خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

اعتراض جانبازان شاغل به توقف پرداخت مستمری‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۹۳

چكیده:‌ «قانون برای جانبازان و آزادگان از کارافتاده، مستمری مقرر كرده است اما دولت با ارائه ی لایحه‌ای به مجلس موجب شده این مستمری قطع ‌شود./ در چنین شرایطی مشخص نیست کدام نهاد باید نسبت به معیشت جانبازان جنگ و خانواده‌هایشان جوابگو باشد.»

جانبازان شاغل در دستگاه های دولتی نسبت به قطع پرداخت مستمری‌شان که در ماده واحده قانون «حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی» تصریح شده است، معترض‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قانون مذکور برای جانبازان و آزادگان از کارافتاده، مستمری مقرر کرده است اما  لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران كه در تاریخ 2 دی ماه سال 91 به تصویب مجلس رسید موجب شد این مستمری برای جانبازان شاغل در دستگاه های دولتی قطع ‌شود.

در همین رابطه، یکی از جانبازان جنگ در تماس با ایلنا گفت: جانبازان جنگ نسبت به سرنوشت مستمری حالت اشتغالشان نگرانند. حقوق جانبازان شاغل در دستگاه های دولتی که مشمول این قانون بوده‌اند قطع شده است.

پس از اعتراضات پراکنده جانبازان، ۱۰۲ نمایندهٔ مجلس نهم با تهیه طرح اصلاح «تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» خواستار تداوم پرداخت حقوق حالت اشتغال جانبازان و ایثارگران و مجاز شدنشان برای اشتغال همزمان در دو دستگاه دولتی شدند.

در صورتی که این طرح تصویب می‌شد، پرداخت حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی كه در دستگاه‌های دولتی اشاره شده در بند الف ماده دو قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شاغل‌اند دوباره از سر گرفته می‌شد.

اما نمایندگان مجلس، روز یکشنبه دوم تیر ماه سال جاری با دوفوریت طرح مذکور مخالفت کردند و در ‌‌نهایت با یک فوریت این طرح موافقت شد تا قطع پرداخت مستمری حالت اشتغال جانبازان تداوم پیدا کند و بررسی‌اش به آینده موکول شود. در چنین شرایطی مشخص نیست کدام نهاد باید نسبت به معیشت جانبازان جنگ و خانواده‌هایشان جوابگو باشد.

گفتنی است در مقدمه توجیهی این طرح آمده كه تا سال ۱۳۷۲، آن دسته از ایثارگران و رزمندگانی که کارمند دستگاه‌های دولتی و یا کادر نیروهای مسلح بودند و همچنین آن دسته از رزمندگان بسیجی و نیروهای وظیفه در صورتی که در همکاری با نیروهای مسلح به فیض شهادت نائل شده و یا جانباز می‌شدند، بازنشسته تلقی شده و حقوق بازنشستگی و یا وظیفه ایشان پرداخت می‌شد.

در ادامه مقدمه توضیحی این طرح که به امضای ۱۰۲ نفر از نمایندگان رسیده اشاره شده است: با توجه به رشد حقوق سایر کارکنان دولت و ایجاد تفاوت بین حقوق افراد شاغل با کارکنان بازنشسته و به منظور پاسخگویی به مراجعات و اعتراضات اقشار مختلف ایثارگر در سال ۷۲ قانونگذار با تصویب ماده واحده‌ای، تحت عنوان «قانون حالت اشتغال» وضعیت بازنشستگی را ملغی و ایشان را در حکم شاغل تلقی کرده و اعلام داشت همانند مستخدمین شاغل با دو گروه بالا‌تر توسط دستگاه‌های ذیربط با آنان رفتار شده و براساس مقررات استخدامی مربوط به سنوات مقرر بازنشسته شده و پس از آن از حقوق بازنشستگی یا مستمری مربوطه بهره‌مند خواهند شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز