خبرگزاری کار ایران

در پی شكست مذاكرات کارگران با اتاق معادن این کشور:

کارگران معادن طلای آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزد اعتصاب می‌كنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۲۶

چكیده: «اتحادیه ملی معدنکاران پیشنهاد افزایش ۶/۵ درصدی حقوق معدنچیان از سوی اتاق معادن آفریقای جنوبی را یک شوخی خوانده و آن را رد کرده است.»

کارگران معادن طلای آفریقای جنوبی از روز سه شنبه اعتصاب خواهند کرد.

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا، اتاق معادن آفریقای جنوبی تایید کرد اتحادیه ملی معدنکاران در اعتراض به میزان دستمزد معدنچیان، به دنبال برگزاری اعتصاب در معادن طلا این کشور از روز سه شنبه آینده است.

اعتصاب معدنچیان معادن طلای آفریقای جنوبی بدنبال شکست مذاکرات اتحادیه‌های بزرگ کارگری با اتاق معادن این کشور درخصوص میزان افزایش دستمزد معدنچیان صورت می‌گیرد.
اتحادیه ملی معدنکاران پیشنهاد افزایش 6/5 درصدی حقوق معدنچیان از سوی اتاق معادن آفریقای جنوبی را یک شوخی خوانده و آن را رد کرده است.
لیسی با سیشوکا سخنگوی اتحادیه ملی معدنکاران روز جمعه گفت که درخواست این اتحادیه برای افزایش میزان دستمزد معدنچیان که در شرایط طاقت فرسایی در زیرزمین کار می‌کنند بسیار بیش از این مقدار است.
این اتحادیه خواهان پرداخت هفت هزار رند (۷۰۰ دلار) برای کارگرانی که در بیرون از معدن کار می‌کنند و هشت هزار رند (۸۰۰ دلار) برای کارگران فعال در داخل معادن شده است.
چارمانه روسل سخنگوی اتاق معادن آفریقای جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود که اعتصاب معدنچیان معادن طلا از روز سه شنبه آینده (سوم سپتامبر) آغاز شود.
وی با بیان اینکه یادداشت اتحادیه ملی معدنکاران برای برپایی اعتصاب دریافت شده است، گفت: به رغم این راه برای ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافقی درخصوص میزان افزایش دستمزد معدنچیان همچنان باز است.
انتظار می‌رود که با شروع اعتصاب اعضای اتحادیه ملی معدنکاران آفریقای جنوبی، فعالیت غول‌های معدنی چون آنگلوگلد آشانتی، گلد فیلدز، راند اورانیوم، هارمونی گلد، اواندر گلد، سیبانی گلد با مشکل مواجه شود.
دست اندرکاران بخش معدن آفریقای جنوبی عنوان کرد اعتصاب معدنچیان معادن طلای این کشور روزانه سی و پنج میلیون دلار زیان به بار خواهد آورد.
دو اتحادیه بزرگ معدنچیان آفریقای جنوبی پیش‌تر هشدار داده بودند که با رد پیشنهاد آن‌ها درخصوص میزان افزایش دستمزد معدنچیان از سوی اتاق معادن این کشور، اعتصاب کارگران معادن طلا اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.
پیش از این محافل اقتصادی در آفریقای جنوبی نگرانیشان را نسبت به شروع موج اعتصابات در بخش معدن بویژه معادن طلا در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات مربوط به تعیین دستمزد‌ها میان اتحادیه‌های کارگری و شرکتهای خصوص این کشور بیان داشته بودند.
در سال گذشته میلادی، موج اعتصابات و تنش‌های کارگری بویژه در بخش معدن آفریقای جنوبی اگرچه در ‌‌نهایت منجر به افزایش دستمزد معدنچیان شد، اما خسارات قابل توجه اقتصادی متوجه این کشور کرد.
علاوه بر این، در جریان این اعتصابات شماری زیادی از کارگران نیز کشته و زخمی شدند که اوج این تنش‌ها، کشتار ۳۴ تن از معدنچیان معدن پلاتینیوم ماریکانا توسط نیروهای پلیس در شانزدهم اگوست (اوت) سال گذشته میلادی بود.
اعتصاب کارگران معادن طلا درحالی کلید می‌خورد که بیش از ۳۰ هزار تن از کارگران بخش خودروسازی آفریقای جنوبی به منظور افزایش دستمزدشان همچنان در اعتصاب بسر می‌برند.
اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی که در حدود ۳۲۳ هزار عضو در صنایع مختلف این کشور دارد، در مذاکراتش با شرکت‌های خودروسازی خواهان افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارگران کارخانجات خودروسازی شده است.
در حدود ۹۰ هزار تن از کارگران ساختماتی عضو اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی نیز از روز دوشنبه گذشته اقدام به برپایی اعتصاب کرده‌اند.
این اتحادیه با نفوذ کارگری، خواهان افزایش ۱۲ درصد دستمزد کارگران ساختمانی در آفریقای جنوبی شده و این درحالی است که کارفرمایان تنها با افزایش ۷ درصدی حقوق کارگران موافقت کرده‌اند.
ماه‌های جولای، اگوست و سپتامبر و اکتبر با توجه به پایان قراردادهای کارگری در بیشتر بخش‌های اقتصادی در آفریقای جنوبی و شروع چانه زنی‌ها میان اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان برای تعیین دستمزدهای جدید، بیش از سایر ایام سال، این کشور مواجه با تنش و اعتصابات کارگری است.
کار‌شناسان اقتصادی، عقد قراردادهای طولانی مدت‌تر کارگری با لحاظ افزایش ضریب سالانه حقوق، میان کارگران و شرکت‌های خصوصی و عمومی در آفریقای جنوبی را یکی از راههای برون رفت از تنش‌های دوره‌ای کارگری در این کشور عنوان کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز