خبرگزاری کار ایران

اظهارات سه نماینده مجلس در خصوص مشکلات حمل و نقل شهری؛

اداره تهران در ۸ سال گذشته کاری کارستان بود

کد خبر : ۱۰۱۴۳۳

افزایش قیمت سوخت مستلزم گسترش حمل و نقل عمومی است/ رویکرد دولت یازدهم توسعه حمل و نقل عمومی باشد.

ایلنا: سه نفر از نمایندگان عضو کمیسیون‌های اقتصادی، عمران و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات حمل و نقل شهری و چگونگی مواجهه مدیریت شهری تهران با این مشکلات به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، این نمایندگان که در سه کمیسیون مرتبط با فعالیت‌های مدیریت شهری عضویت دارند، در آستانه آغاز به کار نمایندگان جدید شورای اسلامی شهر تهران، اداره پایتخت و مدیریت این کلان شهر در ۸ سال گذشته با توجه به بی‌مهری‌هایی که از جانب دولت‌های نهم و دهم به این شهر و مردم آن شده را کاری کارستان دانستند.

موسوی لارگانی: رویکرد دولت یازدهم توسعه حمل و نقل عمومی باشد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم اجرای صحیح فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: این طرح از جمله طرح‌های مهم دولت در گذشته بود که البته به صورت دقیق اجرا نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی افزود: مقرر بود درصدی از میزان نقدینگی دولت که حاصل از افزایش درآمد بخش انرژی است، صرف فراهم آوردن زیرساخت‌های عمرانی شهر‌ها به ویژه توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش وسایل نقلیه عمومی شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه این امر هرگز محقق نشد، اظهار کرد: چنانچه یارانه نقدی به اقشار مرفه تعلق نمی‌گرفت و به جای آن زیرساخت‌های عمرانی فراهم شده و حمل و نقل عمومی توسعه می‌یافت، مشکل آلودگی هوا و مشکلات حمل و نقل عمومی کاهش می‌یافت.

وی با بیان اینکه چنانچه طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت دقیق و کامل اجرا می‌شد، استفاده مردم از خودروهای شخصی و انرژی مورد نیاز این خودرو‌ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت، تصریح کرد: البته این امر مستلزم توسعه حمل و نقل عمومی است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به اینکه انتظار می‌رود دولت جدید با اجرای دقیق طرح هدفمندی یارانه‌ها در جهت توسعه حمل و نقل عمومی گام بر دارد، اضافه کرد: امید می‌رود رویکرد دولت یازدهم در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی معطوف به توجه ویژه به تهران و سایر کلان شهر‌ها هم‌زمان با کمک به شهرهای کم جمعیت باشد.

گروسی: افزایش قیمت سوخت مستلزم گسترش حمل و نقل عمومی است

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت نقش ویژه‌ای در توسعه حمل و نقل عمومی دارد و باید اهمیت ویژه‌ای برای این موضوع قائل شود.

حسین گروسی افزایش قیمت سوخت را همچون سایر کشور‌ها مستلزم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی، زیرساخت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست و باید در راس برنامه‌های دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به سایر حیطه‌ها و حوزه‌ها اظهار کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باعث تسهیل در ترددهای شهری و آسایش و آرامش شهروندان شده و در صورت تحقق آن آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه در اشتغال‌زایی تاثیرگذار بوده و موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.

نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مستلزم تخصیص بودجه است، تصریح کرد: امیدواریم دولت جدید نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی رویکرد مثبت داشته باشد و در راستای تخصیص بودجه به شهر‌ها اقدام کند.
محمدزاده: مدیریت شهری تهران از توانایی بالایی برخوردار است.

همچنین یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل عمومی به عنوان مساله‌ای پیچیده یکی از ارکان توسعه کشور است که از هر دو منظر حمل و نقل درون شهری و برون شهری باید مورد بررسی قرار گیرد.

حسین محمدزاده با تاکید بر اینکه مقرر بود سهم حمل و نقل عمومی در دو بخش شهری و روستایی از محل مالیات بر ارزش افزوده و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تامین و پرداخت شود، افزود: این امر هرگز محقق نشده و حمل و نقل عمومی در شهر‌ها و روستا‌ها مورد توجه قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه شهر‌ها و روستا‌ها مورد بی‌مهری و در محاق قرار گرفتند و برای آن‌ها هیچ‌ سهمیه‌ای در نطر گرفته نشد، اظهار کرد: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه حمل و نقل هیچ‌گونه تمهیدی در جهت جبران مافات در نظر گرفته نشد.

محمدزاده با تاکید بر اینکه مدیریت شهری تهران از توانایی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اگر توان بالای مدیریت شهری نبود، شهروندان این کلان شهر مورد اجحاف بیشتری قرار می‌گرفتند و در واقع مدیریت شهری مقابل احجاف به مردم تهران ایستاد.

نماینده مردم درگز در مجلس با اشاره به اینکه انتظار می‌رود دولت یازدهم منابع لازم برای حمل و نقل عمومی را به شهر‌ها اختصاص دهد، اضافه کرد: ۱۰ کلان شهر کشور به ویژه تهران پروژه‌های سنگینی را برای توسعه حمل و نقل عمومی تعریف کرده‌اند که تمامی آن‌ها مستلزم تزریق نقدینگی و تخصیص بودجه از سوی دولت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز