خبرگزاری کار ایران

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار كرمان:

كارگران واحدهای كوچك تضمینی برای دریافت حداقل مزد قانونی ندارند

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۳۱

چكیده: «البته در مواردی که کارفرمایان خاطی بصورت غیر قانونی از کارگران خود بابت مطالبات مزدی اسناد ثبتی و مالی سفید امضا اخذ کرده باشند، بعید است بتوان به نفع کارگر اقدامی انجام داد.»

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان از محرومیت بخش عمده‌ای از کارگران شاغل در کارگاه‌های کوچك صنفی این استان از عمده مزایای قانون كار از جمله دریافت حداقل دستمزد شورای عالی كار خبر داد.

«علی اکبر رواقی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در حال حاضر در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر، مطالبات کارگران در حد و اندازه حداقل‌های قانونی پرداخت می‌شود. با این حال مشاهده می‌شود که در محیط‌های کوچک صنفی و کشاورزی مطالبات کارگران براساس معیارهایی خارج از قانون تعیین و پرداخت می‌شود.

این مقام صنفی کارگری گفت: در محیط‌های کوچک صنفی به دلیل درآمد پایین کارگاه و سوءاستفاده برخی کارفرمایان، قوانین کار و تامین اجتماعی بصورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود.

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمان افزود: با این حال به دلیل پی گیری‌های بازرسان سازمان تامین اجتماعی امروز شاهد آن هستیم که تا ۸۰ درصد کارگران شاغل در محیطهای کوچک صنفی از پوشش بیمه‌های اجتماعی برخوردارند.

وی گفت: در زمان مراجعه بازرسان تامین اجتماعی به کارگاه‌های کوچک تنها کارگرانی از مزایای بیمه اجباری محروم می‌شوند که با توافق و یا با تهدید حاضر به افشای هویت صنفی خود نیستند.

رواقی همچنین در خصوص عدم اجرای مصوبات مزدی شورای عالی کار در واحدهای کوچک تولیدی گفت: رعایت این مسئله از یکسو به وضعیت مالی بنگاه و از سوی دیگر به قانونمداری کارفرما بستگی دارد.

این مقام كارگری در استان كرمان معتقد است تا زمانی که کارگران این واحد‌ها به هیات‌های تشخیص و حل اختلاف مراجعه نکرده باشند نمی‌توان در خصوص احقاق حقوق‌شان اقدامی کرد.

رواقی در این باره گفت: البته در مواردی که کارفرمایان خاطی بصورت غیر قانونی از کارگران خود بابت مطالبات مزدی اسناد ثبتی و مالی سفید امضا اخذ کرده باشند، بعید است بتوان به نفع کارگر اقدامی انجام داد.

وی گفت: البته چنانچه بتوانیم تمامی کارفرمایان را بصورت قانونی وادار سازیم که مطالبات کارگران خود را از طریق شبکه بانکی پرداخت کنند می‌توانیم شاهد بهبودوضعیت حقوق صنفی کارگران شاغل در محیط‌های کوچک باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز