خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر در جشنواره‌ی ادبی فرهنگی کارگر ایرانی:

امیدوارم درباره‌ی کارگران شعرهای بیشتری سروده شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۸۶

محجوب: هر کسی می‌تواند جایگاه بلند و ارزنده‌ای داشته باشد و کلام باید متناسب با آن شرایط باشد. چیزی که امروز این مجلس را برای آن آراستیم، جریان کار و کارگران است، پس امیدوارم به نام آن‌ها و درباره‌ی آن‌ها هم شعر بسراییم.

سومین جشنواره‌ی ادبی فرهنگی «کارگر ایرانی» از مجموعه برنامه‌های نخستین روز هفتهٔ کارگر، عصر دیروز (پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه) با حضور علیرضا محجوب؛ دبیر کل خانه‌ی کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس، در فرهنگسرای «فردوس» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا محجوب» در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از شاعران حاضر و هیأت داوران گفت: از تمام کسانی که در این مناسبت که به نام کارگر پیوند خورده، گرد هم آمده‌اند تا احساسات و عواطف خود را در قالب شعر به زیبا‌ترین وجه بیان کنند؛ ممنونم.
او با اشاره به اولین گردهمآیی ادبی برگزار شده در این قالب یادآوری کرد: جا دارد از مرحوم «آغاسی» و «یوسفعلی میرشکاک» و دوستان بسیار دیگری که در آن روز‌ها در کنار ما بودند، اسم بیاورم و تأکید کنم که امروز جای بسیاری از آن‌ها در این مجلس خالی است.
دبیر کل خانه‌ی کارگر در ادامه‌ی صحبت‌های خود با ذکر این مطلب که کلام یک ودیعه‌ی الهی است، افزود: ناموس کلام، عزت آن است. در اوائل کار ما، بسیاری حاضر نبودند در محافل ادبی و شعری ما حاضر شوند، چون می‌گفتند بحث کار و کارگر، بحث جزء است و مرتبه‌ی شعر آنقدر آسمانی است که نمی‌توان از آن برای کارگران استفاده کرد. اما من معتقدم شعر برای زمین است، نه آسمان.
محجوب ادامه داد: شعر برای احساسات و عواطف ماست. ما باید عزت و ارزش بیان انسان‌ها را بشناسیم و شاعر تجلی‌گر این بیانات است.
او با بیان اینکه مجبور است در انتها کلام را با شوخی درآمیزد، به ذکر خاطره‌ای مرتبط با مقوله‌ی شعر پرداخت و گفت: در اوائل انقلاب با روزنامه‌ی «جمهوری اسلامی» همکاری می‌کردم و مقالات و سرمقالاتی در آن روزنامه می‌نوشتم و آقای میرشکاک هم در آن روزنامه مسئول صفحه‌ی شعر بود. روزی شاعری گیلانی به دفتر روزنامه آمد و به آقای میرشکاک گفت من برای شما شعری فرستاده بودم، سرنوشت آنچه شد؟ میرشکاک ناگهان در جواب گفت: شعر شما آشغال بود، ریختیم توی سطل آشغال.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: به هر حال این نکته را فراموش نکنیم که هر کسی می‌تواند جایگاه بلند و ارزنده‌ای داشته باشد و کلام باید متناسب با آن شرایط باشد. در آخر باید بگویم چیزی که امروز این مجلس را برای آن آراستیم، جریان کار و کارگران است، پس امیدوارم به نام آن‌ها و درباره‌ی آن‌ها هم شعر بسراییم.
در بخش دیگری از این برنامه، «محمدعلی بهمنی» (عضو هیأت داوران جشنواره‌ی ادبی فرهنگی «کارگر ایرانی») در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خودش کارگر بوده و تا امروز هم کارگر است، ادامه داد: من از سن ۷ سالگی و اولین ۳ ماهه‌ی تعطیلی تابستان در یک چاپخانه مشغول به کار شدم. من هر چه آموختم از‌‌ همان فضای کار و کارگری بوده است و این افتخار را دارم که هنوز هم کارگر چاپخانه هستم، گرچه امروز خودم یک چاپخانه دارم، اما همچنان در‌‌ همان چاپخانه کار می‌کنم.
او افزود: اگر به جوهره‌ی کار بی‌اندیشیم و از آن بهره ببریم، می‌بینیم جوهری که در کار است آن را خوانا‌تر می‌کند.
این شاعر با تبریک برای برگزاری چنین برنامه‌ای، ابراز امیدواری کرد در آینده در آثاری که در چنین جشنواره‌ای خوانده می‌شود، بیشتر درباره‌ی خود کار حرف زده شود.
بهمنی در انتها ترانه‌ای را که در اوائل انقلاب به همراه «صادق نوجوکی» و «فرامز اصلانی» درباره‌ی کار و کارگران ساخته بودند، برای حاضران خواند.
در ادامه‌ نفرات و انجمن‌های ادبی بر‌تر سومین جشنواره‌ی ادبی فرهنگی «کارگر ایرانی» با رأی هیأت داوران با ترکیب «محمدعلی بهمنی»، «سیدحسن امین» و «محمدرضا باغبان کریمی»، به شرح زیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند:
نفرات بر‌تر: نفر اول: «سابیر هاکا»، نفر دوم: به صورت مشترک «ساناز رئوف» و «مهدی موسوی» و نفر سوم: «علیرضا آذر»
کانون‌ها و انجمن‌های بر‌تر ادبی به ترتیب: «پاتوق شعر»، «زمستان»، «حافظیه»، «کافه ترانه»، «ایران زمین» و «فرزانگان»
کانون‌ها و انجمن‌های ادبی مورد تقدیر به ترتیب: «ترانه فردوس»، «فرهنگسرای خاوران»، «سفیران ایران»، «انجمن خانواده»، «عصر شعر»، «معرفت»، «ترنم گرمدره» و «وفا».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز