خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع تشکل‌های کارگری؛

خصوصی سازی نباید به بهای قربانی شدن کارگران انجام شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۵۹

«هیچ کس به اندازه خود کارگران نمی‌تواند از منافع آن‌ها حمایت کند/ حل مشکلات کارگران، به ویژه مسائل معیشتی آنان، ‌ باید دغدغه همه دولت‌ها و مسئولان باشد.»

رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک گفت: خصوصی سازی به معنای واقعی و درست آن در کشور انجام نشده است، ‌ اما در هر شکل و حالتی، خصوصی سازی نباید به بهای قربانی شدن کارگران انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در دیدار با جمعی از کارگران، توجه به وضع معیشتی این قشر موثر جامعه و نیز حمایت از آنان در چارچوب تشکلهای صنفی برای رشد و تعالی کشور راضروری خواند.

روحانی در این دیدار، با بیان اینکه هیچ کس به اندازه خود کارگران نمی‌تواند از منافع آن‌ها حمایت کند، تقویت تشکل‌های کارگری موجود و تلاش در جهت کارآیی بیشتر تشکلهای جدید و تخصصی را، به طوری که بتوانند کلیه کارگران کشور را در حوزه‌های مختلف نمایندگی کنند، برای تضمین امنیت شغلی و ارتقاء وضع معیشتی آنان امری مفید و حتی ضروری دانست و خواستار توجه به سازوکارهایی شد که اعضا در تعیین جهت گیری چنین نهادهایی نقش اصلی را ایفا نمایند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: استقلال تشکل‌های صنفی از احزاب و تشکل‌های سیاسی و نیز تمرکز آن‌ها بر ارتقاء کیفیت زندگی کارگران، اعم از کارگران خدماتی، صنعتی و عمرانی است که باید بر آن تاکید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک بیان کرد:. توسعه و گسترش تشکلهای مستقل کارگری در تمام مناطق کشور، ‌مهم و در دست یابی به مطالبات کارگران و تسهیل ارتباطات آنان، موثر خواهد بود.

وی افزود:، بدون توجه به نقش مهم کارگران در فرایندهای رشد و توسعه اقتصادی، امکان دست یابی به توسعه همه جانبه و مبتنی بر عدالت وجود ندارد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری، کارگران را قربانی اصلی رکود اقتصادی سال‌های اخیر که ناشی از ناکارآمدی مدیریت اقتصادی کشور و تحریم هاست، دانست و گفت: کارگران نبایدبرای تامین مطالبات خود صرفاً دل به عملکرد دولت‌ها ببندند؛ بلکه تشکلهای صنفی کارگری، ‌ به عنوان نهادهای مدنی و حلقه‌های واسط بین مردم و دولت، می‌‏توانند نقش مهمی را ایفا نموده، و در بهبود زندگی آنان موثر باشند.

وی همچنین با بیان اینکه تشکل‏های صنفی کارگری، نه تنها مانع رشد و توسعه تولید نیستند بلکه در شرایط حساس می‌توانند به کمک اقتصاد کشور بیایند، گفت: باور دارم که تشکل‌های صنفی کارگری، ضمن آنکه در حمایت مادی و معنوی از کارگران موثرند، در مذاکرات بین کارگران و کارفرمایان، نقش مهمی را ایفا می‌کنند که در ‌‌نهایت، برآیند آن، امری مثبت و موثر خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه محدود سازی تصدی‌گری دولت در اقتصاد و افزایش مشارکت بخش خصوصی، برای کشور، امری اجتناب ناپذیر است، گفت: «مطمئن باشید اگر خصوصی سازی به درستی و به طور واقعی صورت می‌گرفت، ‌ همه افراد، اعم از کارآفرینان، سرمایه گذاران و کارگران از آن سود می‌بردند.

وی با بیان ابراز نگرانی کارگران با توجه به تجارب پیشین آنان از خصوصی سازی گفت:گرچه اعتقادی ندارم که خصوصی سازی به معنای واقعی و درست آن در کشور انجام شده است، ‌ اما در هر شکل و حالتی، خصوصی سازی نباید به بهای قربانی شدن کارگران انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، همچنین با اشاره به لزوم ایجاد ساز وکارهای طرح مشکلات کارگری با دولت، گفت: اگر سازوکار مربوط به این موضوع با استفاده از تشکل‌های متنوع و مستقل، سامان نیافته و قانونی نشود، و‌ مطالبات پیگیری نشوند و کارگران همچنان برای احقاق حقوق خود، محل مناسب، مطمئن و مورد اعتمادی نیابند، قطعا ناخشنودی و تاثیر منفی ناشی از عدم پاسخگویی به مطالباتشان، می‌تواند مشکل آفرین باشد، لذا بایداین موضوع را جدی گرفت.

روحانی، برخورد نامناسب با مطالبات به حق کارگری را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: برخورد نامناسب با کارگران در بیان مطالبات فقط پاک کردن صورت مساله می‌باشد.

وی گفت: حل مشکلات کارگران، تاثیری عمیق و مثبت در کاهش مشکلات جامعه خواهد داشت و اهتمام به حل مشکلات کارگران، به ویژه مسائل معیشتی آنان، ‌ باید دغدغه همه دولت‌ها و مسئولان باشد و مطالبات کارگری باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز