئت مدیره شرکت پیمانکاری کترا در این باره به ایلنا می‌گوید: طرح سد کلان ملایر تقریبا تمام شده است و قابلیت بهره برداری دارد. در حال حاضر کارگاه‌ها تعطیل شده و البته حدود ۵ یا ۶ ماهی می‌شود که ۳۰ الی ۴۰ کارگر مجموعه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. ما یک سری از ماشین‌های سنگین خود را می‌خواهیم بفروشیم تا از این طریق حقوق کارگران را تامین کنیم.

همچنین مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان که شرکت کارفرمای این طرح است نیز بیان می‌کند: هم اکنون ۹۷ درصد پروژه سد کلان ملایر تمام شده و فقط یک سری خرده کاری باقی مانده است.

مهندس کمندانی ادامه می‌دهد: ۵۰ کارگر مشغول در این طرح حدود ۴ الی ۵ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند که البته مسئولیت آن‌ها با شرکت پیمانکاری است. شرکت‌های پیمانکاری برای آنکه بتواند بر روی کارگران مدیریت داشته باشند معمولا حقوق کارگران را با چند ماه تاخیر پرداخت می‌کند.

در همین زمینه مهندس زهرایی مدیر پروژه شرکت کارفرمای آب منطقه‌ای استان همدان از تسویه حساب نهایی با کارگران این مجموعه در پایان مهر ماه خبر داده است.

حجم بالای حقوق معوقه کارگران

این کارگران به مستنداتی دسترسی دارند که نشان می‌دهد مبلغ اولیه قرارداد احداث سد کلان ملایر و تاسیسات وابسته به آن به شماره ۲۲۰/۱۰۰/۴۹۴۲ در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۸۴ به میزان ۱۴ میلیارد تومان و مبلغ اولیه قرارداد احداث برج آبگیر، پل دسترسی و ساختمان شیرخانه این سد به شماره ۱۰۰/۳۱۸/۵۶۹۵ در تاریخ ۱۳ خرداد ماه سال ۸۷ به میزان 1/5 میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که سخنان کارگران این طرح گویای آن است که حداقل حقوق آن‌ها به میزان ۴۰۰ هزار تومان بوده که مجموع حقوق آن‌ها حداقل ماهانه ۲۰ میلیون تومان می‌شود که اگر این میزان را برای یک سال محاسبه کنیم این میزان معادل ۲۴۰ میلیون تومان می‌شود که این جدای از مزایا و عیدی آنهاست.

نیمه تمام ماندن بیش از ۷۰ درصد از طرح‌های عمرانی

ناتمام ماندن این پروژه عمرانی در حالی است که طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از سال ۸۱ تا ۹۰ بیش از ۷۰ درصد طرح‌های عمرانی نیمه تمام مانده‌اند. دولت نیز با پذیرفتن انتقاد‌ها نسبت به نیمه تمام ماندن برخی طرح‌ها، طرح مهر ماندگار را برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مطرح کرده است.

علی‌اکبر محرابیان، دستیار ویژه رییس جمهوری در این مورد با تاکید بر اینکه برای تامین اعتبار پروژه‌های مهر ماندگار هیچ نگرانی وجود ندارد گفته است: ۹۰۵ طرح مهر ماندگار در سطح کشور با سرمایه‌گذاری ۱۶۸ هزار میلیارد تومان با سرعت نسبتا قابل قبولی در حال اجراست.

طبق آمارهای وی که اخیرا از پروژه‌های نیمه تمام استان همدان بازدید داشته، در این استان مجموعا ۳۲ طرح مهر ماندگار با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی به نرخ سنواتی وجود دارد که تکمیل این طرح‌ها با زمانبندی پیش می‌رود.

پیش از این نیز دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان خبر داده بود که ۷۰ نفر از کارگران سد نعمت آباد اسدآباد استان همدان نیز از مهر ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

چنگیز اصلانی خواستار آن شده بود که اداره کار و امور اجتماعی استان همدان بازرسانی را به این سد اعزام کند تا حق و حقوق کارگران آن سد ضایع نشود. با وجود این، این چنین مشکلی در سد کلان ملایر استان همدان نیز بروز کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز