خبرگزاری کار ایران

به دلیل فقدان ایمنی کارگران؛

آمریکا امتیاز تجاری بنگلادش را لغو کرد

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۸۲

رییس‌جمهوری آمریکا طی فرمانی اعلام کرد که دلیل حذف بنگلادش از فهرست کشورهای برخوردار از امتیاز تجاری با واشنگتن٬ این است که «این کشور اقدام‌های لازم را برای تامین حقوق کارگران و انطباق شرایط کار با معیارهای بین‌المللی انجام نداده است».

دولت آمریکا امتیازات تجاری اعطا شده به بنگلادش را به دلیل شرایط محیط کار در این کشور به حالت تعلیق در آورده اما بنگلادش از این اقدام انتقاد کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ وزارت خارجه بنگلادش امروز - جمعه - با صدور اطلاعیه‌ای، اقدام دولت آمریکا در قطع امتیازات تجاری به این کشور به دلیل بی‌توجهی به ایمنی کارگران را مورد انتقاد قرار داد و آن را «تکان‌دهنده» توصیف کرد.

وزارت خارجه بنگلادش در اطلاعیه خود افزوده است: «برای کارگران کارخانه‌های بنگلادش تصمیم ایالات متحده به تعلیق توافقنامه سیستم رجحان عمومی کاملا تکان دهنده است زیرا این تصمیم زمانی اتخاذ می‌شود که دولت بنگلادش به اقدام‌های ملموس و مشهودی در راستای بهبود ایمنی محل کار و حمایت از حقوق کارگران دست زده است.»

وزارت خارجه بنگلادش با تاکید بر این‌که تصمیم شرکای تجاری خود را همواره محترم می‌شمارد، ابراز نگرانی کرده است که «ممکن است این تصمیم سختگیرانه باعث ایجاد موانع جدید در راه گسترش تجارت رو به رشد دوجانبه شود.»

روز گذشته٬ «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، طی فرمانی کشور بنگلادش را از فهرست کشورهای برخوردار از امتیاز تجاری با آمریکا حذف کرد.

در این فرمان آمده است که دلیل حذف بنگلادش از این فهرست این است که «این کشور اقدام‌های لازم را برای تامین حقوق کارگران و انطباق شرایط کار با معیارهای بین‌المللی انجام نداده است».

با این تصمیم، صادرکنندگان کالاهای بنگلادشی به آمریکا مانند سایر کشورها، ملزم به پرداخت تعرفه گمرکی هستند.

«مایکل فرومن» نماینده تجاری ایالات متحده، در توجیه فرمان رئیس‌جمهوری این کشور گفته است که «حوادث تاسف‌آور اخیر در کارگاه‌های بنگلادش حاکی از وجود نواقص جدی در سازوکارهای مربوط به ایمنی محل کار در این کشور است.»

فرومن افزوده است که طی چند سال گذشته، دولت آمریکا در زمینه بهبود شرایط کار در بنگلادش همکاری نزدیکی را با دولت این کشور داشته است اما به نظر می‌رسد که پیشرفت در این زمینه کافی نبوده است.

بنگلادش، مانند ایالات متحده عضو سازمان تجارت جهانی است و اقدام آمریکا تاثیری بر روابط تجاری عادی دو طرف در چارچوب قواعد این سازمان ندارد اما علاوه بر آن، آمریکا امکانات «سیستم رجحان عمومی» را نیز برای حمایت از اقتصاد بنگلادش به کار گرفته بود.

براساس مقررات سازمان تجارت جهانی، کشورهای عضو ملزم هستند شرایط یکسانی را در تجارت با یکدیگر به کار گیرند؛ در عین حال، این سازمان برای کمک به کشورهای کمتر توسعه یافته، به طرف‌های تجاری آنها اجازه داده است تا امتیازات دوجانبه اضافی را نیز در تجارت با آنها در نظر بگیرند که عمدتا شامل کاهش یا لغو یکجانبه تعرفه‌های بازرگانی است.

بنگلادش از جمله صادرکنندگان عمده پوشاک به کشورهای غربی است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ غربی برای استفاده از هزینه نازل تولید، به خصوص پائین بودن دستمزد، کالاهای مورد نیاز خود را به تولیدکنندگان بنگلادشی سفارش می‌دهند.

آمریکا در سال گذشته حدود پنج میلیارد دلار کالا از بنگلادش وارد کرد که حدود ٩٠ درصد آن را پوشاک تشکیل می‌داد هر چند پوشاک مشمول تسهیلات سیستم رجحان عمومی آمریکا برای بنگلادش نیست.

در حال حاضر، نزدیک به پنج هزار کارگاه تولیدی با حدود سه میلیون کارگر که اکثر آنها را زنان تشکیل می‌دهند، در بخش تولید پوشاک بنگلادش فعالیت دارند و بخش قابل توجهی از محصولات خود را به خارج صادر می‌کنند.

در ماه آوریل سال جاری، فرو ریختن ساختمان محل فعالیت تعدادی کارگاه تولید پوشاک در بنگلادش بیش از هزار کشته برجای گذاشت و قبل و بعد از این واقعه هم، شماری از کارگران بنگلادشی جان خود را در نتیجه فقدان تسهیلات کافی ایمنی در محل کار از دست داده‌اند.

برخی از شرکت‌های عمده خریدار محصولات بنگلادشی اقدام‌هایی را برای بهبود وضعیت کار در کارگاه‌های طرف قرارداد خود به جریان انداخته و ادامه داد و ستد با این کارگاه‌ها را به افزایش ایمنی کارگران مشروط کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز