خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی معلمان در آستانه سال تحصیلی جدید:

کوتاهی دولت در پرداخت سرانه آموزشی، کارگران را فقیرتر کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۵۵

چکیده:‌ «سرانه‌ای که آموزش و پرورش باید به مدارس دولتی پرداخت کند نزدیک به دوسال است به عناوین مختلف با گرفتن پول از خانواده‌های دانش آموزان جبران می‌شود./ طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان رابرای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.»

یک فعال صنفی معلمان تحمیل هزینه‌های سنگین آموزشی به خانواده‌های کارگری را باعث اعمال فشار مضاعف بر معیشت این خانواده‌ها و فقیرتر شدن آنان دانست.

«مهدی بهلولی» با انتقاد از نقض اصل ۳۰ قانون اساسی که بر حق آموزش رایگان تصریح دارد، به ایلنا گفت: سرانه‌ای که آموزش و پرورش باید به مدارس دولتی پرداخت کند نزدیک به دوسال است که به عناوین مختلف با گرفتن پول از خانواده‌های دانش آموزان جبران می‌شود.

«اصل ۳۰ قانون اساسی تصریح دارد «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان رابرای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد.»

وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای تحصیل هر دانش آموز، سرانه‌ای را به صورت سالانه اختصاص می‌دهد. مثلا دو سال پیش اعلام شد سرانه آموزشی هر دانش آموز حدودا ۳۰ هزار تومان است اما دوسال است این سرانه به مدارس پرداخت نشده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه هزینه آب، برق، تعمیرات و.. مدارس باید به این گونه‌ جبران می‌شود، تصریح کرد: مدارس مجبورند برای تامین این هزینه‌ها به خانواده‌های دانش آموزان فشار بیاورند. طبیعتا اکثر دانش آموزانی که در مداس دولتی تحصیل می‌کنند از خانواده‌های مزد بگیر جامعه هستند که شرایط اقتصادی متوسط رو به پایینی دارند.

به گفتهٔ آقای بهلولی، سرانه ندادن به مدارس دولتی علاوه بر نقض قانون اساسی، وارد کردن فشار مضاعف به خانواده‌های مزدبگیر است.

وی در ادامه با انتقاد از تبعیض آموزشی بین دانش آموزان مدارس دولتی و غیر انتفاعی گفت: محصلان مدارس دولتی علاوه بر اینکه از کیفیت آموزشی پایین تری برخوردارند امکانات کمتری نسبت به محصلان مدارس غیر انتفاعی در اختیار دارند.

بهلولی افزود: هزینه وسایل آموزشی به هیچ عنوان با درآمد خانواده‌های کارگری سازگار نیست. وقتی هزینه چند عدد دفتر و خودکار، چند ده هزار تومان می‌شود هزینه نوشت افزاری که باید در طول سال تحصیلی برای دانش آموز فراهم شود فشار زیادی را بر خانواد‌ها وارد می‌کند.

این فعال صنفی معلمان در پایان اظهار داشت: شرایط اقتصادی چند ساله اخیر، قدرت خرید اکثریت جامعه را کاهش داده که آسیب‌های بسیار زیادی را به فرزندانشان وارد کرده است. این شرایط باعث شده است بسیاری از خانواده‌های کم درآمد، فرزندانشان را به جای مدرسه به سر کار بفرستند که آمار بالای ترک تحصیل موید این ادعا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز