خبرگزاری کار ایران

یك فعال كارگری در استان تشریح كرد:

خطر بیكاری كارگران واحدهای كوچك اردبیل با انتقال صنایع بالا دستی

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۰۱

چکیده: «از کارخانه چرم مغان كه در گذشته رونق بسیاری داشت و محصولات آن به کشور ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اكنون چیزی باقی نمانده است.»

دبیر خانه کارگر اردبیل با بیان اینکه بهره برداری از واحد‌های تولیدی در این استان به حداقل رسیده است، نسبت به افزایش ورشکستگی واحدهای تولیدی در این استان هشدار داد.

«مرتضی مقدم» با اشاره به تعطیلی و کاهش حجم تولید در واحد‌های تولیدی فعال، به ایلنا گفت: تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای اقتصادی از كارگاه‌های كوچك فراتر رفته و به مراكز مهم صنعتی استان اردبیل نیز سرایت کرده است.

او افزود: اگر چه بدیل بنیه قوی‌تر اقتصادی و همچنین امكانات انبارداری تاثیر شرایط فعلی اقتصادی بر واحدهای بزرگ و متوسط به اندازه واحدهای كوچك مشهود نیست اما می‌توان پیش‌بینی كرد كه در صورت مقابله اصولی و هدفمند با تحریم‌های ناعادلانه غرب، این بحران به طور مشهودتری دامن صنایع بزرگ را هم بگیرد.

این فعال كارگری با اشاره به اینكه واحدهای کوچک اقتصادی استان اردبیل در مقابل نرخ بالای تورم و هم‌زمان ورود کالاهای خارجی توان مقاومت ندارند، ركود تولید و تعدیل گسترده نیرو در این واحدها را حاصل تحریم‌های داخلی و خارجی دانست.

او با اشاره به نام چند واحد تولیدی بحران‌زده یا در آستانه بحران همچون کارخانه چرم مغان، شرکت فراوردهای سیب زمینی، نساجی اردبیل و... گفت: در حال حاضر تولید این كارخانه‌ها به حداقل رسیده است.

مقدم با ذكر مثالی ادامه داد: از کارخانه چرم مغان كه در گذشته رونق بسیاری داشت و محصولات آن به کشور ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اكنون چیزی باقی نمانده است. 

دبیر خانه كارگر اردبیل ادامه داد: شرکت فراوردهای تولیدی سیب زمینی نیز که در گذشته حرف اول تولید در کشور را می‌زد هم اکنون به سبب نداشتن صنایع تبدیلی دچار مشکل شده و ظرفیت تولیدش را به حداقل رسانده است.

این فعال كارگری با انتقاد از اینكه در استان اردبیل صنایع مادر و بالادستی وجود ندارد، از انتقال واحدهای مولد به استان‌های همجوار انتقاد كرد و گفت: در شرایطی كه كارگران استان اردبیل همچون سایر كارگران كشور با مشكل امنیت شغلی مواجه‌اند، انتقال صنایع مادر به سایر استان‌ها كارفرمایان صنایع پایین دستی را به تعدیل نیروی كار ترغیب می‌كند.

مقدم در ادامه درباره پروژه‌های نیمه کاره و ر‌ها شده دولت در بخشهای مختلف تولیدی گفت: نساجی اردبیل یکی از پروژه‌های نیمه‌‌ رها شده دولت است که با هدف اشتغال ۱۰ هزار نیروی کار احداث شد اما در بدو تاسیس تعطیل شد و مدیران آن مجددا با دریافت تسهیلات بانکی این کارخانه را با ظرفیت هزار کارگر و به صورت نیمه فعال راه اندازی کردند.

دبیر خانه کارگر اردبیل در خاتمه همچنین با اشاره به‌‌ رها شدن واحد پتروشیمی اردبیل و ناتمام ماندن پروژه راه سازی قطار اردبیل گفت: ساخت کارخانه پتروشیمی اردبیل و همچنین انجام پروژه محور قطار بین شهری اردبیل که پل ارتباطی انتقال صنعت در این استان است همچنان نیمه کاره باقی مانده وسرمایه ملی کشور در بیابان‌ها‌‌‌‌ رها شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز