خبرگزاری کار ایران

معاون درمان تامین اجتماعی اعلام كرد:

سبقت هزینه‌‌های تامین اجتماعی از درآمدها در پی عدم تناسب نرخ تورم و مزد كارگران

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۵۴

چکیده: «با حذف شدن ارز مرجع دارو، هزینه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی بطور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است/ بودجه درمانی تامین اجتماعی ۱۳۰۰ میلیارد تومان كسری دارد/ در حال حاضر آهنگ رشد تورم در حوزه سلامت از آهنگ رشد دستمزد‌ها بیشتر است.»

جلسه مشترک کمیته بیمه و درمان خانه‌های کارگر سراسر کشور با مسئولان معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی صبح امروز  برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این جلسه كه در ساختمان معاونت درمان اداره تامین اجتماعی استان تهران برگزار شد، اعضای کمیته بیمه و درمان خانه‌های کارگر سراسر کشور به بیان مشکلات خود در خصوص وضعیت مرکز درمان مستقیم استان‌های خود پرداختند.

خدمات درمان مستقیم باید احیا شود

 حسن صادقی، رئیس کمیته بیمه و درمان خانه کارگر با بیان اینکه نباید مدیران حاکم بر سازمان تامین اجتماعی به منابع این سازمان با چشم حیات خلوت سازمان نگاه کنند، گفت: متاسفانه تاکنون تفکر مدیران حاکم بر سازمان تامین اجتماعی چنین بوده است.

وی بابیان اینکه مسئولان آتی سازمان از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صورتی كه در جهت حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی گام بردارد مورد حمایت جامعه کارگری قرار خواهند گرفت، گفت: از منظر تشکیلات خانه کارگر سازمان تامین اجتماعی یک ابزار خدمت رسانی است که نیازمند تقویت است و نباید به آن با دید ابزاری برای اعمال قدرت نگاه کرد.
این فعال کارگری بابیان اینکه در شرایط کنونی باید تمرکز اصلی بر روی احیای بخش درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد، گفت: باید به جای پیگیری بیمه تکمیلی در صدد بازگرداندن خدمات درمان مستقیم سازمان به نطقه اوج دهه ۷۰ باشیم.
صادقی بابیان اینکه در بخش درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی هرگونه خدماتی در حوزه درمان پایه پیش بینی شده است، گفت: در شرایط موجود استمرار بیمه تکمیلی تنها به زیان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی به دلیل عدم اطلاع رسانی در خصوص عملکرد سازمان تامین اجتماعی نوعی شکاف میان مسئولان سازمان و بیمه شدگان به وجود آمده است، گفت: از سرگیری جلسات مشترک می‌توان باعث شفاف سازی در خصوص عملکرد سازمان شود.
رئیس کمیته بیمه درمان خانه کارگر همچنین بابیان اینکه با حذف شدن ارز مرجع دارو، هزینه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی بطور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، گفت: حذف ارز مرجع برای سازمان خطرناک است و تنها به زیان بیمه شدگان منجر خواهد شد.

افزایش ۹۰ درصدی هزینه‌های درمانی

علیرضا حیدری، دبیر کمیته بیمه و درمان تشکیلات خانه کارگر بابیان اینکه بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده سازمان تامین اجتماعی بیش از هر زمان دیگری به سمت استفاده از منابع ذخیره شده حرکت کرده است، گفت: این وضعیت به زیان سازمان تامین اجتماعی است.
این فعال کارگری بابیان اینکه خدمات درمانی نیاز حیاتی و ضروری جامعه بیمه شدگان است، گفت: تغییر نرخ ارز حداقل باعث افزایش ۹۰ درصدی بهای اقلام دارویی و درمانی و بهداشتی وارداتی شده است.
وی بابیان اینکه این مسئله همچنین افزایش ۴۰ درصدی بهای اقلام دارویی و بهداشتی تولید داخل را به همراه داشته است، گفت: در عمل تاکنون موسسات بیمه‌ای هیچ تعهدی را در قبال افزایش بهای دارو نپذیرفته‌اند و درعمل در حال حاضر ما به‌التفاوت این افزایش هزینه را شخص بیمه شدگان پرداخت می‌کنند.
به گفته حیدری افزایش ناگهانی تعرفه‌های خدمات درمانی درحالی است که سازمان تامین اجتماعی یکی از بزگ‌ترین تولیدکنندگان خدمات درمانی کشور محسوب می‌شود.
وی بابیان اینکه حدف ارز مرجع دارو و جایگزین شدن آن با ارز مرجع باعث شده است تا هزینه احداث هر تخت بیمارستان تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: با این نرخ جدید از این پس سازمان تامین اجتماعی باید برای خرید هر تخت بیمارستانی از طریق خدمات بیمه مکمل۵ تا ۱۰ برابر مبلغ بیشتری پرداخت کند.
حیدری بایادآوری اینکه سازمان تامین اجتماعی خود مالک تعداد قابل توجهی تخت بیمارستانی در سراسر کشور است گفت: در چنین شرایطی دیگر استفاده از بیمه مکمل برای سازمان تایمن اجتماعی فاقد توجیه اقتصادی است.
وی باتاکید بر اینکه ارائه خدمات بیمه‌ای بهتر به معنی دریافت حق بیمه بیشتر نیست، گفت: به غیر از بیمه مکمل راه‌های دیگری نیز برای بهبود خدمات بیمه‌ای وجود دارد که باید برای رسیدن به آن با شرکت‌های بیمه‌ای به تفاهم رسید.

هزینه خدمات درمانی با حق بیمه سنخیت ندارد

هدایت‌الـله ادیب‌نیا، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست با استناد به قانون «نه بیست‌ و هفتم» گفت: حق بیمه هر فرد بیمه شده بابت ارائه خدمات درمانی به صندوق ویژه خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

او ادامه داد: هرچند ملاک وصول حق بیمه دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار است اما در سالهای اخیر حق بیمه متناسب با هزینه‌های درمانی افزایش پیدا نکرده‌است.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: به دلیل عقب افتادن نرخ رشد دستمزد و افزایش ناگهانی هزینه‌ها، از سال ۸۴ تاکنون نسبت میان درآمد‌ها و هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی از نقطه سر به سر عبور کرده است بطوری که اکنون هزنیه‌های سازمان بیشتر از درآمدهای سازمان است.
این مقام مسئول بابیان اینکه عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه خدمات درمانی تابعی از ساختار حوزه سلامت و نظام تعرفه‌ای در سراسر کشور است، گفت: در شرایط کنونی به دلیل آنکه میان تعرفه‌های پزشکی سازمان با تعرفه‌های پزشکی جامعه سنخیتی وجود ندارد شاهد به وجود آمدن برخی مشکلات هستیم.
وی همچنین در خصوص تعهدات کنونی سازمان در قبال خدمات درمانی بیمه‌شدگان بیمه‌های خاص گفت: درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی طبق مصوبه شورای عالی بیمه ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی بیماران تالاسمی و هموفیلی، ۹۰ درصد خدمات درمانی ارائه شده به بیماران‌ ام. اس و ۸۵ درصد خدمات درمانی ارائه شده به بیماران سرطانی را پرداخت می‌کند.
وی ابزار خوشبینی کرد که در صورتی که طبق قانون معادل ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شود، سازمان تامین اجتماعی بتواتند مابه التفاوت مربوط به خدمات درمانی ارائه شده به بیماران‌ ام. اس و سرطانی را نیز دریافت کند.
ادیب‌نیا بابیان اینکه از زمان حذف شدن ارز مرجع، هزینه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی افزایش چشمگیری داشته است، گفت: در حال حاضر به دلیل جایگزن شدن ارز مرجع با ارز مبادله‌ای سازمان تامین اجتماعی با کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی بودجه درمانی مواجه است.
این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص بودجه مربوط به بازسازی، نوسازی و احداث بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان گفت: در حال حاضر معادل «دو سوم» هزینه‌ها، کسر بودجه داریم.
وی بابیان اینکه درحالی که هزینه‌های درمانی و سلامت بر اساس تورم روزانه افزایش می‌یابد و درمقابل حق بیمه درمانی بر اساس رشد ناچیز دستمزد محاسبه می‌شود، گفت: در حال حاضر آهنگ رشد تورم در حوزه سلامت از آهنگ رشد دستمزد‌ها بیشتر است.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص خدمات بیمه مکمل گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه بیمه مکمل باید فرا‌تر از خدمات درمانی پایه باشد.
ادیب نیا بایادآوری اینکه به موجب همین قانون خدمات درمان مستقیم باید در تمامی سطوح خدمات درمانی پایه ارائه شود گفت: این موضوع با شیوه کنونی ارائه خدمات درمانی مکمل تعارض دارد.
وی با بیان اینکه مشکلات کنونی بیمه شدگان تامین اجتماعی غیر قابل انکار است، گفت: نباید چشم را به روی واقعیت ببنیدم بلکه به دنبال راه چاره باشیم.

این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص مشارکت این سازمان در طرح پزشک خانواده گفت: این طرح علی رغم همه فوایدی که دارد، داری بارمالی است که باید قبل از اجرا توسط دولت پیش بینی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز