خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تعاونی نخود پزان ممقان طرح كرد:

نخودپزان ممقان از بیمه تأمین اجتماعی محروم‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۹۷

چكیده: «توجه به سخت و زیان آور بودن شغل نخودپزی و بروز بیماری‌های ریوی و قلبی ناشی از استشمام دود حاصل از پخت نخود سفید، حمل گونی‌های سنگین نخود و دورنشدن جوانان از صنعت پدری برخورداری صنعتگران از مزایای بیمه تامین اجتماعی ضروری است.»

مدیرعامل شرکت تعاونی نخود پزان ممقان با اشاره به اشتغال یک هزار و ۳۰۰ خانوار در رابطه با نخودپزی در این شهر، از محرومیت كارگران این حرفه سنتی از حمایت‌های اجتماعی از جمله بیمه تأمین اجتماعی انتقاد كرد.

به گزارش ایلنا، «حامد موجی» در جلسه شورای معاونین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به آنکه کارگاه‌های نخودپزی در داخل منازل مسکونی واقع شده و به نوعی یک صنعت سنتی خانگی محسوب می‌شوند، از برخی امکانات اولیه از جمله بیمه تامین اجتماعی محروم مانده‌اند.
موجی افزود: فعالیت این واحدهای خانگی به صورت کارگاه‌های خود اشتغالی و متمرکز است که پیش‌بینی می‌شود با ایجاد شهرک نخودپزان شاهد ارتقای کیفیت فرآوری و بسته‌بندی و برآورده کردن نیاز مشتریان با سلایق متفاوت در رابطه با این محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرآوری نخود در جهان فقط در دو کشور آسیایی ایران و ترکیه انجام می‌پذیرد و در کشور فرآوری محصول نخود به صورت اختصاصی در بخش ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام پذیرفته و این بخش به تنهایی، ۴۰ درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور را تبدیل به نخودچی می‌کند.
موجی با اشاره به سخت و زیان آور بودن شغل نخودپزی و بروز بیماری‌های ریوی و قلبی ناشی از استشمام دود حاصل از پخت نخود سفید و حمل گونی‌های سنگین نخود، برخورداری صنعتگران از مزایای بیمه تامین اجتماعی را خواستار شد و گفت: برای آنکه نخودپزان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه از آینده به شغل خود ادامه دهند نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای هستند؛ اگر این حمایت‌ها صورت گیرد جوانان از صنعت پدری خود دور نشده و شاهد افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ نخواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز