خبرگزاری کار ایران

اولین وزیر رفاه احمدی‌نژاد در سالگرد تاسیس تامین اجتماعی:

اختیار انتخاب همكارانم را هم نداشتم/ «شستا» حیات خلوت سیاست‌بازان است

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۶۲

چکیده: «به جای آنکه منابع سازمان تامین اجتماعی در شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) صرف سرمایه گذاری برای ارائه خدمات به بیمه شدگان شود به حیات خلوت سیاست‌بازان تبدیل شده است.»

اولین وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت‌های احمدی‌نژاد در سالگرد تاسیس سازمان تامین اجتماعی اعلام كرد: طبق شواهد مالی تامین اجتماعی، ارزش اموالی که از سوی دولت به این سازمان واگذار شده‌است از مبلغ بدهی‌۳۴ هزار میلیارد تومانی دولت کمتر است.

«پرویز کاظمی» با اشاره به تبلیغات دولتی مبنی بر پرداخت یكجای تمامی بدهی دولت به تامین اجتماعی، به ایلنا گفت: دولت با واگذاری مالکیت شرکت‌های متعلق به خود به سازمان تامین اجتماعی، بجای پرداخت نقدی بدهی، یک شبه با سازمان تسویه حساب کرد.
وی با بیان اینکه طبق روال قانونی هرگونه واگذاری اموال دولتی نیازمند تایید کمیته ویژه هیات دولت و موافقت طرف بستان‌کار است، گفت: تسویه حساب دولت با سازمان تامین اجتماعی آنقدر سریع بود که بعید است در این خصوص مناسبات معمول طی شده باشد.
وزیر پیشین رفاه و تامین اجتماعی افزود: وقتی واگذاری شرکت‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی بصورت کار‌شناسی انجام نشده باشد، هیچ تضمینی برای سودآور بودن و حتی غیر زیان‌ده بودن همه شرکت‌های دولتی واگذار شده وجود ندارد.
کاظمی گفت: در این صورت بخش قابل توجهی از منابع سازمان تامین اجتماعی باید صرف حل شرکت‌های بحران‌زده واگذار شده بشود که این مسئله در ‌‌نهایت باعث اخلال در ارائه خدمات عادی به بیمه شدگان می‌شود.
وی افزود: این وضعیت در حالی است که در سالهای اخیر به دلیل تغییر ورودی و خروجی‌های بیمه شدگان، موازنه میان درآمد‌ها و هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی برهم خورده است.
عضو کابینه نهم ادامه داد: وضعیت نامشخص و احتمالا بحرانی بخشی از شرکت‌های دولتی واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی می‌تواند یکی از دلایل ناتوانی مدیران کنونی سازمان در ارائه خدمات کمی و کیفی به بیمه شدگان باشد.
کاظمی با تاکید براینکه مادامی که سازمان تامین اجتماعی آمار مشخصی در خصوص عملکرد و آخرین وضعیت سازمان منتشر نکرده باشد، نمی‌توان بطور قطع اظهار نظر کرد، گفت: بدون شک افرادی که قرار است به زودی به عنوان مسئول در این سازمان حضور یابند در بررسی پرونده‌های سازمان به ایراد‌های اساسی بر‌می‌خورند.

وزیر پیشین رفاه و تامین اجتماعی افزود: بطور کلی مشکلات مدیریتی تنها به سازمان تامین اجتماعی محدود نمی‌شود و در کیله دستگاه‌های دولتی مشهود است.
وی با یاد آوری اینکه خود نیز به دلیل چنین مسئله‌ نتوانست بیشتر از یک سال در کابینه نهم حضور داشته باشد، گفت: آن موقع تصور من این بود که قرار است در وزارت‌خانه، کار‌شناسی انجام بدهم اما بعدا متوجه شدم که تصورم اشتباه بوده است.
به گفته کاظمی در سالهالی اخیر مدیرت حاکم بر مجموعه دستگاه‌های دولتی از نوع رابطه مطیع و مطاع بوده است چنانچه وی در دوران وزارت خود حتی برای انتخاب همکارانش اخیتاری نداشته‌ است.
وی افزود: این شرایط درحالی به من تحمیل شده بود که طبق قانون، وزیر با رای مستقیم نمایندگان مردم در مجلس انتخاب می‌شود و از این طریق تمامی وزرای کابینه بابت عملکرد خود در معرض پرسش و استیضاح وکلای مردم قرار دارند.
وی افزود: یک روز من و رئیس دولت باهم به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم بیش از این باهم کار کنیم و در نتیجه من از کابینه بیرون آمدم.
پرویزی در خصوص ارزیابی عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: بطور کلی به دلیل فرصت سوزی‌های اقتصادی در سالهای اخیر متحمل زیانی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار شدیم که نتیجه این وضع تهدید حمایت‌های اجتماعی و رفاهی جامعه است.
وی بابیان اینکه طبق اصل ۲۹ قانون اساسی همه مردم حق برخوداری از نظام تامین اجتماعی را دارند، گفت: با شرایط پیش آمده نه تنها این حق مردم برآورده نشده است بلکه در حوزه بهداشت و سلامت نیز از استاندارهای قانون برنامه عقب افتاده‌ایم.
وی یادآور شد در حالی که قانون برنامه پنجم توسعه در بخش درمان تاکید دارد که مردم باید حداکثر ۳۰ درصد هزینه‌های درمانی خود را بصورت مستقیم پرداخت کنند، در حال حاضر مردم تا ۷۰ درصد این هزینه را پرداخت می‌کنند.
به گفته کاظمی اینکه در چنین شرایطی سازمان تامین اجتماعی قادر به ارائه خدمات درمانی رایگان در قالب قانون الزام نبوده و مسئولان این سازمان به بیمه شدگان استفاده از بیمه‌های تکمیلی را توصیه می‌کند، تنها ریشه در تغییر بهای ارز دارو و تشدید تحریم‌ها ندارد.
این عضو سابق کابینه نهم ادامه داد: بدون شک مدیریت نادرست نیز در به وجود آوردن این وضع سهیم بوده است.
به گفته کاظمی به دلیل حضور آدم‌های ناواردی که در این سال‌ها در راس سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند، اقدامات اشتباه بسیاری در سازمان صورت گرفته است.
كاظمی افزود: در نتیجه این وضع به جای آنکه منابع سازمان تامین اجتماعی در شستا (شرکت سرمایه گزاری تامین اجتماعی) صرف سرمایه گذاری برای ارائه خدمات به بیمه شدگان شود به حیات خلوت سیاست‌بازان تبدیل شده است.
وی همچنین در خصوص برگزاری مراسمی که امروز قرار است از سوی سازمان تامین اجتماعی به مناسبت تجلیل از رئیس دولت در سالن اجلاس سران برگزار شود، گفت: برگزاری و شرکت در مراسم معارفه و تودیع و همچنین تقدیر، تشویق و تمجید از افزاد و اشخاص به عنوان رسم اداری اقدامی اخلاقی و پسندیده است اما وقتی همه معیارهای سنجش شایستگی آلوده به سیاست‌زدگی شود، دیگر نمی‌توان به این مراسم اعتماد كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز