خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

ادعای ایجاد یک میلیون شغل در سال با وجود منفی بودن نرخ رشد اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۰۴

چكیده:‌ «در دوران اصلاحات که متوسط رشد اقتصادی کمی بیشتر از ۵ درصد بود رقم اشتغال ایجاد شده بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در سال گزارش می‌شد. پس چگونه ممکن است با رشد اقتصادی بسیار پایین در ۸ سال گذشته، به خصوص در سال‌های ۹۰ و ۹۱ که کشور از رشد اقتصادی منفی برخوردار بوده است سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود؟»

یک کار‌شناس اقتصادی با انتقاد از مسئولان دولتی که مدعی‌ ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال توسط دولت احمدی‌نژاد هستند گفت: این ادعا با رشد اقتصادی منفی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ همخوانی ندارد.

«محمود جام ساز» در گفتگوی تفصیلی با ایلنا اظهار داشت: در دوران اصلاحات که متوسط رشد اقتصادی کمی بیشتر از ۵ درصد بود رقم اشتغال ایجاد شده بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در سال گزارش می‌شد. پس چگونه ممکن است با رشد اقتصادی بسیار پایین در ۸ سال گذشته، به خصوص در سال‌های ۹۰ و ۹۱ که کشور از رشد اقتصادی منفی برخوردار بوده است سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود؟

وی با یادآوری سخنان اخیر رئیس جمهور منتخب كه گفته بود «در طول هشت سال گذشته سالانه ۱۴ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند»، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی را به منزلهٔ عدم ایجاد اشتغال و عدم افزایش تولید ملی دانست و افزود: اقتصاد کنونی کشور در شرایط رکود و تورمی است و بی‌ثباتی ناشی از عدم امنیت اقتصادی، تورم، نوسانات شدید نرخ ارز و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به رغم رشد نقدینگی در کشور، بسیاری از کارخانه‌ها را با کمبود مواد اولیه و کاهش حجم تولید مواجه کرده است.

جام ساز ادامه داد: بسیاری از واحد‌های تولیدی در رقابت با کالاهای وارداتی از نفس افتاده‌اند و به واسطهٔ عدم پرداخت سهم ۳۰ درصدی بخش تولید از محل درآمد قانون هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌شان افزایش پیدا کرده است و بسیاری از کارگرانشان اخراج و تعدیل شده‌اند.

گفتنی است رییس جمهور منتخب روز یکشنبه ۲۳ تیر ماه در جمع نمایندگان مجلس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفته بود: «این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی، رشد اقتصادی ما منفی است. این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم ۴۲ درصدی و بیکاری مواجه است.» 

 «حسن روحانی» با بیان اینکه تعداد کسانی که در طول هشت سال گذشته مشغول به کار شده‌اند اندک بوده است، بیان کرده بود: براساس گزارش مرکز آمار بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ رقم شاغلان سالی ۱۴ هزار نفر بوده است.

این سخنان، واکنش مسئولان دولتی را به همراه داشت و آنان در اظهار نظرهای گوناگون در رسانه‌های متبوع‌شان (که بعضا توسط رسانه‌های تا پیش از این منتقد احمدی‌نژاد همراهی می‌شد) با انتقاد صریح از رئیس جمهور منتخب، بر ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال توسط دولت‌های نهم و دهم تاکید می‌کنند.

مردم آمار مغایر با واقعیت را نمی‌پذیرند

«محمود جام ساز» در ادامه بیان کرد: مسئولان اقتصادی کشور سال‌هاست آمارهایی را ارائه می‌دهند که بعضا دارای تناقضاتی است که این تناقضات، موجب تردید در صحت و سقم شان می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۸ سال گذشته، شاهد تناقضات بیشتری در ارائهٔ آمار‌ها از سوی مراکز مختلف دولتی هستیم. آمارهای ارائه شده در زمینهٔ متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و نرخ سرمایه گذاری ثابت که بیشترین حساسیت را در میان کار‌شناسان اقتصادی و حتی عامه مردم که به عنوان مصرف کننده با سبد معیشت‌شان سر و کار دارند برانگیخته است نشان می‌دهد این آمار‌ها با واقیت تطبیق ندارد.

به گفتهٔ آقای جام ساز، قطعا مصرف کنندگان و به خصوص اقشار ضعیف و مزد بگیر که تورم را در سبد مصرفی زندگیشان با گوشت و پوست احساس می‌کنند ارقام ارائه شده از سوی دولت را نمی‌پذیرند و مغایر واقعیت می‌دانند زیرا هفته‌ای نیست که یکی دو قلم از اقلام سبد مصرفی‌شان به دلیل کاهش قدرت خریدشان حذف نشود.

این استاد دانشگاه افزود: اقلام سبد مصرفی در میان اکثر خانواده‌های ایرانی، حداکثر ۳۰ قلم کالا است و آماری که مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی از تورم ارائه می‌دهد میانگین تمام اقلام مصرفی است که بسیاری از آن‌ها در سبد مصرف متعارف افراد جامعه وجود ندارد.

این کار‌شناس اقتصادی در پایان اظهار داشت: لازم و به صلاح کشور است که نرخ تورم «واقعی» اعلام شود چرا هر چه آمار اعلام شده واقعی‌تر باشد، اعتماد مردم به دولت بیشتر می‌شود. آمار‌های دقیق ابزاری برای سیاست‌گزاری هستند و چنانچه آمار‌های غیر واقعی در تصمیمات دولت لحاظ شوند نتایج درستی به بار نمی‌آورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز